Avatar billede Uvanga Ekspert
23. august 2020 - 20:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nulstille PC med windows 10

Når jeg forsøger at nulstille Windows 10, version 1909, kommer der en anden menu frem end i anden PC der også kører Windows 10 version 1909. I den anden PC kommer jeg uden problemer til nulstil, men i den PC jeg ønsker at nulstille er der en anden menu. Se venligt vedhæftede skærmdump. Denne menu tillader åbenbart kun nulstilling via USB stick.  Der er også flere "vinduer" i nulstil menu i PC uden problemer. Hvorfor denne forskel i menuer?

https://ibb.co/t37cwGh
https://ibb.co/QFR5Ncp
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. august 2020 - 21:31 #1
Du kan nulstille samtidig med att du installerer en y version.
gå til Windows update.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Vælg Download værktøjet nu.På denne kan du oprette en ny version
eller beholde dine personlige filer ddet vælger du selv undervejs.
https://ibb.co/NjCMZFQ
Avatar billede Uvanga Ekspert
24. august 2020 - 09:42 #2
Jeg valgte ikke at nulstille, men udelukkende en opdatering til version 2004. Det ser ud til at køre ok, jeg har dog installeret programmet på min test PC. Nu er menu for nulstilling også ændret, så menu er ens på begge PC.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. august 2020 - 09:55 #3
Ok Du har så også fået en Windows.Old igen. Så vent lige et par dage så du er sikker på at den virker perfekt inden du fjerner den!
Avatar billede Uvanga Ekspert
24. august 2020 - 10:21 #4
#3 Ja jeg har fået windows old, og vil lige se om den tømmes automatisk efter 10 dage. Den fylder 25,3GB, så det er 10% af harddisk.
Det med automatisk tømning af windows old er faktisk noget jeg har en disput med en kollega om. Han mener ikke windows old tømmes automatisk. Det er jo ellers hvad jeg har fået at vide her på Eksperten, også ved søgning på Nettet. Min test PC er tidligere blevet opdateret, og da blev window old tømt automatisk, der ligger nu 7 tomme mapper der fylder 95kb.
Jeg kan se der er flere muligheder for mauel at tømme windows old, e.g. denne:
cd C:\
attrib -r -a -s -h C:\Windows.old /S /D
takeown /f Windows.old /a /r
rd /s /q Windows.old
Denne kommado har jeg afprøvet, og systemet siger "success" Jeg afprøvede kommando på den førnævnte windows old der i forvejen er tom, så jeg kan ikke umiddelbart se forskel, den fylder stadig 95kb. Og indeholder stadig de 7 tomme mapper.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. august 2020 - 11:06 #5
Do kan også fjerne Old Her
Prøv at rydde op fra WindowsPovershell(Admin)
Skriv nu eller kopier følgende og sæt ind  cleanmgr /sageset
Lad Powershell forblive åben - den skal bruges igen senere...
Sæt flueben i det hele i boksen, som kommer frem - også selv om den måske brokker sig lidt.
Klik OK
Derefter Skriver du iPowershell:  cleanmgr eller kopier følgende og sæt ind
Tryk på Enter-tasten
Den går nu direkte til Ryd op i system filerne Sæt flueben i det hele
Klik på OK Klik på Ja til at slette det hele.
Skriv nu  sfc /scannow og tryk Ok.
Trin: 1.
https://ibb.co/7R0JNYp
Trin: 2
.https://ibb.co/nfcszng
Avatar billede Uvanga Ekspert
24. august 2020 - 11:57 #6
#5 Igen, Tak for info, jo mere des bedre 😎
I første omgang vil jeg forsøgsvis lade gå 10 dage, og se om windows old tømmes automatisk. Det er som nævnt en test PC, som jeg ikke bruger til daglige opgaver. Jeg har gemt de tilsendte kommandoer, og vil afprøve dem senere.