Avatar billede 300m Mester
14. januar 2019 - 10:09 Der er 18 kommentarer

Skærmopløsning.

Hej Eksperter
Jeg har købt en ny 24" skærm til min desktop som kører med anbefalet opløsning 1920x1080.
Alt kører som det skal, undtagen når jeg spiller små spil online. Så kommer mit grafikkort desværre på overarbejde og køler rigtig meget hvilket larmer irriterende meget!
Har hentet et program, og kan se at det kommer op på 100 grader.
Er der en måde hvorpå jeg kan køre spillet i en anden opløsning og stadig kører andre sider i 1920x1080.
Håber mit spørgsmål giver mening?
Avatar billede puren Ekspert
14. januar 2019 - 10:27 #1
Jeg ville skrue ned for detaljerne i spillet for jeg pillede ved opløsningen begge dele gøres under indstillinger og grafik i spillet
Avatar billede Slater Ekspert
14. januar 2019 - 10:42 #2
Med "små spil online", mener du så browserbaserede spil?
Avatar billede 300m Mester
14. januar 2019 - 11:17 #3
Ja Slater, kan sige at det bl.a er Texas Holdem Poker som jeg hygger mig med en gang imellem :)
Pure, jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle indstillinger i det spil jeg kan bruge til noget.
Avatar billede Slater Ekspert
14. januar 2019 - 12:41 #4
Der er heller ikke skærmindstillinger i browserspil. Så der er svaret umiddelbart nej - du kan ikke automatisk skifte til en lavere opløsning, når du går ind på en bestemt webside. Jeg tror også det ville være temmelig irriterende.

Som regel er der slet ikke nogen indstillinger i den slags, da de kræver så lidt af maskinen at der ikke er nogen grund til det. Men det kommer an på spillet - nogle har noget indbygget.
Avatar billede puren Ekspert
14. januar 2019 - 14:49 #5
browser spil er der ikke indstillinger til troede vi snakket regtige spil

hvad opløsning brugte du på din gamle skærn?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2019 - 15:17 #6
netspil kører i adobe flash eller webgl, det er nok nærmere din cpu der bliver varm.
hvad cpu har du ?

de sider du spiller på, kan have skjult bitcoin mining på sig, og derfor overbelaster de din computer!
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2019 - 15:18 #7
cpu ?
gfx kort ?
har du nyeste drivere til alt ?
Avatar billede 300m Mester
14. januar 2019 - 16:32 #8
Uha sidewave, men nu er jeg da på den....
Er det disse oplysninger du gerne vil have:
NVIDA G Force GT 530
Intel (R) Core (TM) i3-2120 cpu

Kan sige at hvis jeg evt. ændre opløsningen til 1280x1024 er der ingen problemer med varme :/
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2019 - 17:55 #9
Har du prøvet at tage dit grafikkort ud og se, hvor meget skidt der sidder på det. Ud fra din beskrivelse af problemet lyder det for mig som et grafikkort, der trænger til en ordentlig rengøring. Og måske trænger resten af computeren også til det?

https://www.gamingscan.com/how-to-physically-clean-your-computer/
Avatar billede 300m Mester
14. januar 2019 - 18:16 #10
Tak for dit bud også milter! Har haft den helt store rengøring med "Air Duster" ect.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2019 - 18:39 #11
Til en stationær computer ville jeg aldrig nogensinde bruge komprimeret luft til rengøring af en computer, kun en støvsuger og nogle bløde børster. Men det er måske et helt andet spørgsmål :-)

Det er et velkendt problem, at temperaturmålinger i computerdele ofte varierer en del, afhængig af hvad man bruger til målingen. Det lyder ud fra din beskrivelse som om, problemet først opstod, efter du købte din ny skærm og begyndte at bruge en opløsning på 1920x1080. Er det korrekt? Hvilken opløsning kørte du med på den gamle skærm?

Din computer og dit grafikkort skulle ikke have nogen problemer overhovedet med at køre den opløsning i online pokerspil.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2019 - 19:23 #12
Og så glemte jeg lige at spørge: Hvilken opdateringshastighed bruger du?

https://www.lifewire.com/how-to-change-monitor-refresh-rate-setting-in-windows-2626207
Avatar billede 300m Mester
14. januar 2019 - 19:53 #13
Jeg støvsuger også jævnligt Milter :)
Min gamle skærm kørte 1280x1024
Forstår desværre ikke rigtig dit sidste spørgsmål :(

Men jeg synes det er underligt at jeg kan se film ect. uden problemer, og at det så giver problemer pga. et simpelt spil?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2019 - 20:19 #14
Jeg forstår det heller ikke, endnu :-)

Hvad siger temperaturen på din CPU, når du ser film i 1920x1080.

Opdateringshastigheden/refresh rate på en skærm er det antal gange, billedet fornys/opdateres. Jo større tallet er, jo mere kræver det af din GPU. Nogle gamere vil gerne have en refresh rate på 144Hz, men til normal brug er 60Hz fuldt ud tilstrækkeligt.
Avatar billede 300m Mester
15. januar 2019 - 09:09 #15
milter du får lige et link til den skærm jeg har købt, så du lige kan checke at det ikke er den der skaber problemet. Måske jeg spørger dumt, men kan det have noget med "1 MS responstid" at gøre?
Jeg kommer lige tilbage med temp. når jeg ser film :)
Tak
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/monitorer-og-skaerme/pc-skaerme/hp-24o-24-led-backlit-monitor/p-540029/
Avatar billede 300m Mester
15. januar 2019 - 12:54 #16
https://ibb.co/zFSP5xH
https://ibb.co/r4tGpC0

Efter ca. 1 time med film og ca. 1 time på spilside.
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2019 - 20:04 #17
Jeg har kigget på det, og umiddelbart kan jeg se, at CPU'en arbejder hårdere med dit pokerspil end med filmen, dog uden højere temperatur. Og jeg kan også se, at temperaturen på din GeForce 530 stiger, samtidig med, at omdrejningerne på dens blæser stiger. Jeg har ikke nogen forklaring på det.

Hvilket styresystem har du?
Avatar billede 300m Mester
16. januar 2019 - 10:31 #18
Jeg har win.10
Men tror jeg har fundet "synderen", så er spørgsmålet bare hvorfor.
Normalt kører jeg med Google Chrome, men som et skud i tågen prøvede jeg at køre spillet i Microsoft Edge, og til min store fornøjelse kørte det fuldstændig stabilt?