Avatar billede rebus Nybegynder
29. august 2001 - 18:02 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Går \"kold\"

Min pc er relativ ny. Jeg har prøvet på at overcloke den lidt. Det er normalt en 1333 mhz, jeg har haft den oppe omkring 1500 mhz. Når den køre med ca. 1500 mhz holder temp sig på omkring 58c. men efter et stykke tid går den \"kold\", hvad kan være grunden til det når temp ikke er for høj. Jeg har også kørt den på 1430-1460 hvor det samme sker bare temp er nede 54-55c.
Mit system er
Abit KT7A
AMD 1333 mhz
Global Win køler
384 mb 100/133

Hvad kan jeg gøre for at den køre stabilt???
(og jeg behøver ikke at høre fra dem der er imod OC)
Avatar billede darkside Nybegynder
29. august 2001 - 18:04 #1
Grunden til den går kold på 1500 er fordi den er for varm.
Avatar billede darkside Nybegynder
29. august 2001 - 18:05 #2
Prøv at sæt den på 1400, det kan være din CPU der ikke kan klare at blive clocket.
Avatar billede martens Guru
29. august 2001 - 18:06 #3
Sidder alle stik forsvarligt fast ?
Sidder RAM´en ordentligt ?

and by the way... hvilket OS kører du ?,- Det ville måske hjælpe en hel del at vide netop dette !

- Jeg har selv haft problemer med at dyret frøs,- Dette skyldtes at RAM´en ikke var trykket HELT ned i den ene sokkel.
1 x 256 + 1 x 128 samt en sølle klods på 32 megs...

give it a try...

mvh martens
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2001 - 18:07 #4
Jeg mener klart at en cpu max må være 55C.

Den skal efter tests kunne klare 90C før den brænder sammen.
Lige nu har du 2 muligheder!

1) Sæt den ned på de 1430-1460.
2) Køb en anden køler.

Jeg anbefaler nr. 2, kig evt på www.Tweakup.dk under køler-guiden.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2001 - 18:08 #5
darkside->
Alle cpu\'er kan klare at blive clocket til en hvis grænse.
Avatar billede martens Guru
29. august 2001 - 18:08 #6
Jeg har kørt med en AMD, der blev 93 grader (celsius) varm... det gik !
Ikke fordi det var med vilje, men det var lidt galt med kontaktfladen mellem køler og processor !

Shit happens..

Men nu kører den med en gennemsnitstemperatur på ca. 43 grader C
Avatar billede rebus Nybegynder
29. august 2001 - 18:09 #7
Jeg bruger Win 98. Den må gerne blive 60C uden der sker noget.
Avatar billede darkside Nybegynder
29. august 2001 - 18:09 #8
bbs>>Ikke helt, har haft en Duron der bare ikke kunne clockes, ligeså snart den blev ændret på noget gik den kold.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2001 - 18:10 #9
ok, men duron er også noget lort ;)
Avatar billede rebus Nybegynder
29. august 2001 - 18:10 #10
Køleren fejler heller ikke noget.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2001 - 18:10 #11
Rebus->
Prøv med en anden køler ..
Avatar billede darkside Nybegynder
29. august 2001 - 18:10 #12
Når en CPU når de 60 grader er det stor chance for at den bliver ustabil
Avatar billede martens Guru
29. august 2001 - 18:12 #13
Som et andet forslag, da jeg ikke ved hvilket OS du benytter, er at prøve et andet OS.
Min frøs under W2K Pro, så jeg testede lige med en Linux installation (mandrake) og her gik det også galt..
Så det måtte være hardwaren det var galt med og ganske rigtigt...
Jeg flåede SCSI-controller, netkort, grafikkort samt ikke mindst RAM´en ud...

Satte det i igen én efter én og fandt fejlen !

Sådan kan det gå...

\"Der er mere mellem himmel og hardware... \"
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2001 - 18:13 #14
rebus->
Det behøver den heller ikke, den er muligvis bare ikke kraftig nok.
Avatar billede rebus Nybegynder
29. august 2001 - 18:31 #15
Martens> Jeg siger at jeg bruger Win 98.

Jeg har tjekket al hardware og det virker.

bbs> Jeg har en Global Win WBK38, Nok en af de kraftigste du kan få.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2001 - 18:37 #16
Det kan bare være at CPUen ikke kan mere, temperaturen kan du ikke bruge til ret meget, det der tæller er om den er stabil eller ej og det er den jo så åbenbart ikke. Det kan være din strømforsyning der er for lille, sådan en Tbird sluger immervæk 80W ved 1500 Mhz (1,8V). Derudover er der ikke så meget at gøre ved det, nogle CPUer kan OCes mere end andre, sådan er det bare. Hvis du er på udkig efter en ny køler så kig her: http://hardocp.com/reviews/cooling/roundup0801/index.html
Den er IMHO klart bedre en Tweakup.
Avatar billede rebus Nybegynder
29. august 2001 - 18:43 #17
Jeg tænkte på det med stømmen, er der nogen der ved noget om det, hvis det kan være problemet.
Jeg har 300w strømforsyning.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2001 - 19:49 #18
Ikke andet end at jeg har hørt om eksempler på folk der kunne OC højere fordi de fik ny strømforsyning, og de havde 300W i forvejen. Men det er langt fra sikkert det hjælper. Nogle gange kan CPUen bare ikke komme højere, der er jo forskel på de enkelte CPUer.
Avatar billede lasse_f Nybegynder
29. august 2001 - 20:08 #19
ikke alle Cpu eller bundkort  går med til at blive cloket. det der sker når de bliver cloket så går de total amork!!!!!!!!!
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2001 - 21:59 #20
LOL
Avatar billede rebus Nybegynder
29. august 2001 - 22:01 #21
Det var ikke meget hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2001 - 22:10 #22
Nej beklager, men jeg ku\' ikke dy mig.
Avatar billede mkg Nybegynder
30. august 2001 - 21:56 #23
Har haft et lignende problem & fik det løst ved at sætte hastighed lidt ned
Og påmontere en kabinet kølere, der trækker luften ud af kabinettet.
(Den skal blæse modsat strømforsyningen så den skaber cirkulation, yderligere er min processer gerne omk. 55-60 grader uden at være ustabil)
Avatar billede vuffe Nybegynder
31. august 2001 - 15:12 #24
Jeg tror ikke på den med at den ikke \"kan\" OC\'s mere. Det kan dog godt være at den bliver ustabil og går ned, meeeen..... Hvis jeg var dig ville jeg prøve at give den noget mere Vcore (Volt). Denne skal du hæve med de mindste skridt ad gangen det er muligt for dig. For når en CPU skal arbejde mere, ja så skal den jo også have mere strøm. Dette løste også problemet i mit eget tilfælde med OC. Men vær lige lidt forsigtig med Vcore - hæv den ikke mere end 0.2
Avatar billede rebus Nybegynder
03. september 2001 - 10:30 #25
Jeg tænkte på det med strømmen, men jeg kan ikke finde ud af det.
Jeg tænkte også på om det kan være den pc100 ramblok jeg har siddende.??
Er der nogen som kan hjælpe med strømmen eller komme med et par links?
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. september 2001 - 10:59 #26
Vcore kan du hæve inde i din bios - tryk \"delete\" under opstart.
Avatar billede cypherseven Nybegynder
03. september 2001 - 11:07 #27
Amd siger eller selv at deres Thunderbird kan klare op til 90 grader
Avatar billede rebus Nybegynder
04. september 2001 - 16:39 #28
Ingen ting virkede...