Avatar billede jalved Ekspert
07. november 2017 - 16:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kun tre ip-adresser - men flere apparater

Mit internet er sat op sådan, at der går en ledning fra selve stikket til en boks, der fordeler signalet.

Herfra er en ledning direkte til min stationære PC.

Og så har jeg sat en ældre Linksys wrt54gc trådløs router til, som jeg kan bruge bl.a. til min bærbar.

Men jeg har det problem, at min udbyder kun vil give mig lov til at bruge tre ip-adresser ad gangen - og det bliver hurtigt brugt, når der både er tv-boks og internet-radio, der også gerne vil på.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg sætter den trådløse router op, så jeg ikke hele tiden skal logge ind hos min udbyder, hver gang jeg tænder for et nyt apparat.

Det er vel noget med, at routerens ip-adresse skal være den, som min udbyder kender - og at mine andre apparater, så bare kan hoppe af og på.

Men jeg ved ikke, hvor jeg skal starte... Om det er nogle indstillinger på selve routeren og i så fald hvilke?
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. november 2017 - 16:37 #1
Du behöver kun en IP fra din udbyder, resten distribuerer du selv via din router og DHCP.
Avatar billede jalved Ekspert
07. november 2017 - 16:39 #2
Så jeg skal bare hakke af i DHCP?
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. november 2017 - 16:39 #3
Routeren har garanteret en quick start der klare det hele for dig.
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. november 2017 - 16:42 #4
Avatar billede jalved Ekspert
07. november 2017 - 16:42 #5
Måske, men ved ikke lige, hvad det er (selvom det lyder selvforklarende..)

Men jeg satte den op for længe siden med alle de sikkerhedsting, jeg kunne komme på og gider ikke starte forfra, hvis jeg bare kan nøjes med at hakke af i DHCP :-) Jeg prøver lige at se på dét i første omgang i al fald.
Avatar billede jalved Ekspert
07. november 2017 - 16:52 #6
#4 Tak for manualen. Jeg venter lige med at fordybe mig i den, hvis ejg abre kan fiske det ud af dig istedet...

Kan se, at jeg har flg. indstillinger:

DHCP server setting: DHCP server enabled

Internet setup: Static ip

Måske skal den sidste indstilling ændres til Automatic configuration DHCP?
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. november 2017 - 16:56 #7
Det kan kun din udbyder svare på. De har måske en manual på deres hjemmeside.
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. november 2017 - 16:56 #8
Vil gätte på det sidste, det er mest normalt.
Avatar billede jalved Ekspert
07. november 2017 - 17:03 #9
Jeg ved, jeg har fast ip-adresse. Skal jeg så alligevel vælge Automatic configuration DHCP?
Avatar billede jalved Ekspert
07. november 2017 - 20:13 #10
Løsningen viste sig at være at ringe til udbyderens support.

Så tog vi det hele fra scratch med, hvordan ledninger og router var sat op.

Først havde jeg sat kablet fra internetboksen i et lan-stik på den trådløse router - den skulle i det blå internetstik. Dernæst nulstillede vi routeren og så registrerede supporteren routerens ip-adresse.

Nu glider det.

Tak for opbakningen til michael_stim.