Avatar billede Dennis Juniormester
12. december 2018 - 19:13 Der er 15 kommentarer

Hvad for en computer skal jeg købe?

Hej Alle
Min mor trænger til en ny computer, og den vil jeg gerne give hende i julegave. Men så er spørgsmålet hvilken en det skal være? Hvilken processer? Hvor mange ram? osv.
Hun vil komme til at bruge computeren til daglig suffering og let redigering af familie billeder og videoer.

På forhånd tak :)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. december 2018 - 19:18 #1
Prøv at vende spørgsmålet om ???

Altså kik på nettet hvad der findes i din prisklasse m.m.
Og link så HER til noget du finder spændende..

Så tror jeg du får masser af gode svar, og evt. gode alternativer.. ;)
Avatar billede INK Ekspert
12. december 2018 - 19:23 #2
I forbindelse med Black Friday benyttede mange leverandører sig af muligheden for at sælge ud af lageret af PC'er med alt for små harddiske. 125 GB SSD disk er måske en hurtig PC, men hvis du skal opbevare mange videoer, billeder og musik, er det jo håbløst.
Jeg vil foreslå minimum 500 GB SSD. 4-8 GB RAM. Processor svarende til Intel i5. Skærmstørrelse mindst 15".
Resten afhænger jo af hvor meget du kan og vil bruge på gaven.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2018 - 22:24 #3
jeg vil anbefale dennne. den har nok ram, er hurtig, og stor nok disk
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-V130-15IKB/2672447

dem i 3000 kr klassen har lille langsom cpu og for lidt ram

lenovo svarer til mercedes. det er noget af det bedste
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 08:29 #4
vedr lenovo link i #3 - anbefales af mig - jeg har så (pga behov) sat en ekstra 500gb ssd i cd-skuffen, så der er rigeligt med plads (man kan få en cd-skuffe med plads til disk for ret få penge)
Avatar billede HHAndreasen Juniormester
13. december 2018 - 08:38 #5
Hey!
Lenvoen der ser sgu fin ud!
Alternativ til den nye harddisk kunne være en af disse hersens SanDisk UltraFit USB sticks. De fylder nærmest ingenting i siden af PC'en.

//
HHA
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 16:35 #6
NEJ!

en usb stick er ikke et sikkert medie, og skal let ikke bruges til "arbejde".
den er til at tage en kopi som kan transporteres, ikke andet.

den er ikke til backup! de går i stykker og så har du intet.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 16:37 #7
en HDD er et sikkert medie. hvis den går i stykker mister du intet. man tager bare de magnetiske plader og flytter over i et nyt hus.

den skal stå og tikke med store skurelyde i ugevis hvor læsehovedet ødelægger pladerne, FØR der sker noget alvorligt.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 16:38 #8
#1 gem dine ting på en intern harddisk, hvor OS ligger på en ANDEN disk
#2 tag backup på en ekstern harddisk
Avatar billede Dennis Juniormester
13. december 2018 - 17:09 #9
Hej alle. Tusinde tak for svarene. Den på proshop ser meget interessant ud. Hvis man skulle sætte en ekstra harddisk i, eller i hvert fald gøre noget for at der er mere plads, hvordan skal det så gøres?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 17:32 #10
jeg har bare købt en hd-tray til at sætte i (ebay.co.uk) en skrue i bunden løsner cd-tray, og 4 skruer mellem købt tray og ssd, skub i, og en skrue mere, og så kører den med 2 diske.
Det kan ikke gå galt, og giver rasende hurtig backup (jeg har et image fra originalen til den i tray, og resten af disken bruger jeg på andre data)
Med macrium reflect (gratis) kan du lave image af originalen, og installere et nød-boot på en partion, så du kan boote på den og hente dit image tilbage på den originale disk.
Nu er jeg nørd, så det er mine 'livrem og seler' løsning
Avatar billede prox1 Forsker
13. december 2018 - 17:39 #11
Der er da også den mulighed at sætte en usb harddisk til, når man skal sikkerhedskopiere. Sådan een koster ~500 kr for en TB.
Fordelen er at du kan putten den i lommen hvis pc'en står hjemme, så er der '2 æg i forskellige kurve', og du er bedre beskyttet mod at miste alt
Avatar billede Dennis Juniormester
13. december 2018 - 18:14 #12
Hvad synes i om denne computer fra Dell? https://www.proshop.dk/Baerbar/Dell-Vostro-15-3568/2654618
Avatar billede Dennis Juniormester
13. december 2018 - 18:21 #13
Avatar billede HHAndreasen Juniormester
21. december 2018 - 13:10 #14
@sidewave. Uenig. Også selvom du råber rigtig højt. #Golfclap

En ekstern harddisk er bestemt en mulighed. Der findes også diverse cloud løsninger. Google Drive f.eks.

Som andre nævner. Er det bestemt en mulighed at få sat en ny harddisk i. Så slipper du også for det medfølgende bloatware på computeren.

Alt efter hvor du befinder dig i landet er der forskellige montører af den slags.

Jeg kan personligt skrive under på kvaliteten af Nordjysks Computerservices arbejde - hvis du en dag er i Aaleren.

Also. Jeg har gode erfaringer med Dell. Knapt så meget med Asus.
Overvej Lenovo. Fornuftig kvalitet. Gode tastaturer, etc.
Avatar billede Alfred Juniormester
22. december 2018 - 00:12 #15
Kommer an på hvad dit budget er ellers vil jeg anbefale rtx 2018 ti og en amd thread ripper og 128 GB ram