Avatar billede SidselMarie Nybegynder
25. januar 2016 - 22:15 Der er 8 kommentarer

Skratten og volumenskift, højtalere

Hej med jer.
Jeg har 2 stk. Cerwin Vega VE-8F højtalere samt en NAD C316BEE forstærker. Jeg har haft sættet siden november 2013, så min 3 års garanti hos HiFi klubben er lige udløbet. Den skrattende lyd har været der længe og i ren og skær frustration over, at jeg ikke anede, hvad jeg skulle stille op, afmonterede jeg begge højttalere og kørte ned i butikken med dem! Her blev de koblet til samme forstærker, som jeg har, og spillede perfekt! Jeg har tjekket mine kabler og klippet yderste stykke af dem, men den skrattende lyd er der stadig af og til..
Nu er mine højttalere så også begyndt at springe svagt i lydniveauet. Jeg har dem aldrig skruet helt op, da de står på mit værelse og min mor ikke just bifalder mit musik. De spiller dog stort set altid rimelig højt alligevel.
Nogle bud på, hvor "defekten" kan ligge og hvad jeg selv kan gøre ved det?
På forhånd mange tak!

/Sidsel Marie.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2016 - 22:31 #1
Hej og velkommen til.

Har selv en Nad forstærker der laver en skrattende lyd, når den er kold. Det kan være det relæ der slutter forbindelsen på den indgang du spiller på.
Formoder det er på cd du har problemet?
Er problemet der også på de andre indgange?
Avatar billede SidselMarie Nybegynder
25. januar 2016 - 22:41 #2
Hej og mange tak :-)
Jeg har altid bare et jackstik tilsluttet min computer, hvor jeg typisk hører musik på YouTube eller iTunes :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2016 - 22:59 #3
Du skal jo koble computeren til bagpå din forstærker i phono stikkene for at få lyden ind i forstærkeren. Brug aux indgangen på forstærker.

Har du højttaler udgang på computeren er det den du skal bruge som udgang fra denne. Så du skal bruge en ledning der har mini Jack til phono stik:
https://www.avxperten.dk/minijack-til-phono-kabel/
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2016 - 23:03 #4
Hvis stikkene på ledningen virker en smule løse kan det give en dårlig forbindelse. Og da det er lav spænding der kører gennem her vil det blive mere følsomt, og kan derved give en skrattende lyd (måske også brumme en smule)
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2016 - 15:34 #5
Prøv at "motionere" reguleringerne til volumen, diskant, bas, diskant og "Tone Defeat", dvs. skru dem fra den ene yderlighed til den anden adskillige (10-20) gange. For "Tone Defeat's" vedkommende er det mellem "On" og "Off".

MEN, PAS PÅ, når du gør det med volumenreguleringen. Den del skal gøres med forstærkeren slukket, ellers risikerer du at brænde højttalere eller forstærker af.
Avatar billede SidselMarie Nybegynder
26. januar 2016 - 16:01 #6
Tilkoblingen fra forstærker til computer er sat rigtig sammen. Problemet har ikke altid været der, men længe! Men tusind tak for dine bud! :-)

Milter, mange tak! Jeg prøvede i formiddags med volumenreguleringen. Det hjalp en lille smule og jeg bemærkede, at de skratter mindre, når der er skruet højere op end ellers. De andre knapper vil jeg lige pille lidt ved også, tak!

Jeg kontaktede HiFi klubben og forklarede det også til dem. De har bedt mig komme forbi med forstærkeren, da de mener, den kan være defekt, så det må jeg lige kigge på, hvis intet andet hjælper. Den skrattende lyd er super træls, men det, at de springer lidt rundt i volumen, er snart endnu mere irriterende!

Tak for jeres inputs! Meget værdsat!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2016 - 16:18 #7
Er potentiometrene, til volume og de andre kontroller, den lidt åbne type kan der sagtens komme en smule snavs i dem, og det vil kunne give skratten
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2016 - 16:19 #8
På min gamle NAD 3140 der købte jeg noget potentiometer spray til at rense kontaktfladerne og det hjalp på min forstærker.