Avatar billede jepske Novice
14. november 2016 - 12:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opdatere felt i pivottabeller på forskellige faneblade

Jeg har brug for hjælp...

Vi har i mit firma et Datawarehouse, formet som en stor pivottabel, hvorfra vi trækker alverdens data.

Vi bruger bl.a. vores datawarehouse til statistikker til vores leverandører.
Her trækker vi kundenr. + varenummer og antal for hver leverandør, baseret på et datofilter.

Mit problem er nu, at vi hver måned udsender disse rapporter til ca. 50 forskellige leverandører, og at vi hver måned manuelt korrigerer leverandørnummeret og perioden, før vi udsender rapporten. Dvs. at vi manuelt retter leverandørnavnet ca. 50 gange. Opgaven er nu landet på mit bord, men jeg er ganske enkelt er for dovent anlagt, til at generere hver enkelt pivottabel manuelt, hver måned.

Så kan nogen hjælpe med en VBA kode der hjælper mig?

Jeg har overvejet to forskellige tilgange.

1) lav en fil med 50 faneblade, med en pivot for hver leverandør. Dermed kan de alle opdateres på en gang med en makro der blot ændrer datoen i hver af pivottabellerne.

2) Lave en makro, der generere en pivot for hver leverandør, udfra en liste og et datorange.

Jeg har ikke ret meget erfaring med VBA koder - i hvert fald ikke nok til at kunne hjælpe her - men jeg tænker det må kunne løses...Nogen der kan hjælpe?

Jeg skal lige tilføje, at datofeltet i vores pivottabel hedder: "Date YQMD" og leverandørnummeret hedder "By Vendor"
Avatar billede kim1a Ekspert
14. november 2016 - 14:41 #1
Hvis det vitterligt er en pivot vil jeg foreslå at du indsætter leverandørnr som rapportfilter, så kan du under indstillinger i fanen analyse vælge vis rapportfiltersider og på den måde enten få et print eller også et faneblad på hver leverandør.

Jeg sidder og oversætter fra Engelsk Excel, så sig til hvis der er noget der ikke giver mening.
Avatar billede jepske Novice
14. november 2016 - 15:31 #2
Tak for svaret - jeg er dog lidt i tvivl...

Leverandøren er allerede indsat som rapportfilter.i min pivottabel. Men vil din løsning kunne generere et faneblad på hver leverandør? Så er det jo svaret på alle mine bønner :)

Måske er det den Dansk/Engelske oversættelse det kniber med, men jeg kan ikke helt følge med.

Leverandøren er som sagt indsat som rapportfilter.
Når du skriver "indstillinger i fanen Analyse" snakker vi så de faneblade der fremkommer når man har markeret pivottabellen. Altså "værktøjer til pivottabel"?

Jeg har lidt problemer med at finde fanebladet :)
Avatar billede jepske Novice
14. november 2016 - 15:43 #3
Der var jeg lige hurtig nok. Jeg har fundet muligheden under "navn på pivottabellen" og indstillinger.

Men jeg kan ikke vælge muligheden "vis rapportfiltersider".

Kan det have noget at gøre med kilden til pivottabellen?
Avatar billede kim1a Ekspert
14. november 2016 - 17:26 #4
Der er jeg dig nok et svar skyldig, jeg tænker dog umiddelbart at det ikke er det.

Kilden til pivoten bør være uden betydning, idet at det bliver til pivot er dataen så at sige gemt i arket. Kan du dobbeltklikke på en linje og få linjerne i et nyt ark som man normalt kan?
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
14. november 2016 - 18:20 #5
Hej,
Hvis du indsætter leverandører A1 (rapportfilter), så kan du i fanen værktøjer til pivotabel, yderst til venstre vælge indstillinger, klik på vis rapportfiltersider, så får du en fane pr. leverandør :-)
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
14. november 2016 - 18:21 #6
Du skal stå i A1 for at kunne vælge rapportfiltersider, hvis leverandøren står i A1
Avatar billede jepske Novice
15. november 2016 - 09:34 #7
Mange tak for jeres hjælp so far! Det lyder som en usædvanligt smart funktion :)

Men uanset hvad jeg gør, og hvor jeg står - om det er A1 eller andre, kan jeg ikke vælge muligheden "vis rapportfiltersider".
Jeg kan ikke lade være med at tænke, om det skyldes at dataene i vores Datawarehouse kommer fra en SQL database. Og ikke fra et andet faneblad i Excel.

Funktionen virker nemlig fint, hvis jeg laver et dataudtræk fra vores Navision - og laver en pivot på disse data.
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
15. november 2016 - 10:01 #8
Prøv at kopiere og indsætte det som værdier i et andet ark
Avatar billede kim1a Ekspert
15. november 2016 - 10:29 #9
Det lyder da i hvert fald som om det giver en udfordring. Testede du om du kunne "åbne" et tal og så få vist linjerne?

Kunne det være en ide at lave SQL således at den skaber et datablad? Simpelthen laver en tabel med dine data.
Avatar billede jepske Novice
16. november 2016 - 08:45 #10
Tak for Jeres hjælp.
Jeg har været i kontakt med leverandøren af vores Datawarehouse - og de bekræftede, at funktionen Vis rapportfiltersider, ikke fungerer, når data hentes fra Kuber.

Jeg har løst opgaven ved at lave et større dataudtræk fra vores økonomistyringssystem. Herefter lave en pivottabel på de data - og benytte Vis rapportfiltersider. Så tippet hjalp mig i den grad:)