Avatar billede Jesper Novice
09. marts 2017 - 12:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Erstatte dele af en formel ud fra værdien i en celle

Hej med jer.

Jeg står og skal lave noget i excel som jeg må sige at jeg bare ikke kan gennemskue.

Jeg har et ark som indeholder en række data for enkelte dag og en uge total, jeg er skal så lave en rapport som henter nogle af disse data ud på ugebasis.

Jeg ville så meget gerne at jeg fx i A1 feltet kunne skrive fx "I", så alle opslag jeg har skifter til at se i kolonne I og næste uge skal jeg så bruge dem i kolonne Q, så jeg skriver "Q" i A1

Så lidt simpelt sat op vil jeg gerne have denne formel lavet hvor jeg kan definerer  kolonnen i et felt i arket
=$H$2 - bliver til =$Q$2

Jeg kunne jo selvfølgelige bruge søg og erstat og så skifte formlen hver uge, men tænker at det her kunne være lidt lettere,

Jeg har lavet et lille billede for at vise et eksempel lidt mere visuelt
https://snag.gy/xhDKQN.jpg
Øverst er et data datasæt
I feltet B14 skriver jeg hvilken kolonne jeg gerne vil have valgt og så ville jeg gerne have at formlen i B16 ændres til den kolonne jeg har skrevet i B14, række tallet skal forblive det samme.

Håber det giver mening.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. marts 2017 - 13:01 #1
I B16:

=INDIREKTE($B$14&RÆKKER($1:3))
Avatar billede Jesper Novice
09. marts 2017 - 13:04 #2
Smukt. Jeg siger mange tak :)
Avatar billede ebea Ekspert
09. marts 2017 - 13:15 #3
Et eksempel på en måde at lave det på. Formlen er godt nok lidt lang, men det er blot et eksempel ;-)
https://www.dropbox.com/s/uo3wxu9zido22zi/kolonne-opslag.xlsx?dl=0
Avatar billede Jesper Novice
09. marts 2017 - 13:36 #4
Ebea - Jeg kan godt se ideen, men over 52 uger, så bliver det en MEGET lang formel :)
Avatar billede ebea Ekspert
09. marts 2017 - 13:50 #5
#4 - Det var et eksempel, ud fra hvad du viste i dit billede.
Men der er andre måder at opstille det på, og andre måder at lave "søgning/opslaget" på. Men hvis du skal lave det på alle 52 uger gennem kolonnerne, så blir det også en ganske lang kolonne opstilling!
Personligt, ville jeg nok lave det, så det gik nedad i rækker.
Avatar billede Jesper Novice
10. marts 2017 - 12:47 #6
Ebea - Det ville jeg også, men desværre har jeg ingen kontrol over datasættet, da det bliver leveret fra en anden rapport (hvor det giver mening at tids angivelse er horisontal)

Dataerne i mit datasæt jeg linkede til var kun et eksempel, da firmaet ikke tillader at deres data deles uden for virksomheden.

Men uanset, så tak for budet :)