Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 11:42 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Udvide mit fyldte C drev

Er der nogen, der kender et stykke software, der kan flytte plads fra et drev til mit C drev, der er helt fyldt?

Jeg har prøvet Partition Manager, men det program kan ikke gøre det.

Jeg har meget brug for det som skrevet står, da C drevet er fyldt, selvom jeg har været igennem en diskoprydning af de store.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 12:01 #1
Hvilket program har partition manager? Er du sikker på. at du bar dig rigtig ad?
MiniTool kan gøre det. https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 12:03 #2
Ps. send gerne et billede af dine drev.
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 12:05 #3
Jeg har købt EaseUS Partition Manager, og deres support fortæller mig, at det jeg gerne vil, nemlig at tage 250 gb fra et drev (K) til C drevet.

Så hvis du ved hvordan det kan gøres, så giv mig lige en gennemgang punkt for punkt.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 12:21 #4
Fremgangsmåden er at man formindsker en partition med de GB man skal bruge.
Det forudsætter at den partition man formindsker ikke er fyldt mere op med data, end at den kan formindskes. Er det lykkedes vil der fremkomme "Ikke allokeret" plads, som kan bruges til udvidelse af en anden partition. Det foregår ofte ved at trække i størrelses feltet. Du skal muligvis trykke på "Apply" når du er klar.

Men er du sikker på, at du vil have et større C-drev? Det er ret upraktisk fordi, går C-drevet ned mister man rigtig meget, og de fleste programmer kører fint fra andre drev.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. juli 2018 - 12:21 #5
Mini Tool 10 kan sagtens klare det lille problem..

Jeg har med held gjort det.. Og i denne tråd har jeg vist beskrevet hvordan ;)
Se mine svar i tråden
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021904
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 12:31 #6
Mit problem er tilsyneladende, at mit C drev er fyldt. Derfor er det nødvendigt at flytte plads fra f.eks. mit K drev
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2018 - 12:51 #7
Er dit c-drev og dit k-drev på samme fysiske harddisk?
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 12:55 #8
Nej
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2018 - 13:04 #9
Så kan du måske anvende metoden i dette link. Har dog ingen erfaring med det og vil anbefale fuld backup af diske inden forsøget.
https://www.windowscentral.com/how-create-one-large-volume-using-multiple-hard-drives-windows-10
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 13:05 #10
det drev du vil tage plads fra, skal jo selvfølgelig være på samme fysiske hdd :)
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 13:17 #12
#7 Rigtigt godt spørgsmål. Men viser svaret ikke, at det er et tvivlsomt projekt, hvor spørger risikere at miste alt?
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 13:20 #13
Jeg tror Sidwave har ret. Det ser ikke ud til at lade sig gøre at flytte plads fra drev K til C drevet, da de ikke ligger på samme fysiske disk.

Træls, som det hedder her hvor jeg bor.
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 13:23 #14
Men hvordan skifter jeg en harddisk ud, hvor mit C drev ligger på?

Indholdet på C drevet skal der vel laves et billede af, som skal ligges ind på det nye drev. Hvordan sker det?
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 13:27 #15
@lemads52 Jeg tror du er nød til. at flytte data fra C-drevet til et andet drev.
Det kan betyde, at nogle programmer ikke kan køre, men så må du gen installere dem på det andet drev.
En anden løsning er, at købe en større harddisk og så klone den gamle over på den.
Hvor stor er din Harddisk?  Hvis det er en SSD bliver det nok for dyrt. men er det en Sata, er det en billig fornøjelse.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 13:31 #16
Du kan lave et Image eller klone med AOMEI backupper:
https://www.backup-utility.com/
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 17:51 #17
Når jeg så får en ny harddisk i, skal jeg installere Windows og derefter AOMEI Backup program og restore mit C drev.

Er det sådan det virker?
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 20:47 #18
Nej du skal ikke installere windows, hvis du vil klone, den har du jo. du skal bare installere AOMEI på den harddisk du har nu.
Metoden afhænger af, om din computer er en stationær eller en bærbar.
Avatar billede lemads52 Juniormester
15. juli 2018 - 22:51 #19
Hvordan får jeg det klonede c drev over på en ny hd (et nyt c drev)?
Jeg er lidt forvirret.

Jeg sætter en ny og større hd i maskinen i stedet for den hd, der nu er mit C drev.
Jeg har billedet af c liggende på et d drev.
Hvordan fikser jeg det, så en ny hd bliver mit fremtidige c drev?

Jeg håber at det er til at forstå
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2018 - 00:34 #20
Misforståelsen ligger i, at du tror der skal klones til et C-drev. Det skal der ikke.
Den disk der skal klones til. skal være tom.
Ved kloning får man en kopi af den harddisk, man kloner fra, med C-drev og det hele.
Avatar billede lemads52 Juniormester
16. juli 2018 - 07:22 #21
Tak. Nu har jeg fattet det
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2018 - 09:51 #22
Ok 😊