Avatar billede qqqtrading Praktikant
29. marts 2020 - 12:25 Der er 9 kommentarer

Kan det betale sig?

Min søn har en computer som bliver brugt til gaming, men han er udfordret på Fortnite, Apex legends, R6, Rust.
Kan det betale sig at opgradere og hvad skal i så fald skiftes?

Operating System : Windows 10 Pro 64-bit
CPU : Intel Core @ 3.00GHz
          Ivy Bridge 22nm Technology
RAM : 16,0 GB
Motherboard : MSI B75MA-E33 (MS-7808) (SOCKET 0)
Graphics : G2460 (1920x1080@59Hz)
                  DELL 2209WA (1920x1080@59Hz)
                3072MB ATI AMD Radeon R9 200 / HD 7900 Series (ATI AIB)
Storage : 232GB MAXTOR STM3250820AS (SATA)
                149GB Seagate ST3160812AS (SATA)
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 13:46 #1
Den computer ser ud til at være 6-7 år gammel. Det betyder, at de væsentlige dele (bundkort, RAM, processor og grafikkort) er blevet erstattet af nyere og hurtigere teknologi, og det betyder igen, at det reelt kun giver fornuft at udskifte grafikkortet. I dette tilfælde kunne et RTX 2060 kort som det i linket herunder være et godt valg:

https://www.proshop.dk/RTX2060

Et kort af den type burde også være ok de næste tre til fire år og kunne flyttes over i en ny computer, hvis det bliver nødvendigt.
Avatar billede puren Ekspert
29. marts 2020 - 18:10 #2
fordi dele af en computer er gammel er gamle er ikke lig med at de er dårlige en kammerats søn har en gammel i7-950 med RTX-2070 som han køre fortnite på

var det min søn så havde jeg nok smidt et 2060 kort i den noget a la https://www.proshop.dk/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-2060-OC-6GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/2695121 og en ssd https://www.proshop.dk/SSD/Crucial-BX500-25-SSD-240GB/2680228

dog vær lige opmærksom på at din strømforsyning er stor nok med et 2060 skal du op i noget a la en 450W (det eer et skøn da jeg ikke ved hvad det er for en CPU der er i den)
Avatar billede qqqtrading Praktikant
29. marts 2020 - 20:13 #3
Det er en Intel core I5-3330 og strømforsyningen er 550W

Men jeg kan jo hurtigt se at et nyt grafikkort til små 3000,- og en SSD Harddisk til små 400,-  samt Windows 10 Home til 1100,- hurtigt render op.

Så vil de måske være mere optimalt at købe en budget-gamer til 6799,- fra.
www.compukit.dk
https://compukit.dk/produkt/budget-gamer/
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 21:35 #4
Du kan også vælge at købe et lidt billigere grafikkort, f.eks. et af disse:

https://www.pricerunner.dk/cl/37/Grafikkort?attr_60456529=60510338#price_max=2200

Det er ikke på højde med et RTX 2060, men det kan nok holde computeren kørende i et par år mere mht. din søns spil. Du kan se en sammenligning i performance mellem det og det kort, din søn måske har nu her:

https://pc-builds.com/compare/gpu/0HA/13w/

Du behøver ikke anskaffe en SSD. Jo, den vil få computeren til at starte op hurtigere, men når først din søn er inde i spillet, kan han ikke mærke nogen forskel. Og du behøver heller ikke et nyt Windows 10, hvis du blot skifter HDD og/eller grafikkort.

En helt ny computer er måske det bedste. Det afhænger af, om I/du er villige til allerede nu at bruge penge på det :-)

Og jeg går ud fra, at I har checket, at blæsere og kølere på grafikkort og processor ikke er fyldt med støv og skidt?
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 21:46 #5
Og hvis din søns nuværende grafikkort er et Radeon R9 280, hvilket nok er mere sandsynligt, så er der her en sammenligning mellem det og et GTX 1660:

https://pc-builds.com/compare/gpu/0TT/13w/
Avatar billede qqqtrading Praktikant
29. marts 2020 - 21:57 #6
Ja det kunne også være en mulighed med NVIDIA GeForce GTX 1660.
Men hvis jeg køber en ny SSD harddisk uden windows,så mangler jeg da styrsystemet.
jeg har ikke en kode eller kopi af den Windows 10 som ligger på den nuværende HDD?
Kan en 2,5" SSD SATA6 bare erstatte en 3,5" HDD SATA?
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2020 - 22:16 #7
Hvis du erstatter en HDD på computeren med en SSD, kan du installere et nyt styresystem med en downloadet version fra nettet af samme version på en USB, hvis du bare har licensnummeret til det nuværende. Det burde kunne findes på din computer med det rette program, hvis det ikke står bag på computerens kabinet. Du kan læse om det her:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/10749/windows-10-find-product-key

Den nøjagtige metode har andre her i dette forum mere styr på, så hvis du vil, kan du stille et nyt spørgsmål om det. Man kan også forsøge at klone hele det gamle C-drev til en ny SSD, men det kan gå galt, og jeg vil ikke anbefale det. Du kan læse om det her:

https://lifehacker.com/how-to-migrate-to-a-solid-state-drive-without-reinstall-5837543

Men som sagt, en ny SSD vil på ingen måde gøre din søns spil hurtigere, når han er inde i det.
Avatar billede qqqtrading Praktikant
30. marts 2020 - 16:28 #8
Jeg har valgt at købe en Budget eSport fra compukit.dk med 16MB ram som tilvalg.

Jeg takke mange gange for jeres svar og det gjorde mig meget mere sikker i mit valg af løsning.

Jeg kunne se at det ville være en halv løsning til halv pris, at udskifte de dele som var nødvendige.

1000 TAK for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
30. marts 2020 - 17:19 #9
Velbekom. Det lyder som en god ide. Og sønnen er nok heller ikke utilfreds :-)