Avatar billede ilm Juniormester
28. juli 2018 - 20:52 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan får jeg mere plads på min bærbar?

Hej,

Jeg har en bærbar computer, Lenovo  ideapad 110 står der på den. Den er super god og hurtig, men nu siger den hele tiden, at der ikke er plads nok til de nyeste opdateringer. Og det forstår jeg bare slet ikke, for jeg har næsten ingen billeder på den, eller dokumenter. Jeg har ikke brugt den så meget endnu.

Jeg har 119 GB lagerplads på den - hvor af 112 er brugt. Er det meget lagerplads? Eller kan jeg eventuelt få mere lagerplads på en eller anden måde? Kan man indsætte et kort i sådan en bærbar som min?

Jeg vil sætte STOR pris - hvis nogen kan hjælpe mig. Jeg har ikke så mange andre at spørge...

Mvh Ida
Avatar billede mort1 Ekspert
28. juli 2018 - 21:09 #1
Du kan sikkert indsætte et SD kort, eller en USB pind, men der er grænse for hvor langt det rækker. På sigt må du nok tænke i mere harddisk, internt eller eksternt
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2018 - 21:44 #2
Sådan rydder jeg op på Pc'er hvor der mangler plads.
Du kunne jo også foretage en Oprydning ved hjælp af Windows PowerShell.(Admin)
https://ibb.co/bLq99J
Klik på Windows knappen + X knappen og wælg PowerShell.(Admin)
Skriv nu skriv eller kopier følgende og sæt ind " cleanmgr /sageset  "                    " " UdeladesTryk på Enter-tasten
Lad kommandoprompten forblive åben - den skal bruges igen senere...
Sæt flueben i det hele i boksen, som kommer frem - også selv om den måske brokker sig lidt.
Klik OK
Derefter Skriver du i Kommandoprompten:"  cleanmgr  "  " " Udelades eller kopier følgende og sæt ind
Tryk på Enter-tasten
Den går nu direkte til Ryd op i system filerne Sæt flueben i det hele
Klik på OK
Klik på Ja til at slette det hele Kør også" sfc /scannow "  " " Udelades

Næste trin er oprydning i
C:\Windows\SoftwareDistribution hvor mappen Download åbnes og tømmes
C:\Windows\Temp Mappen  indhold slettes ligeledes
Gå derefter til
C:\Users\dit navn\AppData\Local\Temp
Tøm også denne mappe’ du kan risikere at der er et par mapper som ikke kan fjernes spring dem blot over
Det er kørende Programmer på dit system!
Herefter skal du huske at tømme Papirkurven.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 00:57 #3
Hej Ida
7 Gb i friplads på en systemdisk er alt for lidt.
En 120 GB disk løber desværre hurtigt tom for plads, hvis du kun har en disk i pc.
Køb evt. ekstern disk og flyt dine private filer over på denne, hvis der ikke er plads til to diske i din pc. Nogle bærbare har plads til flere diske..
Og herefter gennemfør #2
Så bliver din pc hurtig igen :-)
Har du Win 10 på den kan du i indstillinger vælge hvor dine ting skal gemmes, så det ikke automatisk gemmer på system drevet C
https://ibb.co/csEHio
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 00:58 #4
Som du kan se på min pc gemmer jeg næsten ikke på C drevet.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2018 - 04:20 #5
jeg ville sætte en 1TB disk i, og klone den gamle ssd over på
Avatar billede 450025 Ekspert
29. juli 2018 - 07:00 #6
Hei Ida.
Det er søndag men det forhindre ikke det at man kan sjå innom Computerworld også du skriv (119 GB lagerplass på den - hvor av 112 er brukt.) Er det meget lager plass?
Svar. Ja og Nei vil jeg si, hva har jeg i bruk da, jo jeg har godt nok 2 plasser C og D kjøre Win10 et flott program men også det tar sin plass.

Faktisk bruker jeg computeren masse hver dag, rask er den også, den ser slik ut.

Lokal Disk (C) 64.5 GB av 115 GB ----- Lokal Disk (D) 67,5 GB av 111 GB
vil si det er utrolig lite, det er merkelig at det funker sa fint men jeg har ikke behov for mere. Spill nei, ikke min side det.

# mort1 nevner en ok løsning men har en grense, hva med og bruke skyen det er mitt valg og der er der mange muligheter, har godt nok en ekstern harddisk for Oppbakk SSD 120 jeg plukka den ut av en gammal maskin jeg ikke trengte mere satte den i en lite Box, den oppdater jeg 2 gange i uka, bruker den aldri, om det var rett vet jeg ikke men kanskje? hvor alt skjer i dag så har jeg det jeg treng.

#2 poko1 kom kanskje med beste løsning PowerShell (Admin) samt bilde også som vanlig, kjøper den men tror den virker lidt skummel for mange Brukere der ikke har den erfaring som han, blant dem jeg omgås her er det bare å glemme Sorry men Takk poco1.

# 3. 220661 ikke uenig det er trangt om saligheten her 7 GB Skyen som jeg skrev en tanke eller, er der plass til en disk til hvorfor ikke få inn en lokal disk til da D?  https://ibb.co/csEHio
Flott du glemmer nå igjen ting du, heller ikke en god løsning den har jeg ikke vist om hvor mange har tenkt over den? den viste ikke jeg om behovet har jo ikke vert der.

#5 sidwave Å du her kom nok en Proff til sidwave han er altid ordknapp men vet hva han gjør, skal det være så, så er det så det skal være, da ser du ida fin at du tok opp dette problemet, håper du er hjulpet, håper også flere kan dra nytte av hjelpen som her er gitt.
Du har ikke mange å spørre ikke alene om det, det er derfor du er her, selv jeg som er Guro må spørre vet ikke alt, ha en fin søndag til alle her og ikke minst deg selv.
Løser det seg får også du en Rask computer, og så med Win10 du følger med tiden du.
Arne
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juli 2018 - 07:03 #7
Der er flere grunde til ikke at vælge en traditionel Harddisk.
1.    En traditionel Harddisk. Er for langsom!
2.    En 1 Tb. traditionel Harddisk. Med 7400omd. Er meget dyr. typisk 8.50-1.000 Kr.!
3.    En 1 Tb. traditionel Harddisk. Med 7400omd. Har et meget større strømforbrug!
4.    Den indbyggede SSD, kan være af M2. Typen, og har derfor ikke interface til andre typer.
Blot nogle af grundene til ikke at vælge andre former.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juli 2018 - 07:08 #8
Der skulle selvfølgeligt have stået 850.00-1000.00Kr.
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. juli 2018 - 07:55 #9
Prøv først at køre diskoprydning som #2 foreslår - du behøver dog ikke bruge PowerShell , men klik på søg og skriv diskoprydning - den skal køres 2 gange hvor du den ene gang vælger at ryde op i systemfiler !
- der ligger sikkert en stor windows old mappe !

En  mulighed for nem tilføjelse af ekstra lagerplads til DATA kan gøres ved at udskifte DVD drev med en HD skuffe : https://www.avxperten.dk/harddisk-caddy/hdd-caddy-12-5mm.asp?gclid=Cj0KCQjwqPDaBRC6ARIsACAf4hCuEYlNGxilT_z9UBtRmO3GlHapPYiQnYtetYSCACO_0S2Bs6s-La4aAhTkEALw_wcB
Avatar billede 450025 Ekspert
29. juli 2018 - 08:19 #10
#9 hjolsen flott dine tanker kjøper jeg, skal sjekke mer senere nå er jeg opptatt, også du nevner PowerShell for mange nok lidt vanskelig, diskopryddig - systemfiler og  Windows old et godt tips må si det.
Seier bare hei opptatt. Arne.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juli 2018 - 08:24 #11
Lenovo IdeaPad 110 Har ikke CD/DVD-drev
Og eneste mulighed for udvidelse er en større M2 SSD
men fornuftig brug af plads er nok en ekstern USB Harddisk!
Her ses en 250Gb SSD delt i 2 den ene ½del med Windows styresystem & den 2.½del som lager.
https://ibb.co/i8rsio
Og her ses hvor meget der benyttes til styresystemet! Og der er rigtig mange Programmer!
https://ibb.co/jcn1R8
https://ibb.co/ehNCYo
Avatar billede 450025 Ekspert
29. juli 2018 - 08:38 #12
Har liten tid ok men Takk den er jo slik den jeg har og bruker, vi må bare få med Ida på notene.
Arne.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2018 - 10:47 #13
Hvis jeg ikke har overset det, så står her ikke noget om "Trim" funktionen.
Hvis Trim ikke er slået til, vil slettet data ikke stå som fri plads og harddisken bliver fyldt op.  Hvad er det for en SSD du har?
Avatar billede 450025 Ekspert
29. juli 2018 - 11:23 #14
https://ibb.co/d1aPUT
Har jeg forstått spørsmålet korekt? Nå er det svømmingpool med Venner og en god middag, En kald øl eller 2 Å (Glemte meg 1 Bayer eller 2 er det Rett Carlsberg og Tuborg fins ikke på disse bredegrader)
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. juli 2018 - 11:32 #15
#11 Nogle modeller har ikke DVD drev monteret men en tom skuffe og har  en alm SATA SSD !
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juli 2018 - 11:38 #16
Nu er det altså for meget Forlader tråden Spørger kan ikke komme ti ikke sært at der er mange der blver forvildet her :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 12:40 #17
Kan godt forstå poko1's indlæg i #16, dog ikke måden han ytrer sig på.

@Arne Mathiesen:
Kan ikke forstå hvorfor du kommenterer på vores indlæg på den måde du gør?? Mange af de ting du siger er jo genfortælling af de andres indlæg???
Kunne du blot ikke skrive du er enig/uenig i de andres betragtninger, og kun komme med dine egne forslag derudover?
Det er jo faktisk trådstarters opgave at gennemføre denne gennemgang som du gør i indlæg #6!
I øvrigt så har jeg lidt svært ved altid at gennemskue hvad det er du faktisk skriver, men det er jo nok det norske sprog der spiller mig et puds ;-),
For mig er dit indlæg i #14 ikke relevant i en tråd som denne.
Håber du ikke tager denne kritik ilde op.
Vh 220661

Beklager for dette lille sides spring i tråden.
Håber spørger melder sig på banen :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
29. juli 2018 - 13:25 #18
#17  220661
Takk jeg tar dette til etterretning, jeg mener kanskje det er en måte og Takke fordi jeg er enig i Dere skriv, jeg får for ettertid holde kjeft, dra nytte av det selv hvorfor rose folk når dem gjør en flott jobb?

Trengs da heller ikke protestere om jeg er uenig ikke mitt problem det Sorry

Det er jo faktisk trådstarters opgave at gennemføre denne gennemgang som du gør i indlæg.

Helt enig er du fornøydt nå, dem virker oftest fraværende fordi dem er usikre, men er overbevist om at (dem tar til dem svar dem får her vi er jo Experter eller hva?

I øvrigt så har jeg lidt svært ved altid at gennemskue hvad det er du faktisk skriver, men det er jo nok det norske sprog der spiller mig et puds ;-)

Mulig det også ja, jeg har problemer selv er jeg i Danmark tror dem jeg er Svensk, for Dansker har dårlig språkøre, det er ikke noe handikap har selv det samme, forlot Danmark da jeg var 20 år snakker å skriv Norsk beklager det, at jeg nå også takler Thai får være så det,  Engelsk er ikke borte det heller, at Dere blir fornærme fordi jeg skriv 1 Bayer eller 2 er bare trist.

Jeg får slutte med den lille humoren min da, her på Forum er det bare Nakne fakta forstår jeg.

For mig er dit indlæg i #14 Nei bevares har notert meg dette kanskje også slutte å ønske god helg for det er jo heller ikke relevant.    (ikke relevant i en tråd som denne. )

Håber du ikke tager denne kritik ilde op.    Nei da en Gubbe på 81 år tåler masse han, humøret kan ingen ta fra meg, faktisk godt likt her jeg bor. Men advarslene skal jeg notere og jeg stiler ikke etter og bli Ekspert, har ikke bedt om å bli Guro heller,

Men ok skal gå stille i dørene for fremtiden. Nå er det trøst du forstår ikke altid hva jeg mener. Du er ikke alene Hvem forstår en Svenske.
Vh 220661

Beklager for dette lille sides spring i tråden. Håber spørger melder sig på banen :-)

Han kommer nok men husk han er ikke Svensk så der håp.
Jeg hopper av tråden nå ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 13:34 #19
Du behøver da ikke hoppe af Arne.  :-)
Det jeg savner er at du er mere konkret lader være med at genfortælle. Jeg kan sagtens se hvad du svarer på uden en genfortælling at det der er skrevet en gang :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2018 - 16:10 #20
Enig med #17. Mindre kan gøre det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 19:41 #21
Hej Ida.
Har du fået nogle tips til at komme videre?
Avatar billede ilm Juniormester
01. august 2018 - 11:25 #22
WOW - tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger og løsninger o.s.v. Det er jeg virkelig taknemlig for - kigger det hele igennem nu i dag. Så ved jeg da hvad jeg skal lave i dag :) Og skal nok huske at markere en løsning. God dag til jer :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 16:14 #23
Godt du fik løst problemet Ida :-)