Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
01. november 2017 - 15:47 Der er 11 kommentarer

Video overvågning af bolig - udendørs Nogen systemer der kan anbefales?

Har haft indbrud, og havde et videokamera der ved bevægelse gemte på PC, men desværre var jeg ikke opmærksom på at temperaturområdet kun gik ned til -10 grader, så da det blev -16 grader gik det kaput til de evige datamarker.
Har du (eller venner - familie) erfaringer med et sæt af f.eks. KABLET kamera, evt. harddsikoptager osv.
Det skal være kablet tilslutning, da trådløs ikke rigtig virker her pga. nabo, afstand fra router osv.
Er der nogen der har erfaring med Hikvision DS-2CD2T42WD-I5 ?
fra: https://www.happii.dk/Netvaerkskamera/Hikvision-DS-2CD2T42WD-I5/2520481
Det lyder som et godt bud - til kun 888 kr. for et HD kamera?
På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. november 2017 - 17:50 #1
hos mig siger den 963kr - men jeg er måske i den forkerte del af landet, så happii retter på priser?
Men ellers, hvis det skal hjælpe. Folk monterer kamera fx under tagudhæng og filmer ned på aktivitet - politiet vil gerne have billeder af ansigt, så montér kamera i ca 1m højde, og film lidt opad. Billeder at kasketter kan jo ikke bruges.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
01. november 2017 - 18:48 #2
Ja, mange firmaer har differentierede priser. Bl.a. Bilka og flere jeg ikke lige kan huske.
Tak for info om kaskethøjde, det var oprindelig min tanke - hermed revideret ;-)
Andre der har gode input?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. november 2017 - 13:32 #3
Jeg har i mange år brugt kamerarer fra https://golbong.dk/ sammen med min Synology NAS.

Det første, Foscam (dengang hed de tiggi.dk), døde efter 7 år konstant ude.
Det nuværende har siddet i 1½ år, og er til gengæld langt skarpere end det gamle: https://golbong.dk/produkt/poe-kamera-vandtaet-21-megapixel-hd-variabel-linse-paa-28-12-mm-nattesyn-op-til-30-meter/

Det strømfødes via PoE, så det ikke er nødvendigt at have strøm udenfor... - kun selve ethernet kablet.

Det kamera du selv linker til, lyder utrolig billigt for den høje opløsning. Om det så er for godt til at være sandt, ved jeg ikke...
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
02. november 2017 - 17:37 #4
Tak for input. Det lyder som et godt anlæg. Priserne er jo nok faldet en del i de sidste halvandet år, da der er benhård konkurrence.
Jeg vil se på det anlæg. Tak
03. november 2017 - 13:49 #5
Der findes mange forskellige producenter og leverandører og mange kvaliteter.

Forskellen er ofte at de billigere kameraer er proppet med noget elektronik som har ringe kvalitet, til trods for de har nogle specifikationer som lyder godt.

Det er især et spørgsmål om at finde et kamera med en stor dybteskarphed, så det står skarpt i hele billedet (det gør de billige ikke) og en CMOS som virker I mørket, det er også en af problemerne med de billige udgaver.

De gode producenter sørger for at de enheder som er sat i kameraet arbejder sammen for bedste kvalitet, og ikke kun for at man kan se på specifikationerne.

Sammenlign det med at du kan købe et 16MP digitalt kamera til både 300,- og 4.500,-.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
03. november 2017 - 18:17 #6
Ja, problemet har du belyst godt.
Og det er netop derfor jeg spørger til andres erfaringer med deres udstyr.
For der er mange plattenslagere blandt brugtbilsforhandlere og sælgere af videoovervågnings systemer.
Og samtlige test fortæller ikke om langtidsholdbarheden, så de er heller ikke noget værd.
Derfor spørgsmålet: "Hvad er din erfaring med dit videoovervågnings system?"
03. november 2017 - 19:41 #7
Det er derfor du skal:

1) Købe et sted hvor du kan se en demo af det billede som kameraet tilbyder, både dag og nat
2) Købe et sted hvor du har mulighed at returnere, hvis du ikke er tilfreds
3) Følge andres anbefalinger, som ole_madsen , som henviser til https://golbong.dk/

Man siger typisk at der findes 1000 producenter af overvågningskameraer i Kina, men der findes kun 4-5 producenter af de chipset som sidder i disse kameraer, så principelt burde det være muligt for de fleste af disse producenter at lave kameraer i ordentlig kvalitet, men 98% af disse producenter af disse producenter kaster bare nogle enheder i, som er noget lort, og giver dårlig kvalitet.

Jeg kan se at det kamera du henviser til https://www.happii.dk/Netvaerkskamera/Hikvision-DS-2CD2T42WD-I5/2520481 er et 4 MB, mens det andet er et 2,1 MB - https://golbong.dk/produkt/poe-kamera-vandtaet-21-megapixel-hd-variabel-linse-paa-28-12-mm-nattesyn-op-til-30-meter/.

Man siger netop at et kamera med 2,1 MB giver bedre billede end med 4 MB, forbi teknikken ikke er god nok til 4 MB (endnu), men det lyder godt i specifikationerne. Det er især i nattesyn der er problemer med 4 MB.

Desuden kan jeg se at kameraet fra Hikvision-kameraer kun har en linse på 4mm, hvilket giver dig en yderst begrænset måde at placere kameraet på. Da kameraet så maks. passer til overvågning op til 7-10 meter, og alt over dette bliver for småt. GolBong-kameraet har en linse som du kan stille mellem 2,8-12 mm - som passer til alt mellem 0-30 meter, så du kan tilpasse linsestørrelsen efter din placering af kameraet.
03. november 2017 - 19:51 #8
Og lige en ekstra kommentar. Et 4K-kamera anvender 4 x så mange data som et 2,1 MP, så du belaster dit netværk væsentligt mere.

Dette er til at leve med et enkelt kamera, men skal du have 2-4 kameraer vil du kunne mærke det i en hastighedsnedgang på dit netværk.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
03. november 2017 - 23:03 #9
Tak Jørgen for info. Det vil jeg da bestemt tænke på når jeg skal købe på - formodentlig - mandag.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
28. april 2020 - 09:24 #10
Ser der er en der kører Golbong på Synology. Jeg har lige fået en synology NAS. Men kan ikke se den understøtter Golbong. Har prøvet med Foscam. Men kun enkelte modeller. ONVIF er uden held. Nogen forslag?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2020 - 10:51 #11
Golbong kørte fint via onvif. Men IR døde efter få år, så jeg har pillet det ned igen. Da forhandleren ikke kunne forstå det var et problem, har jeg droppet Golbong igen. Tilbage til Foscam, købte et 4K  - kører også fint via onvif. Men den er "syg" - den mister forbindelsen til NAS´en flere gange dagligt - har læst mig frem til at det desværre er et kendt problem med visse Foscam modeller og Synology NAS.

Så jeg har suppleret med en kraftkal fra Reolink - RLC511, fordi jeg læste gode anmeldelser på dem. Den har nu kørt 1½ år uden problemer.

Men samtidig har jeg et indendørs Foscam kamera i en spejderhytte, der kører absolut uden problemer.

Konklusionen - kendte mærker vs. knap så kendte, dyre vs. billige, findes der vist desværre ikke nogen rettesnor. Men netop til Synology kan man heldigvis holde sig til deres positivliste.