Avatar billede x-master Nybegynder
21. august 2001 - 15:38 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Subwoofer til omkring 1000kr.

Jeg har tænkt mig at bygge èn subwoofer. Men jeg er ikke sikker på hvilken enhed, jeg skal vælge.

Her set èn 15\" MDS Fanatic enhed, inden på www.carsound.dk, til 1000 kr.

Jeg ved ikke om den er go`?

- Eller om der findes andre gode enheder i det pris-leje, som har rigligt med watt og er èn 12-15\"?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. august 2001 - 15:45 #1
de har nogle fede enheder på www.hifiklubben.dk
Avatar billede powell Nybegynder
21. august 2001 - 15:49 #2
Du kan i al fald finde tips & tricks her: http://www.spiceisle.com/audiodiy/
Avatar billede x-master Nybegynder
21. august 2001 - 15:53 #3
Har I nogle enheder som I kan anbefale?

På specifikationerne ser Phoenix Gold QX12 dårligere ud.
Jeg synes at Cerwin-Vega! VEGA 124 koster lidt for meget, også taget i betragtning af at jeg er \"nybegynder\"
Avatar billede djeclemen Nybegynder
21. august 2001 - 15:54 #4
ellers laver fane nogle gode enheder

http://www.ktradio.dk/Storm/default.htm
Avatar billede powell Nybegynder
21. august 2001 - 15:58 #5
Skal det være til en Hifi.woofer? en car-woofer, en cinema-woofer?
Avatar billede darkside Nybegynder
21. august 2001 - 16:01 #6
Hm hvis det er techno du hører så skal du enten vælge en 10\" eller en hurtig 12\", en 15\" er ALT for langsom til den slags musik, hvis det mere er dance & pop så gå efter en god 12\"
Avatar billede x-master Nybegynder
21. august 2001 - 16:09 #7
Ikke en bil subwoofer, men en hifi subwoofer, den skal kunne \"ligge\" en god bund på min højtalere. Med meget dybe toner, og skal kunne spille højt, uden at forringe og gå i stykker.
Avatar billede x-master Nybegynder
21. august 2001 - 16:15 #8
Jeg er mest til pop, rock og lidt dance...
Avatar billede x-master Nybegynder
21. august 2001 - 16:44 #9
Er der nogen som selv har erfaringer, med hvilke enheder som er gode?
Er 1000kr for lidt?
Findes der nogle \"billige\" mærker, som har en go` ydelse i forhold til pris?
- Eller skal jeg \"bare\" vælge den 15\" MDS Fanatic enhed, eller måske den noget dyre 12\" Cerwin-Vega?

Avatar billede x-master Nybegynder
21. august 2001 - 16:56 #10
Når jeg siger at den skal ligge en god bund, mener jeg at, jeg sætter et filter på som dæmper toner over 125 hz.
Avatar billede powell Nybegynder
22. august 2001 - 08:11 #11
Vil du bygge den som en aktiv-enhed. Så vil jeg faktisk foreslå at du maks bruger en 12\". Eller du kunne gøre som jeg, brugte 4 stk. 5\" pearless enheder. Som er en billig enhed, som bruges bl.a. af Jamo og B&O.

Fordel ved at sætte flere små er at du for en hurtig og klar bund i din musik. Som ikke vil mudre. Hold dig fra enheder til bil-woofere, de har en tendens til at levere en mudret bund. De giver en masse men er bassen ikke tydelig, gennemtrængende og klar, så vil jeg s.... på hvor meget den kan levere.

Nu hvor det er til hifi-brug, så tag højde for rummets udformning, efter min mening er en god subwoofer ikke god blot fordi den for rummet til at bevæge sig. Man skulle gerne kunne få den oplevelse at høre forskel og instrumenternes placering i et stykke musik, uden det hele bare buldrer og brager.

Derfor har jeg fundet denne artikel:
http://www.experimentarium.dk/dk/naturvidenskab_og_teknik/artikler/artikel.73.html

Hvis du stadig er hook på en billig løsning, da kan jeg hendvise dig til denne artikel:
http://www.3dsoundsurge.com/ubb/Forum4/HTML/000371.html (Da koster en subwoofer løsning ca. 300$)

Når du skriver du ønsker at dæmpe signalet fra 125 Hz. er det det signal du for på en line out eller er det ud til et par satelit høtalere? Hvis det er det sidste, vil du få en grim overaskelse første gang du sætter subwooferen til, eftersom at man på mindre systemer laver et basboost så højtalerne bliver linjere, kunne det give ubehagelige overraskelserr ved første lytning.

Du bør anskaffe dig nogle af de programmer man kan få til bl.a. PC, hvor højtaler enhedernes data tastes ind, som så kan give dig en fornemmelse af hvordan baflen skal se ud, hvor stor den skal være og ikke mindst hvor mange watt forstærkeren skal være for at give en rimelig lyd. (egne erfarin ger har givet mig det synspunkt at det dobbelte antal W i forstærker end højtalleren kan klare, giver den bedste løsning, 100W HT = 200W forstærker, naturligvis skal man ikke skrue så meget op for forstærkeren som man ellers ville have tendens til.)
Avatar billede x-master Nybegynder
22. august 2001 - 13:43 #12
Ok, jeg holder mig fra bil-stereo.
Den Shiva subwoofer lyder interessant, men hvad koster den i Danmark og hvor kan man få den?

Ellers så jeg også lidt på de Fane enheder, og den her lyder interessant:
http://www.ktradio.dk/detail.asp?ID=205
men det er da ikke bil stereo vel?
Avatar billede powell Nybegynder
22. august 2001 - 14:16 #13
Fra 40 Hz og ned... Jeg ville nok finde en der ligger mellem 150 Hz til 30 Hz. Det er nemt at få den til at lyde dybbere...

Du kan kun høre til ca. 16-20 Hz, det kan være skadeligt fra 7 Hz og ned...
En normal CD-afspiller skærer frekvensen fra 20 Hz og ned. En billig CD-afspiller skærer den fra 40 Hz. Så det kommer an på hvad du kobler den op i mod...
Avatar billede powell Nybegynder
22. august 2001 - 14:19 #14
Hov jeg læste forkert på enheden... Sorry, den burde kunne bruges til det du ønsker. Dog skal du regne med at den du kikkede på her kun har en svingspole og derfor for du kun en mono bas (med mindre du køber to enheder).

Du skal gå efter en højtaler med 2 svingspoler.
Avatar billede x-master Nybegynder
22. august 2001 - 16:25 #15
Hvordan kan der komme stereo fra èn enhed?
Avatar billede powell Nybegynder
23. august 2001 - 07:44 #16
Teoretisk kan det heller ikke lade sig gøre. En højtaler med to svingspoler kan dog modtage signal til både højre og venstre højtaler på en gang, og derved spille begge kanaler. Forskellen vil være at når der kommer to ligestore modsat rettede signaler opfatter højtaleren det som om der ikke kom et signal og spiller derfor ikke noget (man kan også køre med en mono-løsning, med kun at havde signal fra én kilde eller kun fra en forstærker).

Grunden til at man kan nøjes med én subwoofer er at den dybe lyd når rundt i hele lokalet, uden man som sådan kan placere kilden. Men skal det være helt rigtigt så burde man havde to, en til begge højtalerne.