Avatar billede ilhpap Novice
10. juni 2016 - 10:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opstilling med punkttegn og Opstilling med tal eller bogstaver - 3 spørgsmål!

Spørgsmål 1:

Jeg har lavet 9 skabeloner hvoraf de 7 har en punktopsætning med punktttegn i margen og tekst indrykket til 0,5mm, indryk for hvert niveau 0,5mm. De 2 sidste skabeloner har punkttegn i margen og tekst indrykket 0,4mm.

Jeg har defineret Typografierne Opstilling - punkttegn ... 5 i begge skabelontyper i de respektive opsætninger.

Jeg har defineret en ny opstilling i flere niveauer og valgt at den skal bruge Opstilling - punkttegn ... 5. Den nye opstilling har jeg tilføjet til mit Listebibliotek så den kan vælges globalt.

Havde her lidt håbet at den ville tage efter typografien og henholdsvis vælge 0,4mm eller 0,5mm og det gør den så ikke?!

Når opstillingen defineres vælges der også indryk og justering, som også er valgt i typografien, men jeg kan ikke lige se hvordan jeg hittet det?

Spørgsmål 2:

Kan man ikke i en skabelon omdefinere Opstilling med punkttegn og Opstilling med tal og bogstaver, så var det hele jo løst :-)

Spørgsmål 3:

Kan man blanke listen over Lister i aktuelt dokument?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. juni 2016 - 11:00 #1
(Nedenstående er ikke opdelt efter dine spørgsmål 1-3)

Det er ikke muligt ud fra din forklaring at afgøre, hvordan detaljerne er sat op.

Når det drejer sig om opstillinger (punkt eller tal), vinder opsætningen af selve opstillingen altid over afsnitsopsætningen i den typografi, der er knyttet til listen.

Ud fra din forklaring om, at indryk med henholdsvis 0,5 og 0,4 cm i de forskellige skabeloner ikke virker korrekt, tyder det på, at definitionerne af opstillinger og tilknyttede typografier ikke er lavet helt, som de burde være.

Når en bruger skal bruge en punktopstilling eller en opstilling med tal eller bogst., bør det ske ved at vælge en afsnitstypografi, som er knyttet til en liste(typografi) med den rigtige opsætning ? ikke ved at vælge noget fra listebiblioteker.

Det, der ses under "Listebibliotek", kommer ikke fra det enkelte dokument (eller den skabelon, som dokumentet er knyttet til). Den liste viser, hvad den enkelte bruger har af definitioner til generelt brug.

Hvis du følger anvisningerne i Shauna Kellys beskrivelser til punkt og prikke, virker alt, som det skal:
http://shaunakelly.com/topic/word/bullets.html
http://shaunakelly.com/topic/word/numbering.html

Jeg ved ikke, hvilken version af Word, du/I bruger. Artiklerne omtaler ikke noget efter Word 2010, men Word 2013 og 2016 virker på samme måde.
Avatar billede ilhpap Novice
10. juni 2016 - 11:37 #2
Hold da op .... 1.000 TAK for dit svar, så vil jeg ikke lede mere. Dem der skal bruge skabelonerne vil bare, de kan bruge de 2 knapper for Opstilling for det "plejer" de.

Jeg kan fint få det til at virke når Typografierne Opstilling - tal eller bogst. og Opstilling - punkttegn, som jeg har defineret 112%, i 5 niveauer benyttes :-) Efterfølgende virker Formindsk- og Forøg indrykning fint.

Knapperne Opstilling med punkttegn og Opstilling med tal eller bogstaver vælger begge Typografien Listeafsnit - det havde nu været rart, hvis det i stedet var Opsætning - punkttegn og Opsætning - tal og bogstaver?!

Jeg bruger Word 2010

Mange tak for super brugbart svar og link til god weekendlæsning
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. juni 2016 - 17:47 #3
Velbekomme. (Du har markeret dit eget svar som svar, og det var nok ikke meningen :-)).

Plejer er ikke altid noget godt. De to knapper Opstilling med punkttegn og Opstilling med tal eller bogstaver bør man holde sig fra, hvis man vil have styr på sagerne. De to knapper hænger i øvrigt heller ikke sammen med typografier, som benytter opstillinger i flere niveauer. De benytter kun enkelt-niveauer. Lær i stedet brugerne at vælge de rigtige typografier korrekt. Det kan godt lade sig gøre at få de to knapper til at gøre noget andet end standard, men det er ikke enkelt. Der skal en del VBA-programmering til at få det til at virke godt (jeg gør det i de løsninger jeg laver).

I Word 2007 og senere versioner kan man ikke uden videre se navnet på den typografi, der er benyttet. Det er en god idé at sætte Word op, så man altid kan se typografiinfo (og vælge derfra). Forklaring har jeg lavet på min blog:
"Sådan kan du permanent få vist navnet på den anvendte typografi i Word 2007, Word 2010 og Word 2013" (gælder også Word 2016):
http://www.thedoctools.com/wordtips/vis-navn-paa-den-anvendte-typografi-i-word-2007-og-word-2010/

Der er en standard genvej til Opstilling med punkttegn: Ctrl+Shift+L.
Du kan tilføje en genvej til Opstilling med tal eller bogst.
Hvis brugerne lærer genvejene at kende, er det den hurtigste metode til valg af typografier.

Se også "Tastaturgenveje i Word ? skift niveau i overskrifter og punktopstillinger eller flyt indhold op/ned",
http://www.thedoctools.com/wordtips/tastaturgenveje-i-word-skift-niveau-i-overskrifter-og-punktopstillinger/