Avatar billede Dangerjoe Novice
01. september 2016 - 17:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

'Capital letter' SQL

Hej mednørder,

Jeg fik et spørgsmål i dag, som jeg ikke på stående fod kunne svare på - derfor hører jeg Jer.

Er der mulighed for at caste, så første bogstav i dine kolonner starter med stort? Skal man virkelig hele møllen igennem og declare/SET og opdatere hele databasen, eller er det muligt at få resultatet kun i Gridden?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2016 - 17:07 #1
Vil du opdatere hvad der er gemt i databasen eller vil du hente data med foerste bogstav capitalized?
Avatar billede Dangerjoe Novice
01. september 2016 - 17:11 #2
Hej arne_v

Delen med at opdatere hele databasen med capital letter, har jeg styr på - Så det er kun delen jeg henter til mit grid, hvor første bogstav skal være med capital, hvor databasen stadig forbliver LOWER eller UPPER.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2016 - 17:27 #3
Det maa vel vaere noget a la:

SELECT ...,UPPER(SUBSTRING(felt,1,1)+SUBSTRING(2,LEN(felt)-1),... FROM ... WHERE ...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2016 - 17:28 #4
Eventuelt kan du lave en UDF til at goere det, saa du bare kan bruge:

SELECT ...,CAPITALIZE(felt),... FROM ... WHERE ...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2016 - 17:29 #5
Og saa vil det i mange tilfaelde vaere baade nemmere og bedre at lave den capitalization i applikationen fremfor i SQL.

:-)
Avatar billede Dangerjoe Novice
01. september 2016 - 17:31 #6
Spot on - Tusind tak for hjælpen, Arne!

Og ja, det skal lave i applikationene fremfor SQL, men det er lige en hurtig lappeløsning :-)