Avatar billede perclaus Mester
07. april 2018 - 09:28 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Medieafspiller

Hej

Håber nogen kan hjælpe.
Min dejlige medieafspiller Tvix 6600N er gået pension, da den pauser sig selv hele tiden når jeg afspiller film fra den.
Så nu leder jeg efter et alternativ, altså hvor jeg kan opbevare film og fotos på, og se det på TV. Jeg er ingen ørn på det her område, og når jeg søger oplysninger får jeg en masse forskellige svar, så temmeligt forvirrende.
Jeg kan vel ikke bare bruge en ekstern harddisk og tilslutte? Mit TV er et nyere Samsung Smart 2017-model 4K
Avatar billede posten Ekspert
07. april 2018 - 10:12 #1
jo hvis du har et usb-stik der er forberet til usb-nøgle så regner jeg med du kan nøjes med en ekstern diskhusk bare det skal være en med egen strømforsyning da jeg går udfra usb tv'et højst er et usb2 stik
men prøv dig frem
Avatar billede eurositi Ekspert
07. april 2018 - 10:31 #2
Kodi eller Plex er nok de mest populære, nyere løsninger. Kodi er ope source-baseret, mens Plex er kommercielt (så i sidstnævnte løsning, som generelt er gratis,  er der mulighed for at tilkøbe nogle premium-funktioner).
https://kodi.tv/
https://plex.tv/
Begge løsninger installerer en lokal medieserver på enten din PC eller på en lokal netværksserver (NAS), som derefter kan tilgås fra alle de enheder, som også har installeret Kodi eller Plex.

I begge tilfælde behøver du ikke bekymre dig om formatunderstøttelse, som typisk er en begrænsning ved hardwarebaserede løsninger, f.eks. at kun de nyeste fjernsyn kan afspille de nye H.265/HEVC og VP9 (4K) videoformater, eller at AppleTV (af svinske grunde) ikke kan afspille andet end Apples egne, kommercielle formater.

En mere simpel, gratis løsning er Videostream for Chromecast, som giver dig mulighed for problemfri streaming af lokalt videoindhold fra din telefon/tablet/PC til dit TV. Denne løsning kræver selvsagt en Chromecast (som du måske allerede har indbygget i dit TV):
https://getvideostream.com/
Videostream-appen er meget enkelt at installere. Den håndterer alle gængse afspilningsformater. Men der er IKKE tale om en mediecenter-løsning som i de to ovennævnte. Den egner sig kun til videoafspilning, ikke til billeder og musik.

Jeg ville være varsom med at købe en klassisk "boks". Der er et helt nyt videoformat (AV1, nej ikke AVI) på vej, som efter meget at dømme vil overflødiggøre både HEVC og VP9. Men nyere formater er erfaringsmæssigt set altid mere komplekse og kræver derfor mere processorkraft, som selvsagt ikke kan løses med en firmware-opdatering. Derfor vil du næppe kunne "fremtidssikre" en boks.
Avatar billede perclaus Mester
07. april 2018 - 15:42 #5
Ingen af forslagene er lige det jeg søger, det lyder lidt for indviklet, og Sidwaves forslag lyder meget godt men der er jo ingen harddisk i. Det skulle gerne være lidt i stil med min gamle Tvix
Avatar billede eurositi Ekspert
07. april 2018 - 20:02 #6
Android-boksen, som Sidwave linkede til, fungerer (såvidt jeg kan vurdere) på samme måde. Du tilslutter vel blot en harddisk til én af boksens USB-porte? Herefter vil softwaren i boksen scanne hele / eller de mapper på harddisken, du beder den om at matche med f.eks. IMDB eller musiktjenester. Det samme gælder de softwarebaserede løsninger, jeg foreslog.
Softwaren (Plex eller Kodi) skal bare én gang ha' at vide, hvor dine mediefiler ligger, f.eks. på en ekstern harddisk tilsluttet din computer eller på en NAS, som altid er tændt, og som kan tilgås både af dit TV, din telefon og din PC.
Avatar billede perclaus Mester
08. april 2018 - 06:34 #7
Takker for svarene, vil nu lige overveje hvilken løsning.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2018 - 06:36 #8
de har en på proshop, men det er en hel computer der koster 7000.
den linkede fra ebay løser opgaven
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. april 2018 - 09:29 #9
Du kan sagtens tilslutte en Extern HDD Jeg har selv en 2,5" tilsluttet, jeg har tilsluttet den til 1Amp USB indgangen, den er NTFS Formateret og mine Videofiler er MP4 & AVI som kører problemløst.
Et billede med Bagside tilslutninger og med og valg af tilslutninger med fjernbetjeningen!
https://ibb.co/km5CxH
Valg af indhold
https://ibb.co/iorkHH
Avatar billede eurositi Ekspert
08. april 2018 - 11:28 #10
#9
Ja. Man kan sagtens smide en ekstern HDD med egen strømforsyning direkte i USB-indgangen på mange TV-apparater. Standarsoftwaren i mange TV-apparater er dog ret svag. Det vil kun være de nyeste apparater, der har processorkraft nok til at afspille H.265/HEVC eller VP9 video i fuld HD (eller højere) opløsning... Og hér minder jeg lige om, at MP4 ligesom MKV er containerformater, som man både kan komme H.264 og H.265 video i.

Hvis dit TV er ældre end 2016, vil det sandsynligvis give op, hvis du prøver at indlæse en MP4-fil, som indeholder H.265 video. Det samme gælder de avancerede, men i dag ret almindelige Dolby lydformater (TrueHD, DTS-HD eller Atmos), hvor du i bedste fald vil gi' få en videoafspilning uden lyd, fordi TV-producenterne ikke vil betale ekstra licensafgifter til Dolby for at understøtte disse nye lydformater.

Det er derfor, at en softwarebaseret hjemmestreaming-løsning installeret på en rigtig computer både er billigere og mere fremtidssikret end et smartTV eller en boks, hvor du som regel ikke kan gøre ret meget, hvis den indbyggede software eller hardware er for svag til at afspille de nyeste (men efterhånden ret almindelige) video- og lydformater, der i dag kan gemme sig i MP4 og Matroska (MKV) filer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. april 2018 - 11:33 #11
Spørger skriver!
Mit TV er et nyere Samsung Smart 2017-model 4K
Og jeg kan fortælle at mit er et minimum 6 År Gammelt Samsung
det har både 0,5 Amp. & 1 Amp. USB
Avatar billede eurositi Ekspert
08. april 2018 - 11:51 #12
#11
Samsungs fjernsyn har fin formatunderstøttelse, så TV'et er godt kørende, indtil AV1 bliver den nye mediestandard for video. Der går i hvert fald et par år endnu. Min pointe med de mange kommentarer om formatunderstøttelse var udelukkende, at forklare, hvorfor løsninger som Kodi og Plex er blevet så populære på ganske få år i stedet for hardwarebaserede løsninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2018 - 13:08 #13
jeg kører med alm ekstern disk på tv - det gør det enkelt at pause programmer, og at optage via programoversigten på tv'et.
Disken formateres af tv, så hvis du vil have egne filer over, så skal det være efter tilslutningen.
3½" diske kræver ekstern strøm, og de larmer - 2½" diske er stort set lydløse, og får strøm via usb-stikket i tv.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. april 2018 - 13:21 #14
#1 Som jeg også har vist i mine billeder og han har en Samsung som mit
Og den kan både køre FAT og NTFS.
Avatar billede perclaus Mester
08. april 2018 - 15:10 #15
Lyder godt nok forvirrende med alle de meninger og løsninger, men vil prøve Pokos løsning, da jeg har et nyere Samsung TV fra sidste år
Avatar billede perclaus Mester
08. april 2018 - 16:43 #16
Har prøvet Pokos løsning, men det virker ikke. Jeg har tilsluttet harddisken til USB mrk. HDD på mit TV, og når jeg vil afspille en film fra disken, er den ligesom splittet op i flere mapper.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. april 2018 - 17:28 #17
Jeg har også lige prøvet med et Y kabel i de 2 stk 0,5Amp USB og sat en video i gang
Kan ikke køre uden Y Kabel
https://ibb.co/iVq7Wc
Avatar billede perclaus Mester
10. april 2018 - 13:09 #18
Jeg har læst andre steder at en Icy box er løsningen, men hvilken hardisk skal jeg så tilslutte den? Nogen der har erfaring med denne løsning?