15. juni 2017 - 15:51 Der er 19 kommentarer

Opgradering af RAM

Hej :)
Jeg har et ønske om at opgradere mine RAM da jeg har en forhåbning om at jeg kan spille mine spil bedre.

Mine specs er:
Nvidia geforce gtx 960
Pegatron corporation 2AD5
Intel core i7 3770
8 GB 800 MHz dual DDR3 RAM

Jeg har gættet mig frem til at det er mine ram jeg skal opgradere, men jeg har ingen anelse om til hvad?

Er der nogen der kan hjælpe med det?

- Martin
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2017 - 16:03 #1
Hvilket styresystem kører du med, og ikke mindst er det en 32 og 64 bit version.
Er det en 32 bit version er det lige meget for denne kan kun udnytte maksimalt 4 GB.
Jeg gætter dog på at der er tale om 64 bit versionen.
15. juni 2017 - 16:05 #2
Jeg har Windows 10, 64 bit :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2017 - 16:48 #3
Spec på bundkortet:
http://www.findlaptopdriver.com/specs-pegatron-2ad5-corporation/
Er du sikker på at det er her den halter?
Har du tjekket hvor meget ram den loader ind med når et spil startes?
Du kan se det i joblisten.
Kan det tænkes du kan deaktivere ting i din opstart af Windows du ikke har behov for?
Hvor meget plads har du på dit system drev?
15. juni 2017 - 17:25 #4
Det er jeg ikke helt sikker på, jeg har bare set andres specs og de har haft mange flere MHz på deres ram ift. til mine ram, så jeg forstillede mig bare det var det der var galt.

Og jeg har lige for nyligt frabiksgenstartet min pc
15. juni 2017 - 17:45 #5
Ved CPU kører spillet med 31%
Ved Hukommelse kører spillet med 1300 MB
Avatar billede milter Ekspert
15. juni 2017 - 18:11 #6
Du skriver: "... de har haft mange flere MHz på deres ram ift. til mine ram". Dine RAM kører i virkeligheden nok med ca. 1600 MHz, fordi de er "Dual DDR3 RAM".

http://www.tomshardware.co.uk/forum/286367-30-only-shows-800mhz-ddr3-memory
15. juni 2017 - 18:14 #7
Ja men det havde i alt over 2200+ MHz :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2017 - 18:47 #8
Dine ram kan ikke køre hurtigere end bundkortet understøtter.
15. juni 2017 - 18:48 #9
Hvordan finder jeg ud af hvor hurtige ram mit bundkort understøtte :P
15. juni 2017 - 18:57 #10
4 x 240-pin DDR3 DIMM slots Supports Dual Channel DDR3 1600/1333 MHz non-ECC, un-buffered memory (Max 32GB)

Betyder det her at det kan maks være 1600/1333 MHx pr RAM eller er det for 2 RAM? :)
Avatar billede milter Ekspert
15. juni 2017 - 19:15 #11
Tallene gælder for hele systemet, uanset antallet af blokke. Nogle RAM-blokke kan "overclockes" , hvis bundkortet understøtter det, men "overclocking" giver næsten altid kun resultater, som måske kan aflæses i et program, men som du ikke reelt vil kunne mærke i spil på din maskine.

Så for at svare kort på dit oprindelige spørgsmål, nej, du vil ikke kunne spille dine spil bedre ved at opgradere dine RAM.
15. juni 2017 - 19:22 #12
Hmmm okay, hvad skal jeg så opgradere for at det bliver bedre?
Avatar billede milter Ekspert
15. juni 2017 - 20:48 #13
I langt de fleste tilfælde vil en opgradering af grafikkortet være det bedste forslag, når det gælder spilydelse i en opsætning som din. Jeg er absolut ikke spilekspert, men jeg vil mene, en udskiftning af dit GTX 960 til måske en GTX 1070 vil være den bedste vej til en bedre spilydelse, som du vil kunne mærke.

http://www.pricerunner.dk/cl/37/Grafikkort?http://www.pricerunner.dk/cl/37/Grafikkort?attr_50615370=59631633

Måske en GTX 1060 til en billigere pris, men så er vi vist ved at være derude, hvor du skal overveje, om opgraderingen er så mærkbar, at den er pengene værd.

http://www.pricerunner.dk/cl/37/Grafikkort?attr_50615370=59684651

Noget helt ander er, at dit bundkort ser ud til at være af Micro-ATX-typen. Det betyder, at du før køb af nyt grafikkort skal sikre dig, at der er plads til det på bundkortet, dvs. at der ikke sidder andre dele på bundkortet, som kommer i vejen.

Forhåbentligt kan nogle rigtige spileksperter give dig lidt bedre råd.
Avatar billede milter Ekspert
15. juni 2017 - 20:51 #14
Sorry, det første link i #13 var ikke korrekt. Her kommer det rigtige forhåbentligt:

http://www.pricerunner.dk/cl/37/Grafikkort?attr_50615370=59631633
Avatar billede kurtba Ekspert
15. juni 2017 - 22:26 #15
Måske skulle du oplyse, hvilke spil det konkret drejer sig om. Hvad mener du med, at du kan spille dine spil bedre?
16. juni 2017 - 01:26 #16
Tak for din besvarelse, jeg synes bare det er ret mange penge at bruge på det, jeg har nemlig allerede 1 gang opgraderet mit grafik kort, så skal lige overveje om jeg vil bruge pengene på det :)

De spil der er snak om er f.eks: Ark, Players Unknown battleground, Arma 3
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2017 - 16:02 #17
Er din pc ren indeni? En beskidt pc taber ydelse når den kører varm.
Avatar billede kurtba Ekspert
17. juni 2017 - 00:01 #18
Her er hvad spillene kræver af systemet:
Ark
https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/ark-survival-evolved/12631
Player unknown Battlegrounds
http://battlegrounds.gamepedia.com/System_Requirements
Arma 3
https://arma3.com/requirements
Umiddelbart burde du ikke have problemer med at spille nogen af dem, og der er intet som tilsiger, at opgradering af ram skulle gøre det bedre.

Du bør nok i stedet kigge på, hvad du har kørende af processer, når du vil starte et spil. Der vil formentlig være en del af dem, som du kan stoppe, således at du får en bedre performance. Mange har utallige små programmer kørende automatisk i baggrunden, uden at de reelt har nogen som helst glæde af dem. Så prøv at se i din jobliste (ctrl+alt+del) hvilke processer du har kørende, og stop dem som du umiddelbart kan se,  at du ikke har brug  for. Måske har du også div. små programmer kørende, uden at du lige har tænkt over det. Stop dem inden du skal spille. De starter automatisk næste gang du starter computeren. Måske har du generelt slet ikke brug for at de kører, så kan du passende også sætte en stopper for, at de i det hele taget starter automatisk.
Mange har f.eks. Skype kørende automatisk. Hvorfor? Start det hvis du har brug for det, men ellers er det jo kun i vejen. Det samme gælder en masse andre småprogrammer.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2017 - 06:08 #19
Jeg er enig i #18. Beskrev det også selv i #3 at man kunne få lidt mere ud af computeren ved at slanke på opstarten. :-)