Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 21:36 Der er 22 kommentarer og
7 løsninger

Stejke!

Jeg har et spm. som ikke handler om computer.. Det er dog et problem for mig så det er vel ok, at jeg spørger jer til råd!?

Jeg har en ven som går på gym. De skal jo, som I nok ved, strejke på Torsdag! Min ven sagde så at de skulle blokere lærer i at undervise... Men der sagde jeg så at det ikke kunne passe, for en stejke går ud på at blive væk fra arbejdspladsen (her skolen) og ikke om at hindre andre I at arbejde (hvilket er ulovligt, med mindre der er et \"lock-out\")...

Hvem har ret, hvis der er en der har ret!
Avatar billede tommyf Nybegynder
28. august 2001 - 21:39 #1
De må ikke blokere for lærene.
Kilde: Personalechef - der ved hvad han snakker om.
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
28. august 2001 - 21:39 #2
Strejke er da noget med at blive væk fra arbejde eller nægte at lave noget
Avatar billede hotpop Novice
28. august 2001 - 21:39 #3
hvis de strejker møder de ikke op - hvis det er en lockout forhindrer de folk  i at udføre deres arbejde.
Ved at strejke forhindrer de læreren i at undervise for man kan ikke undervise når der ingen elever er :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
28. august 2001 - 21:40 #4
Og hvorfor skulle de egentlig blokere for lærene når der ikke er nogle at undervise?
Avatar billede hotpop Novice
28. august 2001 - 21:41 #5
altså er det en lockoutstrejke de vil lave *g*
Nej helt ærligt, så for står jeg dem godt.
Avatar billede bbs Nybegynder
28. august 2001 - 21:41 #6
Min søster siger bare at de pjækker!

De må sgu da ikke blokere lærerne, det er jo vold!
Avatar billede koep Nybegynder
28. august 2001 - 21:41 #7
Kan i ikke huske nogen om en masse fiskere der blokerede nogle færger og fragtmænd (eller noget i den stil)

De har fået store bøder for det
Avatar billede trupfg Nybegynder
28. august 2001 - 21:42 #8
Strejken på torsdag kommer jo til at foregå på den måde at vi \"blokerer\" lærerne, så de ikke kan undervise, da lærerne ikke må strejke ifølge deres overenskomst.
Men vi skal møde op, for ellers tæller det jo som fravær.
Mht. om man skal blive væk for at det er en strejke, synes jeg personligt ikke at man behøves blive væk. Det at man \"nedlægger arbejdet og protesterer\" er en strejke i sig selv!
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 21:44 #9
I Ri-bus sagen var der da også en masse som blev anhold pga. blokade...
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 21:46 #10
Trupfg>> Jamen kan eleverne ikke blokere! Eller kan de ikke det da gym-elverne ikke er medlem af en fagforening (ligesom HHX-elever er medlem af HK)... Hvorfor er det ikke ulovligt??
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 21:48 #11
UPS... Jeg skrev: Jamen kan eleverne ikke blokere!

Men det skulle være:
Jamen kan eleverne ikke strejke!
Avatar billede trupfg Nybegynder
28. august 2001 - 21:52 #12
Jeg ved ikke om det er ulovligt, det tror jeg ikke. Det vi gør er jo egentligt at hjælpe lærerne, for det er jo også et problem for dem. De kan bare ikke gøre noget, da de ikke må strejke. Det må vi... Vist nok! Jeg mener ikke at det er ulovligt!
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 21:55 #13
OK, jeg fatter det bare ikke!
Avatar billede trupfg Nybegynder
28. august 2001 - 21:58 #14
Det er egentligt ikke så svært.
Vi spærer lærerne inde, fordi vi er utilfredse med at vi er for mange! Da de ikke må strejke, er det den eneste løsning!
=)
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 22:00 #15
Jamen, jeg kan ikke fårstå hvorfor det ikke er ulovligt!
Avatar billede padde Nybegynder
28. august 2001 - 22:02 #16
Hvorfor strejker i?
(uvidenede mig... :)
Avatar billede trupfg Nybegynder
28. august 2001 - 22:03 #17
Vil du straffe alle elever fordi de gør opmærksom på at der er noget de er utilfredse med?
Vi har vi en vis ret!
Avatar billede hotpop Novice
28. august 2001 - 22:04 #18
padde> fordi der efterhånden er ved at være så mange elever i lokalerne at de ikke får en ordentlig undervisning.
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 22:07 #19
Padde>> Nartuligvis pga. penge...

Trupfg>> ok, håber det lykkes for jer (så kunne det være at handelsskolerne også kunne få noget - Vi har jo allerede prøvet det... Vi fik bare ikke en skid, selvom det det må siges at være uretfærdigt, når man tænker på hvor meget en HH-elev får iforhold til en gym-elev...)
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 22:08 #20
.. :-) I min HHX klasse er det 32 elever... Så mange er der i alle klasserne på hele årgangen...
Avatar billede padde Nybegynder
28. august 2001 - 22:10 #21
hmmm...
Jeg tror nærmere det er elevernes koncentrationsevne, eller mangel på samme, der problematiserer undervisningen på gym. (sådan var det da jeg gik der, ihvertfald :)
- Hvis gymnasielever begyndte at stille krav til deres egen evner, fremfor skatteborgernes pengepung (gud ved, vi ikke har råd til det!), - ville der ikke være noger problem.

- Hårde ord - også bare et synspunkt ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. august 2001 - 22:11 #22
Strejke = Vi bliver væk fra arbejdet (er gym arbejde, er de der ikke af helt egen vilje, fordi de har et ønske om at lære)

Blokade = Vi forhindre arbejdet og andre arbejder i at udføre det.

Gym eleverne laver en blokade.
Fordi de ikke ved bedre. Vil de så også gøre det på uni hvor der let kan være 50-100 til en forelæsning der måske foregår i en kantine????
Avatar billede trupfg Nybegynder
28. august 2001 - 22:11 #23
Hvis vi alle var smarte, aftalte vi at på alle skolerne (Gym. Teknisk mm.) strejkede vi samme dag. Så kan ingen overse det!

mfriis17>

Tak!
Avatar billede padde Nybegynder
28. august 2001 - 22:12 #24
mfriis17  .... mere skæld ud :)
- får ikke en skid??? De videregående uddannelser er et GRATIS tilbud for alle - du kan tilmed få SU ... Der kalder jeg nu nok, at få noget ;)
Avatar billede sigski Nybegynder
28. august 2001 - 22:14 #25
padde -> du er fuld af gutshit...kanon

\"Jeg tror nærmere det er elevernes koncentrationsevne, eller mangel på samme, der problematiserer undervisningen på gym.\"

det er der problemet ligger
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 22:16 #26
Padde --> Skolen får ikke en skide...

Når du siger Gratis uddannelse er det narturligvis rigtigt, men det kommer jo stadig fra vores fars og mors skat
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 22:19 #27
Jeg tænker jo på det fra min skoles synpunkt: Deres udgift for en elev er større end deres indtægt... (dvs. de får ikke en skid ifh. til..)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. august 2001 - 22:23 #28
hmmm vi strejkede (gym) for 2 år siden - her skulle vi bare sørge for at der ikke var nogen elever der mødte til undervisning hvorfor den ikke kunne blive afholdt = ingen fravær. - jeg ved så ikke om reglerne er blevet ændret i mellemtiden så der tages højde for denne situation.
Avatar billede mfriis17 Nybegynder
28. august 2001 - 22:25 #29
Utroligt at folk gider ikke at strejk... Unge er sgu ikke særlig solidarisk nu om dage...