Avatar billede depet Novice
17. december 2015 - 20:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel - Makro uanset ark/sheet &projekt/window navn

Hej.

Jeg sidder med en makro der meget gerne skulle kunne køres uanset hvad ark- og projekt navnet måtte være.

Det drejer som udgangspunkt om en Excel fil der hentes ned online, og derfor hedder noget forskelligt hver eneste gang. Dette gælder både ark-og projekt navn.

I denne fil skal der ske nogle ting som efterfølgende skal gemmes (kun det ene ark der er arbejdet med), i op til 18 andre filer. Den skal kun gemmes i en af projekterne afhængigt af hvad der noteres i en inputbox.

Jeg kommer altså til at arbejde med i alt to projektmapper hvor den ene er defineret.

Håber der er et svar til dette problem

På forhånd mange tak for hjælpen
21. december 2015 - 12:00 #1
Hej
Det lyder en lille smule krypterisk.

Hvis du vil brug VBA til at kode det der skal ske, kan du tilskrive ActiveWorkbook eller ActiveSheet. Så vil koden blive afviklet i hhv. den mappe der er åbn og det ark der vises på skærmen.

Kode kan du gemme i
* din personlige makroprojektmappe - så kan du afvikle koden i alle de mapper er bliver åbnet på din PC.
(se lidt her: https://support.office.com/da-dk/article/Oprette-eller-slette-en-makro-974ef220-f716-4e01-b015-3ea70e64937b)
* en tilføjelse - skriv koden --> Gem som *.xlam. HUSK at gemme en kopi som xlsm, du kan ikke gemme rettelser i en xlam. Xlam- filer skal tilknyttes Excel
(se mere her: https://support.office.com/en-in/article/Add-or-remove-add-ins-0af570c4-5cf3-4fa9-9b88-403625a0b460)

Hvis du gemmer på en af de to måder vil makroen være tilgængelig uanset mappens navn.

Hvis du IKKE vil bruge VBA men forskellige formler tror jeg at jeg ville oprette arket og så have en celle hvor man kan kopiere navnet på arket ind. Den celle vil jeg så brug til at danne mappenavne i opslagsformler m.v.

Hvis du skal hente data fra flere forskellige mapper (med ens opsætning) så kan du med fordel kigge på funktionen KONSOLIDER
(https://support.office.com/da-dk/article/Konsolidere-data-i-flere-regneark-007ce8f4-2fae-4fea-9ee5-a0b2c9e36d9b)

Håber at dette kan bringe dig lidt videre.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede depet Novice
16. januar 2016 - 19:27 #2
Mange tak for svaret Birthe, det fungere udmærket med "Aktive Sheet"

Vil du komme med et svar :)
18. januar 2016 - 10:13 #3
Glad for at jeg kunne hjælpe.

mvh
Birthe Lauridsen