Avatar billede lts81 Novice
31. juli 2017 - 10:06 Der er 8 kommentarer

Hvorfor bør man køre samme version af software internt i en organisation?

Jeg er blevet stillet følgende spørgsmål i forbindelse med at jeg er igang med at få alle virksomhedens computere på den samme version af blandt andet Windows og MS Office. Men hvad er det bedste svar egentlig på det spørgsmål? Altså hvorfor kan nogle maskiner ikke bare køre Office 2013 mens andre kører 2016? Umiddelbart opleves der ikke kompatibilitetsproblemer - men jeg er naturligvis klar over at de brugere med den ældste version mangler visse features som kun er inkluderet i den nyeste.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2017 - 10:51 #1
det gør det lettere at administrere (sikkerheds)opdateringer - bare se Mærsk.
Avatar billede wjens Guru
31. juli 2017 - 11:48 #2
Enig med claes57, sikkerhed og ens opdateringer er et must og følges ad.

Det primære er mere generelt at sikre ensartet service til alle, undgå forvirring, undgå kompabilitetsproblemer og lette support hvor man ikke har flere versioner kørende.

Lige med de to office har du ret, de to versioner er for de allerfleste brugere så ens og opdaterede, så det kan være ok. Men havde du også nogle ældre office/windows (eller et par af de alternative) så ville det være "muntert".
Avatar billede lts81 Novice
31. juli 2017 - 14:45 #3
Nu kender jeg ikke så meget til det set fra en IT-supporters synsvinkel da jeg har en baggrund som udvikler. Hvad angår sikkerhedsopdateringer vil de vel blot rulle på en gang ugentligt eller hvad Windows Update nu vælger at gøre?

Som vores setup er nu, så administrerer vi ikke alle vores endpoints fra et centralt sted. Hvor vigtigt vil I mene det er at få allignment på softwareversioner i et sådan setup? (160 endpoints ca.)
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2017 - 15:34 #4
Jeg ville primært have fælles Windows, så passer apps sig selv. Man må kunne lave en døgn-log fil på en fælles server, hvor alle maskiner ved boot lige sender Windows versionsnavn og computernavn til log. Så kan en enkelt supporter hurtigt løbe den igennem og spotte om der er en, der ikke opdaterer (Windows Update kan hænge/gå i udu) og rette der.
Avatar billede lts81 Novice
31. juli 2017 - 15:43 #5
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår fordeling af det claes57?
Avatar billede lts81 Novice
31. juli 2017 - 15:43 #6
Fordelen*
Avatar billede wjens Guru
31. juli 2017 - 16:53 #7
Hackere er en reel trussel. Med 160 endpoints er der ingen vej uden om en pro løsning, så I sikrer at windows, antivirus og andet (Acrobat, java, ..er ikke i windows update) er opdateret på ALLE maskiner. Som claes75 er inde på, var det sikkert bare hul ind ved en enkelt Mærsk-pc, der lagde virksomheden ned.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2017 - 16:58 #8
Det vil give en log som man kan se igennem fx hver torsdag. Det tager kun et øjeblik at skimme listen igennem (skriv win version som det første og pcnavn bagefter, så ses forskelle i versionsnummer tydeligt) Hvis der er en pc, der ikke er opdateret, så kan man let få det rettet.
Hvis win Update hænger på en maskine, så vil andre opdateringer også hænge, og det vil vi ikke have (installationsrutinen kan kun køre en ting ad gangen, så Office, viruskontrol og andet stopper opdateringer)