Avatar billede 412DC Praktikant
22. maj 2018 - 19:53 Der er 7 kommentarer

Windows 10 booter i rollback uden mulighed for safe mode

Hej, jeg håber i kan hjælpe. Min fars Acer bærbar har fået en opdatering gennem Win 10. Men efter opdateringen åbner den kun i en menu hvor jeg skal vælge sprog og herefter har nogle muligheder for rollback, brug en enhed, brug et andet styresystem, fejlfinding eller slukke. Dog kan den ikke gå tilbage til en tidligere version, da der ingen er, og der er heller ingen sikkerhedskopi man kan bruge til at genskabe en tidligere version. Jeg kan ikke boote i safe mode, har hverken muligheden og ingen af de forsøg jeg har gjort lader mig gøre det. Eksempelvis har jeg læst mig til at det skal være muligt via fejlfinding, men der findes det ikke da der ingen avancerede muligheder er. PC'en kommer slet ikke så langt at jeg kommer ind i Windows på nogen måder.

Jeg har en USB med Win 10 og kan godt lave en ren installation, men så mister han al data. Vælger jeg at reparere, så går den tilbage til tidligere vindue med ingen muligheder. Jeg uploader gerne billeder af det jeg ser hvis det kan hjælpe. Men mit spørgsmål er om jeg kan starte i safe mode og bruge min USB til at reparere Windows, eller få dataen ud af maskinen på en nem måde, for derefter at lave en ny ren installation.

På forhånd tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. maj 2018 - 20:11 #1
Hvis du har mod på det, så kan du udtage harddisken i din fars bærbare, og ved hjælp af et adapterkabel USB-SATA overføre data til en anden computer via en USB-indgang. På denne måde kan billedfiler, musikfiler, dokumenter, midlertidigt overføres til den anden computer. Lav nogle mapper så billeder ligger i én mapper, musik i en anden osv. osv.

https://www.av-cables.dk/usb-3-0-til-sata-adapter/usb-3-0-til-sata-6gb-s-adapter-2-5-3-5.html

Derefter kan du sætte harddisken tilbage, og lave en ren installation af Windows 10.

Jeg har selv gennemført dette "cowboytrick" men med Windows 7, med succes.
De overførte filer, kan du efter installationen lægge ind på en USB-stik (med nok plads) og installere dem på din fars computer.

Dette er kun et forslag, men der sikkert nogen her på eksperten der måske har en lettere løsning.
Dette viser hvor vigtigt det er at tage back up, og lave et gendannelsespunkt, inden man giver sig i kast med installationen. Dette gælder alle former for installationer og ændringer.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2018 - 21:14 #2
Ikke noget jeg har afprøvet, men har på eksperten hørt om at hvis man starter pc og herefter med det samme trykker på luk knappen og gør dette 3 gange, så skal man kunne vælge fejlsikret tilstand i et opstart billede. Om du den vej kan komme videre kan jeg dog ikke lige forudse, med hensyn til at overføre data eller køre en systemgendannelse.

Med hensyn til at flytte data midlertidigt, så burde man også (hvis du kan boote på den) kunne overføre filer med en live cd/usb. Det kan være en linux version hvor man kører den over usb/cd mediet.
Her burde man så kunne flytte date over på ekstern harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2018 - 22:17 #3
Kan du ikke vælge at reparere Windows 10?
Mener hvis man starter en installation op skulle denne mulighed her fremkomme:
https://images.drivereasy.com/wp-content/uploads/2017/03/3-1.png
Hmm Man burde også kunne installere og gemme sine filer:
http://windows.intowindows.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/03/Reinstall-Windows-10-without-data-loss-step11.png
Det sidste her har jeg ikke selv afprøvet skal siges, men har da hørt det omtalt herinde.
Avatar billede 412DC Praktikant
23. maj 2018 - 08:53 #4
Hej,

tak for jeres svar. Jeg har selv tænkt på den første løsning som en mulighed, med at tage harddisken ud. Har dog aldrig prøvet det, men en gang skal være den første. Der skulle helt klart have været lavet noget back up, den ægrer jeg mig også over, men der er der ikke noget gøre ved nu :)

Løsningen med at trykke 3 gange på luk knappen har jeg ikke kunne få til at fungere desværre. Så den er også ude.

Mht til at reparere Windows, så jo, det kommer frem som en mulighed, men det sender mig tilbage til startskærmen hvor jeg ingenting kan gøre.

Den sidste mulighed er jeg lidt i tvivl om. Jeg når nemlig frem til en skærm hvor der kun står "Installer". Der er ingen forklaring eller andet, og jeg er i tvivl om hvis jeg trykker her om jeg får flere muligheder eller om den prompter som på billedet. Eller bare laver en ren installation. Jeg vil regne med det sidste.

Linux metoden virker faktisk reel nok. Jeg har før bootet med Linux, dog meget længe siden. Det vil jeg lige undersøge for at se om det er noget jeg nemt kan få sat op.

Mange tak for alle jeres svar, det var godt lige at få nogle andre øjne på problemet :)
Avatar billede 412DC Praktikant
23. maj 2018 - 14:36 #5
Hej,

Jeg ville blot opdatere at jeg har fået løst problemet. Dog blev det lidt som forventet. Det blev til en USB nøgle med en Linux boot (Ubuntu - tog max 5 min at lave). Derfra hentede jeg da data jeg ville gemme. Til andre der kommer i disse problemer, så er Ubuntu bare nemt at bruge, også selvom man ikke kender til Linux. Derefter tog jeg min Win 10 installation og lavede en ren installation fra endnu en USB nøgle. Dog var jeg nødt til først at ændre min boot sekvens i BIOS, så den tog USB først i stedet for harddisken.

Men nu kører Windows 10 igen. Plus, til andre som måske ikke ved det, så genbruger Windows din registreringskode ved en ren installation helt automatisk hvis man bruger Home edition. Man har en valgmulighed for at springe det over. Det er dog også kun hvis der har ligget en version af windows på computeren før så den genkender hardwaren så vidt jeg forstod.

Men problem solved. Igen, mange tak for al hjælpen! God sommer!
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2018 - 15:26 #6
Godt det lykkedes :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2018 - 16:11 #7
#5 Super du fik det løst og at Linux kunne hjælpe dig med at kopiere filer :-) . Er det en Win 10 der er opdateret i gratis perioden, så genregistreres alle versioner så vidt jeg ved.