Avatar billede LKJ Praktikant
09. april 2018 - 04:56 Der er 13 kommentarer

Min computer vil ikke åbne

Hej. Jeg håber virkelig, at i kan hjælpe mig med mit problem. Jeg har en HP envy phoenix 810, som nu ikke vil åbne. Den forbliver ved opstartsskærmen og jeg har nu flere gange selv slukket den, hvorefter jeg får følgende meddelse:

''Automatisk reparation
Din PC er ikke startet korrekt.
Tryk på Genstart for at genstarte din pc. Det kan af og til løse problemet.  kan også trykke på Avancerede Indstillinger for at prøve andre reparationsmåder på din pc.''

Her kan jeg så trykke på Genstart eller Avancerede Indstillinger. Hvis jeg trykker Genstart, står den igen og køre, men uden at der sker noget. Trykker jeg på Avancerede Indstillinger, får jeg følgende muligheder:

''Vælg en indstilling
*Fortsæt: Afslut og fortsæt til Windows 10.
*Brug en enhed: Brug et USB-drev, en netværksforbindelse eller en Windows-genoprettelsesdvd.
*Fejlfinding: Nultil PC'en eller se under avancerede indstillinger.
*Slut din pc.''

Jeg har læset lidt om problemet, men kan det være rigtigt, at den skal nulstilles? Jeg har bare utrolig vigtige ting på den (Børnebilleder!), som jeg virkelig ikke vil miste. SÅ hjæææælp - hvad skal jeg gøre? Har prøvet at få tingene ud på desktop drive, men er så utrolig nervøs for, at jeg får trykket forkert (eller at alt ikke kommer med ud), så den sletter noget vigtigt.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2018 - 05:41 #1
du skal ikke regne med at den kan repareres. windows har smadret sig selv.
du skal tage harddisken ud og sætte i en dockingbay, så kan du kopiere alle dine ting ved at koble den til med usb.

der er en her:
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-DOCK-internt-kabinet-til-1x25-SASSATA/2283826

jeg ved at nogle vil foreslå 117 muligheder og reperation af windows, og fejlsikret tilstand.. men man bruger en hel dag på det og opnår intet resultat. jo flere forslag du får, jo værre.

det eneste jeg vil anbefale, er at starte den i fejlsikret tilstand, og så slette lydkort+grafikkort drivere. gå i enheder/hardware, og bare slet lydkortet og grafikkortet.  herefter, installer den nyeste version af bundkort+chipset+lydkort+grafikkort drvere.

hvis det ikke løser problemet, så glem alt det repair pjat, og sæt istedet disken i denne docking station, så har du alle dine billeder og det hele.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2018 - 05:44 #2
hov det dur ikke.
den docking station er intern (skal sidde i pc)
GLEM DEN!!!!!!!

her er en anden:

til stor disk (3,5)
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-373U3/2529675

til lille disk (2,5)
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-273StU3/2354174
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2018 - 05:45 #3
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. april 2018 - 05:46 #4
I under menuen til "fejlfinding og nulstil" er der nogle muligheder du kan prøve :
Start reparation
Systemgendannelse
Vend til bage til tidligere build

En nulstilling sletter kun dine billeder/data såfremt du ber om det, nulstilling fjer dog alle programmer du selv har installeret !
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2018 - 05:52 #5
vi har set det 1000 gange: når gendannelse hænger, så GLEM DET!
Avatar billede LKJ Praktikant
09. april 2018 - 07:24 #6
Så jeg kan ikke bruge en Seagate Expansion 4tb til at få filerne ud på en eller anden måde?
Det er det her, som den viser af muligheder: https://www.lifewire.com/advanced-startup-options-2625805
Er der ikke en af de knapper som vist i linket, der giver mig muligheden for, at få mine filer ud? Hvis man f.eks. trykker på ''Nulstil denne PC'', skulle man kunne gemme sine personlige filer, men det lykkedes mig ikke helt. Eller skal jeg til at rode med, at harddisken skal ud og i en dockingbay? Hvad mener du egentlig med, at der både skal bruges til den ene og anden slags (harddisk og SSD)?
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. april 2018 - 07:59 #7
Hvis jeg var dig ville jeg gøre som hjolsen skriver Jeg har repareret i hundredevis af Windows 10 computere hvor det kun er mislykkedes et enkelte par gange.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. april 2018 - 08:52 #8
Hvis du har lavet et Windows 10 DVD eller USB. Medie.
Så start op fra dette medie og når du har valgt Sprog Tid Og Tastatur tryk på Næste
I følgende skærmbillede kan du i nederste venstre hjørne væge Reparer computeren.
https://ibb.co/j5pQa6
Hvis du ikke har et Installations medie? Så kan du lave et ved at bruge den Pc: du sidder ved du skal blot huske at vælge at det skal være til en anden Pc:
https://ibb.co/b6kUex
Her kan du hente seneste Windows 10.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Avatar billede posten Ekspert
09. april 2018 - 10:13 #9
du kan købe én der magter begge 2 (3.5" og 2.5") http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=K306  + ssd disk så ikke noget med at man SKAL bruge 3 forskellige  koster kun 299.-
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. april 2018 - 10:54 #10
Gratis og skruetrækkerfri løsning til at redde filer fra hdd:
Boot pc'en med en Linux live-cd eller usb-stick og brug filemanager til at overføre filer til anden disk.
En letvægts Linux starter hurtigst, f.eks.: https://lubuntu.net/
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2018 - 10:57 #11
du skal købe usb kabinettet, og ved du hvorfor ?
så du i fremtiden kan tage backup! :D
Avatar billede LKJ Praktikant
09. april 2018 - 19:32 #12
Mange tak for jeres hjælp. Det ser jo ud til, at der stadig er håb forude :-)
Jeg er dog liiiidt på udebane og må lige høre…

Jeg kan enten:
1) Købe en docking station (3.5´´ + 2.5´´ + SSD)
2) Prøve de forskellige muligheder, som computeren tilbyder (Reparation, systemgendannelse etc.)
3) Lave Windows 10 DVD eller USB medie til anden computer, men fra denne jeg sidder ved nu.
4) Boot pc’en med en Linux live-cd eller usb-stick og bruge filemanager til at overføre filer til en anden disk.

Hvis det ikke er for meget at be’ om, kunne jeg så evt. få jer til, at forklare lidt nærmere?

1) Hvordan virker en docking station? Er med på, at jeg skal få pillet min harddisk ud (Som enten er en 3.5´´ eller 2.5´´?) samt SSD. Ikke sandt? Kan de så bagefter ’’bare’’ sættes i docking stationen og derefter til en anden computer, for at se filerne samt hente dem over på et eksternt harddrive? Eller hvordan gøres alt dette?

2) Jeg har prøvet lidt af de forskellige muligheder, men går meget forsigtigt frem, da jeg er frygtelig nervøs for, at den pludselig vælger at slette mine ting. Har læst lidt om, at man kan trykke på muligheden for, at vende tilbage til enten en tidligere version af Windows eller til det tidspunkt, hvor computeren sidst virkede. Men sletter den så ikke en del af det, som jeg har på den?

3) Vil en ny Windows 10 DVD /USB medie ikke gøre, at mine filer forsvinder? Hvis det lykkes mig at få lavet en ny version af Windows 10, skal jeg så bare sætte enten DVD’en eller USB’en i computeren, hvorefter den giver mig muligheden for, at kunne reparere den? Hvordan får jeg i øvrigt hentet Windows 10 ned på en USB og hvor stor skal denne USB være?

4) Hvad betyder det at boot pc’en? Hvad er en Linux live-cd og hvad er det anderledes en et Linux USB stick? Er ’’Linux’’ noget der skal ned på enten en CD eller USB, som i punkt 3, og derefter sættes i computeren? Hvordan finder jeg filemanager, når så det er sat i? Og skal jeg så overføre mine filer til f.eks. en ekstern harddrive, der bliver sat til eller hvordan fungerer selve processen?

Det blev til en halv roman, men jeg er utrolig glad for jeres hjælp!
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. april 2018 - 17:24 #13
Jeg kan egentlig godt forstå dur bliver både forvirret og nervøs for tab af data :-)
1:
En docking station , kræver at du udtager Harddisken - og tilslutter den til en anden PC  - du vil så kunne se den som en alm extern harddisk  og kan kopiere filer/data ud , dog vil sikkert opleve at du ikke har rettigheder til mange filer/mapper.  I din pc sidder iflg specifikationerne en 1TB disk - som forhåbentlig er en 3.5" disk .Du har dog også en mSATA disk -som formodentligt kun bruges som cache  , men hvis der er data på den skal du bruge en speciel adapter for at kunne læse den.

Da du har en extern disk (4TB)  , vil jeg foreslå at du i stedet bruger en Boot Disk , hvis du vil kopiere data ud .

De muligheder der findes under "advanceret"  genoprettelse sletter ikke data
Start reparation undersøger og retter fejl i opstarts processen
Systemgendannelse -hvis det er slået til - sletter ikke dine data , men gendanner til et tidspunkt PC'en virkede

Vend tilbage til tidligere build  - bruges hvis det er en opdatering  der ikke virker.Men berører heller ikke dine filer .

NULSTIL - gendanner din pc til oprindelig indstillinger  - undervejs i processen får du valget mellem at slette alle bruger data eller gemme dine filer - de bliver gemt i en mappe på harddisken hvor de når windows er geninstalleret kan findes.

En windows installations medie opretter du ved at følge poko1 vejledning  i #6  - USB nøglen skal være på min 8 GB

4 En Linux/anden boot disk , er en cd eller USB nøgle som windows kan starte op fra - der er mange mulige - men fælles for alle vil være at dine drev betegnelser er anderledes  og da du sikkert har en UEFI bios er det ikke alle du kan starte op på.
Denne https://www.raymond.cc/blog/download/did/3164/ er en windowsPE  disk som kan boote på de fleste PC'ere med UEFI , og du får et skrivebord der ligner det du kender , dog skal du være opmærksom på at feks mappen Billeder hedder Pictures

Hvis jeg modtager en PC som din - vælger jeg altid at køre de tre muligheder som nævnt i #4  - startreparation evt flere gange .
Der er desuden mulighed for at køre nogle komandoer via komandopromt  i genoprettelses menuen derefter kommer en ren installation , men prøv de 3 muligheder først !

Hvis det ikke virker - ja så kopier jeg data ud fra HD  og laver en komplet ny installation