Avatar billede moelgaard1324 Praktikant
17. december 2017 - 15:03 Der er 4 kommentarer

Forklaring af SQL

Hej derude.

Hvordan ville i forklare dette join-træk?

$sql = "SELECT * FROM nyheder INNER JOIN kategori ON nyheder.k_id=kategori.k_id WHERE kategori.k_id=1 ORDER BY a_id DESC LIMIT $start,$perpage";
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2017 - 16:03 #1
den trækker nyheder ud for en specifik kategori (fx sport hvis sport=kategori 1) sideinddelt (dvs start og antal) Hvis man skal se side 3 og 12 nyheder pr side.
Avatar billede moelgaard1324 Praktikant
17. december 2017 - 16:38 #2
Tak Claes75.
Kan du uddybe lidt i forhold til det her:

  $start,$perpage";

?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2017 - 17:20 #3
det er valgt tidligere - se fx https://www.bilbasen.dk hvis du søger på peugeot model 107
i bunden kan du vælge hvor mange biler, du vil have pr side, og databasen ved, hvor mange biler, der er i alt af den type (altså det maksimale sidetal for denne søgning divederet med $perpage).
Umiddelbart starter $start med 1, og hos mig er cookie gemt med, at jeg vil have 32 pr side. hvis jeg klikker på fx side 4 for at komme frem i listen, så er $start=(side-1)*32+1 så de første 96 biler springes over, og jeg ser #97 og de 32 næste.
$perpage er således brugervalgt, og det gemmes i en cookie, så mit næste besøg husker det.
Avatar billede moelgaard1324 Praktikant
17. december 2017 - 20:58 #4
Mange tak!