Avatar billede lovebuine Mester
22. februar 2016 - 21:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

port forwarding

prøver at beskrive så godt jeg kan.

har min trådløse router fra Telia, køre fint, 192.168.1.1

så har jeg endnu en trådløs tplink router som køre 192.168.0.1

mine overvågnings cams, er alle blevet port forwardet i games and Apllication på telia routeren, så jeg kan tilgå dem eksternt virker fint.

har dog flyttet et af mine cams til min tplink router pga signalet er bedre og nu kan jeg ikke tilgå det eksternt.

har lavet en portforwaring i tplink routeren, men hjælper ikke, hvad gør jeg forkert? hvis jeg flytter den tilbage til min hovedrouter fra telia, så virker den fint eksternt igen.
Avatar billede Wally73 Mester
23. februar 2016 - 00:42 #1
Er der nogen grund til at du kører med to routere?
Hvis ikke, så se om du kan deaktivere routeren i TPLink'en, så den kun kører som accesspoint.

En router deler netværk op i et internt og eksternt netværk.
For Telia routeren er det eksterne netværk alt det der er på internettet og det interne er alt det der er koblet op bagved denne router.

For TPLink routeren er det eksterne netværk alt det der er ud på internettet plus det der er koblet op direkte på Telia routeren.
Det interne er kun de enheder, der er koblet op direkte på TPLink routeren.

Efter du har flyttet dit kamera, så er det nu koblet op på TPLink routeren.
Du skal derfor rette dine portforwardinger, således at portforwardingen i Telia routeren peger på din TPLink router og din TPLink router skal så portforwarde til dit cam.

Men igen, hvis der ingen speciel sikkerhedsmæssig årsag er til de to routere, så deaktiver router delen på TPLinken og få et samlet netværk med kun et sted, hvor portforwardinger skal ordnes.
Avatar billede lovebuine Mester
23. februar 2016 - 07:18 #2
tror ikke det er nødvendigt at tplink køre som router, den skal bare virke som accesspoint, men hvordan ved jeg ikke lige.

men som jeg forstår der hvis den køre kun som access point, så køre port forwarding via telia routeren som det skal.
Avatar billede Wally73 Mester
23. februar 2016 - 14:36 #3
Ændringen fra router til access point er noget der sættes i opsætningen på TPLink routeren.
Prøv at logge ind på dens opsætningsside og se om det ikke er muligt.
Funktionen kan også hedde bro/bridge mode.

I accesspoint/bro tilstand virker TPLink routeren bare som en omformer, der gør det muligt at et trådløst signal skifter til kabel og omvendt.
Der er ingen funktionalitet, så som firewall, nat, portforwarding osv, der begrænser kommunikationen.

Når TPLink routeren er sat op i accesspoint/bro tilstand, så står Telia routeren som den eneste router for begrænsingerne. :)
Avatar billede lovebuine Mester
23. februar 2016 - 15:31 #4
den kan desværre ikke opstilles til access point, har været alle menuer igennem.

og på telia routeren har jeg forward port 5052 til tplink router og i tplink router har jeg forward port 5052 til ip 192.168.0.111

på telia router havde den ip 192.168.1.111, på tplink er den 192.168.0.111

fungere ikke lige helt. som om tplink ikke kan se outside ip address.
Avatar billede Wally73 Mester
24. februar 2016 - 01:40 #5
Hvad er det for en TPLink router du har?
Avatar billede lovebuine Mester
24. februar 2016 - 07:21 #6
TL-WR941N
Avatar billede Wally73 Mester
24. februar 2016 - 22:20 #7
Det ser ud til at man kan lave en falsk opsætning og dermed få routeren til kun at virke som access point.

Her er hvad du skal gøre for at prøve det af.
Først skal du logge ind på Telia routeren og finde ud af hvilke IP-adresser, der deles ud af DHCP-serveren der og hvad routerens subnetmaske er.
Subnetmasken er normalt 255.255.255.0, men kontroller det lige.

0'et i 255.255.255.0, betyder at hvis det sidste tal i IP-adressen kan ligger imellem 1 og 254, så er det en lokal IP-adresse.
DHCP-servicen vil så normalt dele IP-adresser ud i dele af dette område, men ikke hele området.
Typisk vil der være nogle adresser mellem 0 og 100 eller over 200, der er udenfor DHCP-servicens område.
Disse adresser er dem der kan benyttes som faste IP-adresser af andre enheder.

Når du har området, der ligger udenfor DHCP-servicen, så vælg en enkelt IP-adresse indenfor dette område. Denne IP-adresse bliver TPLink routerens fremover.

Nu skal der så logges ind på TPLink routerens opsætningsside.
Her skal følgende sættes op.
WAN IP-adresse skal sættes til statisk og med værdien 10.12.14.1.
Subnetmasken sættes som 255.255.255.252 og standard gatewayen skal bare være blank.
Dette fortæller TPLink routeren at der kun er et lille netværk med 2 mulige enheder på hele WAN-siden og det skal være enheder, som har IP-adressen 10.12.14.1 eller 10.12.14.2.
Begge IP-adresser er såkaldte lokale IP-adresser, som ikke findes på internettet, så der er ingen fare for at du nogensinde skulle prøve at opnå adgang til dem. :)

Nu DHCP-servicen på TPLink routeren, så op til at være deaktiveret, hvilket gør at TPLink-routeren ikke kan uddele informationer til enheder på netværket.

Dernæst sættes LAN op på TPLink routeren.
IP-adressen sættes til den IP-adresse du valgte tidligere og subnetmasken sættes til den samme som du fandt på Telia routeren tidligere.

Når dette er gjort, så skal routeren nok lige genstarte.
lad den gøre dette og mens den gør det, så flytter du netstikket fra WAN-porten bagpå enheden over i en af de 4 LAN-porte.

Nu er WAN-siden af din TPLink router teknisk set sat ud af spillet og Telia routeren og dens netværk er det der findes på den lokale siden af TPLInk routeren.

Det sidste der skal gøres er lige at genstarte de enheder, der var forbundet til TPLink routeren, så de får en ny IP-adresse fra Telia routeren og dermed kommer på det rigtige netværk.

Enheder, der førhen havde fast IP-adresse på TPLink netværk skal lige konfigureres om til en IP-adresse på Telia netværket og portforwardingen på Telia routeren skal måske lige tilpasses til dette.
Sæt evt. en maskine op til at have fast IP-adresse med f.eks. 192.168.1.2, så kan enhederne tilgås via netværket uden at skulle resettes til fabriksindstillinger.
Avatar billede lovebuine Mester
25. februar 2016 - 15:45 #8
du fortjener helt sikkert de point, hvis du lige laver et svar.
det må jeg sige, det virkede sgu i første forsøg, faktisk ikke så svært.
og efter alt var gjort, så virkede alle cams eksternt igen selvom de var sat op mod tplink, netop som du siger, telia routeren styre nu alt igen.

tusind tak for hjælpen.
Avatar billede Wally73 Mester
26. februar 2016 - 00:08 #9
Det var så lidt og jeg er ikke interesseret i pointene. :)
Avatar billede lovebuine Mester
26. februar 2016 - 06:50 #10
lukket og løst