Avatar billede repsakasper Juniormester
23. februar 2016 - 17:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Engelske formler i dansk excel?

Hej Eksperter

Nogen der ved om det er muligt i Office/excel 2016 at benytte sig af den danske version, men samtidig aktivere engelske formler.

Således at alt står på dansk, men at jeg kan skrive f.eks. =SUM eller = IF istedet for =HVIS osv.

Har prøvet at skifte hele sprogpakken, hvilket selvfølgelig hjælper, men dette ændrer også word, powerpoint osv til engelsk, hvilket jeg er ret træt af...

Er det overhovedet muligt, eller er det helt håbløst?
Avatar billede repsakasper Juniormester
24. februar 2016 - 08:11 #2
Hej Natkatten, tak for svar
Men det giver ikke rigtig en løsning på mit problem.

Jeg vil gerne have den danske version af Excel, men med de engelske formler.
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2016 - 11:25 #3
Hvis du kigger Linket fra Natkatten helt igennem, så vil du se, at det står skrevet (indlæg af Poul N J), at det ikke kan lade sig gøre. Lokalsprogede versioner af Excel, giver lokalsprogede formler; og Engelske formler, behøver en engelsk udgave af Excel.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. februar 2016 - 12:35 #4
Enig i hvad der er skrevet tidligere, men hvis du eventuelt er interesseret i at se den engelske formel i en Input Box så brug følgende kodestump:

Sub FormelTilEngelsk()
    'Resultatet vises i en input boks, hvorefter formlen kan kopieres til
    'klippebordet.
    InputBox "Translation: ", "FormelTilEngelsk", ActiveCell.Formula
End Sub
Avatar billede repsakasper Juniormester
02. marts 2016 - 08:50 #5
Ebea: Okay ja, må ærlig indrømme jeg ikke specifikt ledte efter konklusionen "Det kan ikke lade sig gøre" i et link, da jeg forventede, at med et link, var det fordi det kunne løse mit porblem. Men tak fordi du vågen.

xl-Enthusiast: Takker! Det lader dog ikke til at jeg kan få det til at virke, eller helt ved hvordan det fungerer.

De af jer der gerne vil have point, må gerne ligge et svar, så vil jeg dele pointene ud (Hvis man kan det?)
Avatar billede natkatten Mester
02. marts 2016 - 09:02 #6
Jeg skal ikke have points.
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2016 - 09:15 #7
Nej, hold du pointene. Konklusionen er jo at det ikke kan lade sig gøre :-(
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2016 - 10:10 #8
Nu står det mig ikke helt klar, hvad det er, du ikke kan få til at virke. Hvis det er den viste kodestump, så gør følgende:

Tag en kopi af koden.
Tryk Alt+F11 for at komme ind i VBA editor.
Tryk på Insert og tryk på Module.
I det nye modul (til højre) indsætter du den kopierede kode.
Tryk igen Alt+F11 for at komme tilbage til Excel.

Vælg nu en celle med en formel som du gerne vil have oversat til engelsk i en input boks og tryk på Alt+F8 (for at åbne Makro dialogboksen). Kør makroen FormelTilEngelsk.

Det er selvfølgelig ikke det, du efterlyste, men altså en mulighed for at få vist den engelske formel i en input boks.

(Jeg skal heller ikke have point).
Avatar billede repsakasper Juniormester
16. marts 2016 - 09:49 #9
XL.Enthusiast:

okay, tak, nu virkede det i hvert fald :)
Men det er ikke helt det jeg efterspørger.

Mit Excel er dansk, dvs. når jeg skal skrive en formel, skal jeg skrive f.eks. "=TÆL() for at tælle.

Men problemet er, at jeg IKKE kender de danske formler, f.eks. Vlookup, ved jeg ikke hvad hedder på dansk. Så det jeg gerne vil, er, i mit danske excel, at kunne skrive den engelske formel, og at excel så kan bruge denne.

Men hvis jeg skriver =Vlookup() i mit excel, så opstår der en fejl, fordi den danske version af excel ikke forstår denne formel/reference..?
Avatar billede rsorgenfri Novice
18. april 2016 - 14:15 #10
Avatar billede andyness Juniormester
09. august 2017 - 15:30 #11
Der findes også en formeloversætter på http://excelhjælp.dk/formeloversaetter/, som kan oversætte dine formler på forskellige sprog.