Avatar billede lurup Ekspert
03. november 2019 - 22:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fyldt SD kort vil formateres

Jeg har en veninde der lige er kommet hjem fra Afrika.
Hun har taget ca 200 billeder på hendes første sd kort . når vi sætte den i computer vil den have vi skal formater kortet.
Hvad kan vi gøre for at redde billederne ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. november 2019 - 23:16 #1
Er det ikke muligt at tilslutte kameraet via USB?
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. november 2019 - 00:05 #2
I skal IKKE formatere !
Prøv en anden komputer - derefter kig på programmer til recover - f.eks RECUVA.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2019 - 08:28 #3
Som POKO er inde på, så prøv i første omgang og sætte det tilbage i kameraet. Kan billederne ses, er det ikke SD-kortet der er noget galt med - så er det PC´en der af en eller anden årsag ikke kan læse partitionen.

Hvor stort er kortet? - mange ældre kortlæsere kan kun læse mindre kort - typisk 16 eller 32GB. Så er det på 64GB, kræver det en nyere kortlæser... - eller at kortet formatteres med en mindre partition.. - så det kan godt være det der er problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2019 - 16:37 #4
100% enig i #1. Lad kortet blive i kamera og brug en usb ledning :-)
Avatar billede lurup Ekspert
04. november 2019 - 20:18 #5
Findes der noget software der er gratis ?? Har prøvet 2 stk som vil have penge hvis billederne skal genskabes
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2019 - 20:35 #6
Du må IKKE begynde at lave datarecovery på kortet, hvis det fungerer i kameraet. I så fald risikerer du at ødelægge billeder.

Recuva fås i en minimeret gratisudgave: https://www.ccleaner.com/recuva
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2019 - 20:56 #7
Hvis du fortæller os, hvilket kamera, din veninde har brugt, hvilket SSD-kort, billederne befinder sig på, og hvordan du forsøger at læse det på computeren, dvs. direkte i en kortlæser på computeren eller via ekstern kortlæser, så vil det blive meget lettere at hjælpe med at redde billederne.
Avatar billede lurup Ekspert
04. november 2019 - 21:02 #8
Vi har sat det i kort læser i pc....16 gb
Kamera Nikon Coolpix p600 Kamera siger kortet er tom
De forskellige programmer finder billederne men skal have betaling for at give mig lov til at få dem genskabt.
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2019 - 21:56 #9
Du må ikke forsøge at skrive noget på kortet, men prøv om du kan se det via kortlæseren og "Diskhåndtering" på computeren på denne måde: Højreklik Startknappen => Diskhåndtering.

Fortæl os, hvad der står om SD'en der.
Avatar billede lurup Ekspert
04. november 2019 - 23:02 #10
Her er der info på SD kortet Milter

https://gofile.io/?c=adpR46
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2019 - 08:17 #11
Det ligner rigtignok enten en forlist partition, eller en partition med et ukendt filsystem.

Hvis du er 101% sikker på at kameraet ikke vil læse kortet (Eller beder om at få det formatteret), tror jeg desværre du er tvunget ud i datarecovery.

Har du forsøgt Recuva´s gratis version? - det er mit bedste bud på software, du ikke skal betale for... - de fleste andre "gratis" udgaver tillader dig højst at gemme 2-3 filer, eller sågar bare at kunne se filerne, før de vil have dig til at købe produktet.

Du kan evt. se en liste over flere gratisprodukter her: https://www.lifewire.com/free-data-recovery-software-tools-2622893
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2019 - 12:18 #12
Jeg er enig med ole_madsen.

Og et godt råd: Når og hvis billederne er blevet reddet, så skal du ikke formatere SD-kortet i en computer. Gør det kun på kameraet.

Jeg har gennem mange år brugt et professionelt råd om, hvordan man bedst sikrer sig mod uheld som din venindes, og jeg har aldrig prøvet at stå med et SD-kort, som jeg ikke kunne få adgang til. Jeg venter ikke med at downloade billederne fra kortet, til det er fuldt. Jeg downloader efter hver session, dvs. hver begivenhed, hvor jeg har taget en række billeder. Når jeg så skal i gang med en ny begivenhed, formaterer jeg altid kortet i kameraet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2019 - 13:50 #13
I det hele taget så brug dog det værktøj der følger kameraet Det kan både tilsluttes med Wi-Fi USB og LAN. Mange CD Kort tåler ikke turen ud og ind af kameraet.
Avatar billede lurup Ekspert
22. marts 2020 - 20:26 #14
Tak for svar