Avatar billede kurtba Ekspert
16. november 2020 - 21:35 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Ingen Slettet post mappe i Outlook

En bekendt har en pc med win 7 og office 2003 pakken.
Han har en gmail konto, som er sat op som imap, og han modtager og læser sin  post i outlook 2003.
Men der er ingen mappe, som hedder Slettet post.
Jeg har via kontrolpanel prøvet at køre en reparation af hele officepakken, men det ændrer ikke noget. Mappen er der ikke.
I menuen under funktioner kan jeg se, at der er et punkt, som hedder Tøm Slettet post, men det er umiddelbart det eneste sted jeg kan se en henvisning til, at mappen burde være der. Man kan ikke ad denne vej komme ind i mappen og evt. genetablere fejlslettede mails. Kun sørge for at de forsvinder totalt.
Nogen ideer?
Pc.en og Outlook har kørt upåklageligt i mange år, men det er uvist, om Slettet post aldrig har været der, eller om den pludselig er forsvundet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. november 2020 - 21:39 #1
Hvis i logger på webmail ( i en browser ) er mappen der ?
Avatar billede kurtba Ekspert
16. november 2020 - 23:04 #2
Der har jeg ikke kigget, da jeg ikke troede, at der kunne være en sammenhæng der.
Jeg har ikke lige adgang til hans mail, så det kan jeg først kontrollere, når jeg besøger ham igen.
Han kan ikke selv finde ud af at bruge webmail. Ellers må jeg lige fjernstyre ham en gang med teamviewer.
Avatar billede INK Ekspert
16. november 2020 - 23:58 #3
Prøv ved samme lejlighed at kikke på indstillinger i Gmail. Måske ryger slettede mails i “alle mails” og ikke i papirkurven.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. november 2020 - 13:31 #4
Først og fremmest - Outlook 2003 er dybt forældet i dag - man skal slå stort set ALLE sikkerhedsfunktioner fra i gmail, for at få den til at snakke sammen med Outlook 2003. Det er virkelig ikke at anbefale. Det ville jeg ikke engang gøre med Outlook 2010

Overvej, hvis ikke en opgradering af Office står på ønskelisten, at skifte til den gratis https://www.thunderbird.net/da/ - den er på dansk, og brugerinterfacet er ikke SÅ svært igen at lære, når man kommer fra outlook 2003. Og måske er problemet allerede løst dér. (Hvis I vælger det, så husk at gå i web-gmail interfacet, og slå sikkerhedsfunktionerne til igen).

Når det så er sagt, har jeg kigget på min egen Outlook - her hedder det ikke slettet post, men Papirkurv... - og ligger under [Gmail] mappen.

Kan I stadig ikke finde den, så forsøg at starte outlook op fra en kommandoprompt (startet som administrator) med parameteren /resetfolders

D.v.s. stå i mappen med outlook.exe (find den der hvor Office er installeret) og skriv:

outlook.exe /resetfolders

Funktionen nulstiller henvisninger til standardmapper, så de gen-navngives, og formentlig derved vises igen.

Virker det stadig ikke, skal I slette alle mailprofiler i outlook, samt data under windows brugerprofilen (skriv hvis det kommer der til - så finder jeg stierne), og så gen-konfigurere gmail kontoen i Outlook. Der mistes IKKE data - IMAP protokollen læser udelukkende data på mail-serveren, men gemmer kun kopier lokalt på enheden - ikke nogen original-data.
Avatar billede kurtba Ekspert
17. november 2020 - 20:56 #5
Jeg takker for indlæggene. Der er noget at arbejde videre med, når jeg kan så fat i ham. Jeg er godt klar over, at 2003 udgaven burde udfases, men brugeren har det bedst med, at der ikke ændres for meget, idet det så giver anledning til nye problemer. Bl.a. derfor at jeg skrev, at webmail er lidt sort for pgl.
Jeg har haft Thunderbird i tankerne.
Sikkerhedsmæssigt ser jeg ikke de store faresignaler, idet pc.en bruges meget lidt og med meget begrænset brug. Så jeg har svært ved at se, at de skulle løbe ind i problemer i den anledning. Bl.a. derfor er den heller ikke blevet opgraderet til win 10, da alt nyt ikke er godt nyt for dem.
Men nu vil jeg prøvet nogle af forslagene og vender tilbage, når jeg forhåbentlig har fundet løsningen.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. november 2020 - 22:01 #6
Så fik jeg aflagt ham et besøg og prøvet de forskellige forslag efter.
#1 Mappen er der, når vi logger på i en browser.
#3 Den står med standardindstillingerne og slettede mails ryger i papirkurven.
#4 Jeg prøvede med outlook.exe /resetfolders - det gav desværre ingen ændring. Mappen er stadig væk.
Så installerede jeg Thunderbirds - som jeg er enig i er et ganske udemærket mailprogram. Det startede også fint, men da jeg skulle importere hans kontaktpersoner fra Outlook, så gik det galt. Den blev ved med at påstå, at Outlook ikke var standard mail program, hvorfor den ikke kunne importere noget. Det var forkert, for jeg havde netop ikke ladet Thunderbird blive standardprogram. Men uanset hvad jeg gjorde, ville den ikke genkende det. Jeg prøvede så at eksportere kontaktpersonerne som csv og txt filer på forskellig måde,  Umiddelbart gik eksporten godt, men importen var værdiløs, idet der stort set intet blev overført, og den meldte også om nogle fejl. Han har mange kontaktpersoner, så det er ret vitalt for ham, at kunne bruge disse.
Jeg kunne forestille mig, at alle disse problemer nok skyldes, at det er en så gammel Outlook der skal importes fra, at Thunderbird ikke længere understøtter den. Jeg har tidligere i andre sammenhæng overført til Thunderbird fra Outlook uden problemer.
Men vi endte så med en helt anden pragmatisk løsning.
Han fortsætter med at bruge Outlook, og jeg fik så endelig lært ham at bruge webmail også, således at hvis han skulle få slettet noget ved en fejl, så logger han på via webmail og finder den slettede mail der i stedet for.
Jeg takker for svarene og går videre med mit liv med nye og spændende udfordringer.
Jeg har markeret Jer alle som løsning, da det var reelle forsøg på en løsning, og som måske havde virket på en eller anden måde, hvis bare det havde været en nyere Outlook.