Avatar billede impressionisten Praktikant
20. februar 2016 - 21:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SSD opstart ved hybrid harddisk

Jeg har opgraderet fra W8.1 til W10.
Min Vaio er blevet meget langsommere ved opstart og brug.
Jeg har et hydbriddrev - 30GB SSD og 500 GB SATA.
Min fornemmelse er, at den konfiguration, der formodentlig var tidligere (11GB af SSD til systemfiler/opstart (data volume), og 19 GB (til cache) er røget sig en tur.
Jeg kan ikke tilbagerulle længere.
Jeg har et diskimage fra tidligere, men ved ikke om den også dækker SSD (næppe...). Jeg har recovery medie (USB) men kun til W10.

Jeg har gen-installeret og kører Intel Rapid Storage Technology. Snips kan ses her:

http://maskinpark.dk/intelrapid1.JPG
http://maskinpark.dk/intelrapid2.JPG
http://maskinpark.dk/intelrapid3.JPG
http://maskinpark.dk/intelrapid4.JPG
http://maskinpark.dk/intelrapid5.JPG
http://maskinpark.dk/intelrapid6.JPG

Nogen gode informationer eller råd til:
1)    Hvad er der gået galt?
2)    Hvordan kan jeg få W10 til at starte op fra Data volume SSD - hvis det er det, som skal til?
3)    Hvordan maksimerer jeg nytten af Cache volume SSD?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 21:40 #1
Har ikke brugt din opsætning, og ej heller en hybrid disk.

1: Men jeg kunne måske tro du er løbet ind i et pladsproblem, da der når man opgrader fra et system til et nyt lægges en windows.old i roden på c. Og dette er der ikke plads til på ssd drevet. Dette kunne så måske være grunden til du ikke kan rulle tilbage.
2: Vil umiddelbart tro du kan dette ved at lave Win 10 som en ren installation, så Windows.old forsvinder.
3: Kan jeg ikke svare på.

Hvorfor kører du raid, når du også bruger Image?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 21:40 #2
Vil anbefale du hører andre meninger før du ændrer på noget som helst :-)
Avatar billede impressionisten Praktikant
20. februar 2016 - 21:51 #3
220661: Tak for indlæg.

1) Lyder sandsynligt - jeg har dog senere fjernet .old og derfor jeg ikke kan rulle tilbage (udover at de 30 dage også for længst er gået).
2) Er lidt skeptisk over, om W10 selv kan finde ud af at lægge de rigtige opstartsfiler på SSD data volume. Og har jo ingen licens da det er en 'gratis' gradering fra W8.1. Derfor overvejer jeg at lægge det gamle diskimage ind og se, om det hjælper på noget som helst. eg har naturligvis backup af alt vigtigt...

Forstår ikke lige hvad du mener med Raid når jeg bruger Image? Sorry :)

Og ja, klart søger jeg flere meninger - derfor retter jeg spørgsmålet på dette fantastiske sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2016 - 22:09 #4
Som jeg forstår det første billede, så er dit ssd drev opdelt i to partitioner der kører Raid 0. Det ene drev er på 11 gb og det andet er på 19. Det giver totalt 30 gb.
Men måske jeg tager fejl her. Jeg har aldrig brugt Raid, så jeg har ingen erfaring i det.

Mener faktisk også at bruger man raid, så er det på to helt uafhængige harddiske. Det er ikke den samme disk med to partitioner man opsætter dette på.
Men igen så håber jeg der er nogle der kan bekræfte min mening :-)

Selv havde jeg kørt med ssd delen som et c drev, og den anden havde jeg opdelt i 2 partitioner. Et drev havde jeg brugt til sekundere programmer, og drev 2 til private filer og backup (image filer) Image filer havde jeg så derudover haft på et eksternt medie som sikkerhed.
Men det er min vurdering :-)
Avatar billede impressionisten Praktikant
20. februar 2016 - 22:54 #5
220661: Ja - og den er født med den opsætning af SSD og SATA.

Fandt lige denne oversigt på Disk Management, hvis nogen herinde finder den nyttig:

http://maskinpark.dk/diskmanagement1.JPG

På denne set det ud til at den booter fra C: og at den ikke benytter de 11GB fra SSD Data Volume.

Endelig denne diskoversigt fra Cmd

http://maskinpark.dk/diskpart1.JPG
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 08:49 #6
Den er helt sikkert nyttig.
Jeg kan jo se at den mekaniske del af disken jo nu er blevet c drev, og det er jo skylden til at du har mistet hastighed.
Jeg vil derfor mene at for at få fart i systemet igen, så skal dine diske sættes tilbage til det udgangspunkt de kom fra.
Om du så indlæser image på ssd drevet, eller laver en ny installaring af Win 10 er sikkert ligegyldigt.
Avatar billede pinhigh_brian Novice
21. februar 2016 - 13:42 #7
Lige en kommentar til raid. Raid sættes op på min 2 fysiske harddiske.
Der er forskellige raid muligheder ( 0, 1, 5, 10 etc. ).
MEN, altid med min 2 fysiske diske, af samme størrelse ( er de forskellige størrelser, er det laveste fællesnævner der benyttes på alle diske ).

Tror I har fundet årsagen m.h.t. langsommelighed.

:-)
Avatar billede impressionisten Praktikant
21. februar 2016 - 16:02 #8
Hej pinhigh_brian - tak for kommentar. Jeg har intet ændret i forhold til før - hvor hastigheden var helt i top (reboot på under 30 sek i alt).
Men må prøve at geninstallere W10 fra scratch og se om det hjælper. Er bare rimelig bange for, at den ikke får lagt de rigtige filer over på SSD Data Volume...

Men - ingen forslag til, hvordan jeg kan lægge OS over på SSD uden at geninstallere? Mit spørgsmål 2...

Fortsat god søndag!
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2016 - 17:52 #9
#8 Ved ikke om det er muligt. Vil mene at en clean install er bedre.

Med Aomei Backupper kan man lave et system image.
og når man så vil rulle det tilbage kan man der vælge en anden destination. Om det vil virke her hos dig med dit opsæt det kan jeg ikke vide desværre. Jeg har set at der i programmet er et tjektegn at man kan tilpasse image til overførsel til ssd.
Avatar billede impressionisten Praktikant
21. marts 2016 - 05:06 #10
Vil bare lige ønske god påske og lukke denne ned.

Jeg valgte ikke at lave clean install af W10 - men fjernede stort set alle programmer og filer, inkl Intel Rapid Storage Technology og især Virtual Machine. Rebootede et par gange. Geninstallerede IRST. Og det har hjulpet gevaldigt efter et par uger. Er stadig overbevist om, at W10 ikke længere kører på SSD som før, men hul i det.
Avatar billede impressionisten Praktikant
21. marts 2016 - 05:07 #11
220661 vil du lægge et svar ind, så jeg kan sende påskeægget?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2016 - 16:40 #12
Ping. Tak for point.