Avatar billede Linda Novice
08. november 2016 - 12:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ark i niveau mere

I Excel kan man oprette ark, og det kan jeg sagtens finde ud af.
Mit spørgsmål er om man kan oprette et niveau mere af ark?
Således at man f.eks. har ark der hedder 1, 2, 3 men et niveau mere der hedder a, b, c.
Således at øverste niveau består af ark a, b, c og når man går ind i enten a, b, eller c kan man igen vælge ark 1,2, eller 3. Håber mit spørgsmål giver mening, det er lidt svært at forklare.

Med venlig hilsen
Linda Nielsen
Avatar billede Mikkel Føns Dissing Juniormester
08. november 2016 - 13:03 #1
så du ville havde at du kan bruge dataen fra ark 1 til ark 2 ikke ???
alså det er det du mener ikke ???

(unskyld for stavefejl)
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. november 2016 - 13:13 #2
Jeg tror ikke du kan oprette underniveauer til de enkelte faneblade.

Jeg vil foreslå at du på de faner du kalder niveau 1. (arkene der i exel er navngivet Ark1, Ark2, o.s.v) opretter nogle makroknapper der blot ned et klik hopper til de ønskede ark (underniveauer). Du kan så for letheds skyld navngive arkene, så du kan genkende dem. Eksempelvis A1, A2 og A3 for underniveau til dit Ark A.
Avatar billede Mikkel Føns Dissing Juniormester
08. november 2016 - 13:21 #3
hvis du har den nyeste udgave af excel så har du de nye ark nede i bunden hvor der står ark hvor du kan trykke på plus lige ved siden af hvor du har endnu et ark. så hvis arkene hedder ark1 så hedder den næste ark2

hvis du ville lave så du kan se den udregning eller et plads i ark 2 kan du simpelt skrive ='Ark1'!A1

du kan skrive = også kan du klikke på arket du ville hente det i også stedet du ville hente data´et fra.
Avatar billede Linda Novice
08. november 2016 - 14:06 #4
Det er ikke data der skal bruges til udregninger der er i arkene, så formler og lign. er egentlig lidt ligegyldigt.
Det er bare for overskuelighedens skyld at jeg bruger at jeg bruger Excel.
Det jeg egentlig gerne vil have, er at jeg i stedet for at have 7 Excel filer med 5 ark i hver kan have 1 Excel fil som er opdelt i 7 ark, hvor man i hvert ark så igen kan klikke sig videre til 5 ark - det er det jeg mener med niveau deling i arkene. - puha det svært at forklare...
Avatar billede ebea Ekspert
08. november 2016 - 15:11 #5
Nej, en sådan funktion findes ikke. Der skal du gøre brug af tredie parts løsninger, som kan indsættes i Excel (KuTools har lavet funktionen, med en drop Down liste i Arkene).
Avatar billede Linda Novice
08. november 2016 - 15:30 #6
Øv tænkte det nok. Prøver lige at Google KuTools og se om det noget jeg tror jeg kan finde ud af at bruge.
Avatar billede ebea Ekspert
08. november 2016 - 15:58 #7
Avatar billede ebea Ekspert
08. november 2016 - 16:02 #8
Vær dog opmærksom på, at hvis du installerer et sådan Addin i dit Excel, så vil dine egne Excel løsninger ikke virke "udenfor" dit eget "miljø", hvis du har gjort brug af nogle af de indbyggede funktioner som findes i eksemplet med KuTools.
Avatar billede excelent Ekspert
08. november 2016 - 18:12 #9
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. november 2016 - 18:53 #10
Hej excelent

Smart lille makro. Men hvor er de kommandoer der for de skjulte faneblade frem når der klikkes A, B eller C ??????
Avatar billede excelent Ekspert
08. november 2016 - 19:59 #11
Der er kode både i Thisworkbook modulet og i et almindelig modul
Avatar billede Linda Novice
09. november 2016 - 08:12 #12
Tak for alt jeres hjælp, det er super dejligt med et forum som dette hvor folk rent faktisk prøver at hjælpe med en brugbar løsning - det skal i have stor tak for i vil bruge jeres tid på :)
Dog bliver konklusionen desværre at Excel mangler den funktion jeg ønsker mig.
At installere et program/modul er ikke en mulighed, da det er arbejdsrelateret jeg skal bruge funktionen, og desuden tror jeg ikke at jeg er god nok til Excel til at turde satse på jeg kan finde ud af at bruge det.
Jeg må håbe at Excel får funktionen på et tidspunkt, for kan sagtens forestille mig at jeg fremadrettet vil mangle denne funktion i andre sammenhænge.

Tak for jeres svar, det sætter jeg pris på :)
Avatar billede svla Mester
09. november 2016 - 09:43 #13
Hej Linda!
Jeg var selv i gang med en løsning til dig, som lignede den Excelent har lavet, min løsning åbnede "underark" med en knap på hoved arket.
Den løsning som Excelent har givet dig synes jeg er virkelig smart og en rigtig god løsning du evt. kan bruge uden og ændre noget på dine ark, blot nogle få koder i VBA  som kan kopieres og tilrettes hvis arket udvides.
Selvom du ikke mene du er så god til Excel så kast dig over Excelent's ark, det er en perfekt løsning, kig på det og prøv dig lidt frem med og indsætte nye ark og tilret koderne, - det skal nok lykkedes, ellers spørg her igen.