Avatar billede j_bourne Juniormester
09. august 2016 - 13:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

windows mappe på 32 GB

Hej
Jeg kører win 10 i bootcamp på min mac retina mid 2012 og er nu kommet i pladsproblemer. Det er gået op for mig at windows-mappen fylder 32 GB - det er vist ikke normalt er det? Og hvad kan jeg gøre for at reducere størrelsen?

På forhånd tak
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. august 2016 - 13:41 #1
Har du den nyeste update (annivesary), i så fald har den lagt en kopi af den gamle windows som du kan fjerne.
Avatar billede j_bourne Juniormester
09. august 2016 - 13:44 #2
Nej det tror jeg ikke jeg har. Er det navnet påen update til windows 10?
Avatar billede j_bourne Juniormester
09. august 2016 - 13:52 #3
Fandt det her:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/08/02/how-to-get-the-windows-10-anniversary-update/

Men den update dukker ikke op når jeg søger. Jeg får en der hedder Windows 10 pro, version 1511.
Avatar billede j_bourne Juniormester
09. august 2016 - 13:54 #4
Jeg fandt den under learn more. MEN denskal bruge 20 GB fri plads for at kunne installere :(
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 13:54 #5
Ja. Hvis du går ned til venstre og trykker på det hvide Windows-flag, har du så [Tænd/Sluk], [Indstillinger] og [Stifinder] helt ude til venstre? Så er det v1607, altså "Anniversary Update".

Du kan også tjekke det ved [Win+R] og "WinVer" fulgt af [Enter].
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 14:14 #6
Du er lidt på den med BootCamp, idet der ikke (mig bekendt) findes et værktøj, der kan resize partitionerne.

Prøv lige at højreklikke dit C-drev i Stifinder og [Egenskaber], [Funktioner] og [Diskoprydning]. Vælg [Systemfiler] og lad den arbejde lidt. Ligger der f.eks. rester efter foregående Windows kan det frigive betydelige mængder plads.
Avatar billede j_bourne Juniormester
09. august 2016 - 14:26 #7
Min er på engelsk. I properties er der ikke en fukntioner. Det nærmeste er vel tools og herunder er der en der hedder optmize and defragmentize drive - den kørte jeg, men uden det store reultat. Der er også et faneblade der hedder previous versions, men som er tom til trods for at jeg opdaterede til win 10 fra 7.

Nu du siger det... er det ikke noget der hedder partition magic, som kan netop det? Altsp resize partitionerne.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 14:33 #8
Jeg er ikke sikker på Partition Magic, når du samtidig har en Unix-ish partition, der også skal kunne boote bagefter.

[Previous Versions] er shadow-copies, det skal enables for hver enkelt volume, hvor der så allokeres (skjult) plads til det.

I [Explorer] => Højreklik [C:] => [Properties].
På forsiden, vælg [Disc cleanup].
Efter den indledende opsummering, vælg [Clean up System Files] nederst.
Nu kører den nok lidt længere og vender tilbage med en ny oversigt.
Gennemgå den grundigt, der kan gemme sig en del plads i den!
Avatar billede j_bourne Juniormester
09. august 2016 - 15:06 #9
Jeg fik kun 10 MB :/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 16:55 #10
Blot som indikator: Jeg har netop opdateret min Macbook Pro fra '11 til Win10 1607 og Windows sammen med Office 2013 Pro Plus fylder knap 26GB.
Avatar billede j_bourne Juniormester
10. august 2016 - 03:06 #11
Ok, så det er måske meget normalt. Tak for hjælpen.