Avatar billede Hejmeddig1234567 Nybegynder
04. oktober 2015 - 17:05 Der er 9 kommentarer

Newton spørgsmål

Hej er der nogle der kan sige mig om det her er rigtigt:

Et kg er = en newton = 9,82 så 2 newton er 19,64.

Og hvad bruger man endligt newton til er det en form for kilogram?
:)
Avatar billede cht22 Professor
04. oktober 2015 - 17:09 #1
Det er tyngdeaccelerationen, dvs. hvor hurtigt tyngdekræften får en ting til at bevæge sig.
Avatar billede Hejmeddig1234567 Nybegynder
04. oktober 2015 - 17:14 #2
Så tyngdekraften får en ting på et kilogram til at bevæge sig 1 meter i sekundet?
Avatar billede Hejmeddig1234567 Nybegynder
04. oktober 2015 - 17:15 #3
Ved frit fald ikke?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2015 - 18:09 #4
en acceleration har intet med vægte at gøre - en fjer falder lige så hurtigt som en kanonkugle i et lufttomt rum (alle skoleopgaver forudsætter, at man ser bort fra luftmodstanden).
I rå tal - uden luftmodstand - vil en ting, der falder, i det første sekund gå fra 0 til 9,82 m/s. Det næste sekund vil hastigheden gå fra 9,82 til 19,64 m/s. Hvis du kender fald-tiden så kan du beregne faldet (højden) og slut/gennemsnithastighed.
Avatar billede Hejmeddig1234567 Nybegynder
04. oktober 2015 - 18:25 #5
Så newton er endtlig hvor hurtigt en ting falder?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2015 - 18:46 #6
Newton er en mand, der har lagt navn til flere ting - bla newtons love.
Tyngdekraften var en af de ting, han fik beregnet - angivet mens han sad under en æbletræ. http://planetariet.dk/astronomi-rumfart/mest-for-b%C3%B8rn/ber%C3%B8mte-astronomer/isaac-newton
Det er samme kraft, der holder Månen i dens bane omkring Jorden. Jorden og Månen tiltrækker hinanden, så de bliver tætte. Men der er en lille difference - Månens bane går væk fra Jorden med et par cm om året, og på et tidspunkt vil de slippe grebet om hinanden og gå hver sin vej. Der vil Jorden/Månen så komme i ubalance i solsystemet, og Jordens bane omkring Solen vil ændres, og vi vil alle dø.
Avatar billede buddy45 Juniormester
04. oktober 2015 - 20:01 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2015 - 02:29 #8
kraft maales i N (Newton)
vaegt maales i Kg (Kilogram)
tyngekraften er 9.82 N per Kg (jordens tyngekraft maalt ved jordoverfladen)
Avatar billede Hejmeddig1234567 Nybegynder
05. oktober 2015 - 07:41 #9
Tak for alle kommentarerne!:)