Avatar billede tarj1974 Nybegynder
15. februar 2016 - 13:12 Der er 7 kommentarer

RAM 3000MHz og bundkort

Hej til alle.
de
Jeg har købt
2 x 2 x CMK32GX4M2B3000C15,  dvs. 4 moduler af denne RAM.

Så har jeg købt
Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION og i7-6700K.

Jeg har problemer med at få RAM'en til at køre 3000 MHz på det pågældende bundkort (Det er ikke OC), selv med XMP option. Og der er samme problem med kun 2 RAM moduler af denne model og fabrikat. Jeg tror ikke der er fejl i RAM'en da denne har været ombyttet af webshoppen der har solgt mig den.

Kan I hjælpe mig med at sætte RAM'en op på det pågældende bundkort?

Mvh,
Thomas
Avatar billede tarj1974 Nybegynder
15. februar 2016 - 13:16 #1
Minus "de" i starten
Avatar billede tarj1974 Nybegynder
15. februar 2016 - 13:27 #2
Desuden kan man på MSI.com se at RAM'en skal kunne passe til bundkortet.
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 13:58 #3
Får du vist omkring halvdelen af de 3000?

Så er det, fordi det er "Double Data", dvs. du skal gange det viste tal med to. Se denne tekst i linket herunder:

"Q:
Why does CPU-Z (memory tab) show only half the frequency speed of my memory kit?

A:
CPU-Z reports the DRAM's operating frequency, but DDR (DOUBLE Data Rate) memory can carry two bits of information per cycle, so the effective frequency is double the operating frequency.

DDR memory is typically listed by their effective frequency. So if your memory kit is rated for 1600MHz, it will show as 800MHz in CPU-Z. (800*2=1600)

http://www.gskill.com/en/faq/DRAM_Memory
Avatar billede tarj1974 Nybegynder
15. februar 2016 - 14:32 #4
Nej BIOS'en får RAM'en til at køre 1500*2 MHz DDR

Computeren kører fint med 2133 MHz = 1066*2
Dette er vist i CPU-Z :)

Mvh,
Thomas. :)
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 21:05 #5
Jeg er ikke ekspert på det område, men så vidt jeg kan se efter lidt læsning på nettet, skal du selv ind og justere i BIOS for at OC dine RAM-blokke for at få de 3000MHz ud af dem.

Hvordan du gør det, vil jeg overlade til andre, som ikke er bange for at blive beskyldt for at være medvirkende til underlige lugte fra CPU eller RAM :-)
Avatar billede tarj1974 Nybegynder
15. februar 2016 - 21:55 #6
Okay :) Tak skal du have, alligevel :)
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 23:12 #7
Velbekom :-)