Avatar billede aleq Juniormester
05. juli 2016 - 00:18 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Kan jeg opgradere min gaming laptop til Win10 og kan det svare sig?

Hej

Jeg har allerede skrevet til Acer support men vil også lige spørge folket herinde.

Jeg har købt Acer Aspire V3 571-G. Det er en gaming bærbar fra ca. 2013. (se specs nederst). Grafikkortet er i hvert fald: NVIDIA® GeForce® GT 640M with 2 GB of dedicated DDR3 VRAM, supporting NVIDIA® CUDA?, PhysX?, PureVideo® HD technology, OpenEXR High Dynamic-Range
(HDR) technology, Shader Model 5.0, Microsoft® DirectX® 11, OpenGL® 4.1, OpenCL? 1.1

Jeg var ikke så vild med Windows 8 som fulgte med så jeg "nedgraderede" til Windows7 som ikke har en gyldig key.

Kan det lade sig gøre for mig at geninstallere den gyldige version af Windows 8 (som fulgte med) OVENPÅ den nuværende Windows 7 uden at miste alle mine installerede programer, filer, osv?

Og derefter - vil jeg være i stand til at opgradere til Windows 10?

Og kan det overhovedet svare sig at opgradere denne bærbar til Windows 10?

Min laptop er ved at være halvgammel til de nye spil. Derfor holder jeg mig til spil der er mindre krævende (Dishonored, Far Cry 3, Walking Dead og mange andre titler der blev udgivet for et par år siden eller mere).

Det eneste spil som jeg rigtig havde problemer med indtil videre var Dragon Age Inquisition - men jeg kunne køre det fint nok på medium settings vha en skærm med en 1680x1050 opløsning.

Så her tænker jeg: Vil denne bærbar overhovedet få gavn af Windows 10 og DirectX12? Kan jeg forvente noget mere performance i f.eks. Dragon Age Inquisition? Jeg elsker virkelig Windows 7 og vil ikke forlade det medmindre Windows 10 giver nogle rigtig gode grunde til at opgradere.

Beklager hvis der er for mange sporadiske spørgsmål. Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak

SPECS;

Acer Aspire V3
Family:  V3-571G
Operating System Genuine Windows 8 64-bit
Processor Family Intel® Core? i7 Quad Core
Chipset Mobile Intel® HM77 Express Chipset
CPU Intel® Core? i7-3630QM processor (6 MB L3 cache, 2.40 GHz with Turbo Boost up to 3.40 GHz, 45 W)
Memory 8GB (2x 4GB) DDR3
Hard Disk Drive 1 TB 5400rpm
NVIDIA® GeForce® GT 640M with 2 GB of dedicated DDR3 VRAM, supporting NVIDIA® CUDA?, PhysX?, PureVideo® HD technology, OpenEXR High Dynamic-Range
(HDR) technology, Shader Model 5.0, Microsoft® DirectX® 11, OpenGL® 4.1, OpenCL? 1.1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2016 - 09:19 #1
Det lyder mest af alt som om du leder efter alle grunde til at blive på Windows 7, men er lidt nysgerrig på 10.

Din maskine kan sagtens trække en Win10 - men hvordan spillene kører, vil du først finde ud af ved at prøve.

Nu ved jeg så ikke hvordan du har aktiveret din Win7, men du kan forsøge at opgradere den direkte til win10, uden om win8. Hvis din Win7 er så kørende, at den kan hente Windows Updates, vil den sandsynligvis også kunne opdateres direkte til Windows 10. I så fald, vil du kunne beholde al data, programmer og windows indstillinger, med den option at du kan lave "fallback" den første måneds tid, hvis Win10 ikke skulle være hittet.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2016 - 16:31 #2
Din bærbar har garanteret nøglen til Windows liggende i bios da det er en nyere pc.
Om du kan opgradere igen med den originale version fra en ulovlig Windows 7 har jeg ikke afprøvet så det ved jeg ikke. Har opgraderet fra en 3 dages prøveversion uden problemer, som man får når man laver en clean install af Windows 7
Men du kan lave en clean install af Windows 8, og få en lovlig computer tilbage.
Selvom den er født med en Windows 8 kan du sagtens hente og installere en 8.1 version, og bruge den nøgle der fulgte med computeren.
Jeg har gjort det på min pc i vinters.
SE min tråd her:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1008392
Windows 8.1 kan hentes her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8
Avatar billede aleq Juniormester
07. juli 2016 - 21:19 #3
Tak for jeres svar. Ved ikke hvilket af dem kunne markeres som "løsningen" men jeg har lige oprettet endnu en tråd fordi jeg gerne vil give Win10 en chance: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1011631