Avatar billede Boejden Seniormester
15. april 2020 - 09:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Operartivsystemet har ikke tillid til certifikater

Hjemmesider kan ikke længere åbnes med IE/Edge og nogle gange ej i crome, med ovenstående besked om manglende tillid, enten
Fejlkode: DLG_FLAGS_INVALID_CA  eller
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
Formoder der har været en opdatering som?????
nogen der har et bud på problemets ophav...og HVAD GØR JEG??
at prøve på at få fat i Microsoft virker til at være lidt sværere end kontakt med Gud!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. april 2020 - 10:44 #1
En af de mest åbenlyse årsager er, at dato/tid/tidszone på din PC ikke er korrekt, så din PC tror klokken er noget andet end den er.

Tjek ur indstillinger, dato og ikke mindst at den er sat til den rette tidszone.
Avatar billede Boejden Seniormester
15. april 2020 - 11:08 #2
desværre, det er altsammen ok :-(
prøvede at geninstallere Edge, men det kan/må¨å jeg ikke: deres certifikater tyder på de er hackere !
Denne server kunne ikke bevise, at den er microsoftedgewelcome.microsoft.com.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. april 2020 - 11:36 #3
Er du 100% sikker? - du kan evt. sætte den til selv at synkronisere tiden, så er du 100% sikker på at den går rigtig.

Prøv også at rense browser-cachen - i alle de almindelige browsere er en genvej CTRL+SHIFT+DEL

Det sidste alternativ er at Microsoft har glemt at forny deres webside certifikat... - den tror jeg ikke på.
Avatar billede Boejden Seniormester
15. april 2020 - 13:57 #4
jeg er 120% sikker på, at tiden er sat rigtigt.
til gengæld kan jeg ikke finde anbefalingen " til selv at synkronisere tiden"!?

har renset div. browseres cach....uden nogen betydning :-(

Om det ikke er Mic. så må der ligge en spærre af en eller anden art....et eller andet sted ...men hvorhenne dog??? og hvad kan jeg have sat af??? i en hensigt at...???
jeg er godt nok i vildrede :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. april 2020 - 17:15 #5
Startknap, indstillinger (det lille tandhjul over sluk knappen under start knappen), "Tid og sprog". På første indstillingsfane kan du vælge "Angiv klokkeslet automatisk". Lidt længere nede på samme fane kan du klikke på "Synkroniser nu".

Når du nu er i menuen, så klik også på fanen "område", og tjek at du har sat den til Danmark i de to felter derinde.
Avatar billede Boejden Seniormester
15. april 2020 - 18:32 #6
:-( sorry, men alt dette er "desværre" i orden - synkronisering foretaget for blot 2 timer siden automatisk  :-)
i første omgang troede jeg også, at det ku´ være sommertid, der drillede, men det er det heller :-( ikke
fatter ganske enkelt ikke, hvorfor EDGE afviser alle sider som usikre og hackerudsatte.
der står også, at det ku´ være en fejlkonfiguration...men intet om hvor henne :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. april 2020 - 09:39 #7
Har du noget firewall/antivirus/VPN installeret? - så prøv at slå dette fra midlertidigt, og se om det hjælper noget. Visse programmer (typisk de nævnte) lægger en "krog" ind på netkortet, og mener de skal kontrollere trafikken. Det giver en gang imellem problemer...
Avatar billede Boejden Seniormester
16. april 2020 - 22:23 #8
inden afinstallering af div. antivirus: diagnostisering meddelte,at enheden anses for konfigureret korrekt - mystikken breder sig.
Slog Bitdefender fra, og efter genstart slog jeg det til og det lavede en scanning af PC.
bagefter fungerer det hele ? spøjst. gad vide hvor længe? og er Bitdefender kendt for at lave rav i den? noget der er bedre?
Så tak for hjælp :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. april 2020 - 09:38 #9
Det lyder godt, hvis du fik has på problemet. Mon ikke BitDefender har hængt fast i "Vintertid", men er blevet opdateret nu hvor den er blevet "genstartet"... - Lad os håbe det holder.
Avatar billede Boejden Seniormester
17. april 2020 - 19:59 #10
Tak :-)