Avatar billede lskov2 Novice
24. juni 2016 - 11:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til bedste value for money hardware setup

Hej eksperter :-)

Jeg har efterhånden brugt rigtig lang tid på at søge internettet igennem efter det bedste "bang for the buck" køb af hardware.

Jeg er ved at opgradere min gamle stationære computer, og søger derfor et nyt bundkort, grafikkort, cpu og ram-blokke.
Budgettet er max 4.500 kr.

Det jeg har fundet/overvejer at købe er følgende:
- MSI Nvidia GTX 950 - 2 GB - 1.300,-
- ASrock Fatal1ty Z170 Gaming K4 Motherboard - 960,-
- Intel Core i5 6600K Skylake - 1.800,-
- Crucial Ballistix Tactical 8 GB DDR3 - 275,-
Total 4.335,-

Det skal lige siges at jeg allerede har kabinat med strømforsyning, tastatur, mus, skærm osv., så det er kun de 4 ovenstående komponenter, der skal udskriftes.

Hvordan vil I vurdere mit setup og er der nogle af tingene I ville udskifte med andre anbefalelsesværdige komponenter?
Er det noget jeg skal være opmærksom på mht. komponenternes funktion sammen med hinanden?

Mange tak for hjælpen og god weekend. :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
24. juni 2016 - 12:38 #1
Fine dele, men du glemmer det vigtigste, nemlig en samsung 850 SSD harddisk.
(Eller lignende, men denne har jeg gode erfaringer med)
Avatar billede sonalias Seniormester
24. juni 2016 - 12:38 #2
Fortæl også gerne lidt om hvad du forventer din computer skal bruges til?
Avatar billede lskov2 Novice
24. juni 2016 - 12:55 #3
Hej med jer,
Tak for input..

Jeg har heldigvis allerede en samsung EVO i min bærbar (hvor CPU'en er færdig) som jeg smider i den! :)

PC'en skal kunne understøtte gaming, men jeg er ikke pro gamer, så forventer ikke en kopi af NASA's setup :P
Men den må selvfølgelig gerne kunne yde lidt, uden at komponenterne skal udskiftes igen om 1 år. Så det jeg i bund og grund leder efter, er vel en mid-range gaming pc i et mid-range prisleje..
Avatar billede sonalias Seniormester
24. juni 2016 - 13:26 #4
Har ikke så god tid lige pt, men kort så er det et voldsomt bundkort medmindre du skal Overclocke din PC? Samme gælder for CPU'en hvor k versionen er med en fri clock multiplier så du kan overclocke, hvis du ikke vil OC'e så brug pengene på mere RAM(hurtigere også, CL9 + >1600MHz) og GPU.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
For 150 ekstra kan du få en 960'er som scorer ca 20% bedre.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/zotac-geforce-gtx-960-4-gb-id-9982075.aspx
(+ den har 4GB ram!)
Avatar billede lskov2 Novice
24. juni 2016 - 15:12 #5
Har dog læst mig frem til, at GFX kort bliver solgt på, at de har flere ram, men at det faktisk ikke har en effekt på ydelsen, så et 2 gb kort kan yde ligeså godt (eller bedre) end et 4 gb kort..

Jeg tænker at OC nok kommer på tale med tiden, når hardwaren's factory settings ikke længere rækker til behovet.. Men jeg kan sagtens følge dine argumenter.
Kunne evt. lave disse setup:

SETUP 1:
- AMD FX-8350 4Ghz CPU 8 kerner, 1.200,-
- ZOTAC GeForce GTX 960, 1.600,-
- ASUS M5A97 Motherboard, 650,-
- G.Skill Ripjaws X 8GB (2x4GB) / 2133MHz / DDR3 / CL9, 655,-
Total: 4.105,-

SETUP 2:
- ZOTAC GeForce GTX 960, 1.600,-
- ASUS H110M-D Motherboard, 475,-
- Intel Core i5 6600K Skylake, 1.800,-
- HyperX Savage 1 x 8 GB DDR4, 2400 MHz, CL12, 328,-
Total 4.203,-

Ved bare ikke om jeg er til AMD CPU.. Har altid brugt Intel, og de få gange jeg har haft en AMD, har det altid været det arrigste lort..
Tænker endvidere, at det måske er smartest at investere i Intels nye Skylake arkitektur, da jeg har læst, at AMD er i gang med at udvikle en "Zen" arkitektur, og vil nødig købe en AMD CPU, som bliver outdated med det samme. Samtidig giver Skylake arkitekturen understøttelse til DDR4, som man kan anskaffe til omkring samme pris som DDR3 (kan se at DDR4 generelt har højere cas latency end DDR3). Samtidig giver i5 6600K mulighed for OC, så man slipper for at investere i en ny CPU lige med det samme..
Er jeg gal på den? :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
25. juni 2016 - 14:39 #6
Næh lyder fornuftigt, jeg ville også gå med intel CPU :) De ram du har fundet er fine, men jeg ville personligt foretrække 8GB blokke så der er bedre muligheder for udviddelse, selvom du nok næppe får brug for 32GB med dit behov er det da rart at have muligheden