Avatar billede Slettet bruger
14. september 2015 - 20:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Program til ændring og optagning af tale i langsommere tempo

Jeg har brug for et program med hvilket jeg kan åbne en lydfil (med tale), ændre tempoet - og efterfølgende gemme den ændrede fil.

Findes det?
Hvis ja. Det skal helst ikke være alt for indviklet at finde ud af.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2015 - 20:25 #1
Fandt en hevisning til program + beskrivelse af hvordan man gør.
http://www.computerdk.com/software/audio-software/107465.html#.VfcQeNLtlBc

Vil starte med at prøve dén. Se om jeg kan finde ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2015 - 20:30 #2
Det kan jeg ikke. Er for indviklet. Er både Juster hastighed og Juster tempo. Kan ikke regne ikke hvad der er hvad af hvad ... Dernæst får jeg en rude med en masse i jeg ikke aner hvordan jeg skal forholde mig til.

Har brug for hjælp til at finde et andet program!
Avatar billede jensenjs Juniormester
14. september 2015 - 22:53 #3
Med ændre tempo mener du så langsommere/hurtigere men samtidig med samme frekvens, altså uanset tempo så lyder stemmen normal bare i ændret hastighed.

Så prøv denne, den er gratis og let at arbejde med, men du må og skal lære selv at bruge værktøjerne, der er ingen vej uden om det :-)

http://audacityteam.org/

Kommando vejen kan være.
Tryk effekt
Tryk ændr tempo
Tryk ændr tone

osv.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2015 - 23:54 #4
Har lige set svaret. Kigger på det senere i aften eller i løbet af i morgen.

Hvad mener du med "Så prøve denne...". Det er da samme program.
Avatar billede jensenjs Juniormester
18. september 2015 - 10:11 #5
I min travlhed fik jeg ikke lige set indlægget med dit link.

Men normalt burde de to omtalte funktioner virke, enten alene eller sammen.

Ved hastighedsændring bevares tonelejet, så det er nok den du søger

Under ændre tempo er der et felt der hedder varighed (sekunder) med to bokse hvor der står Fra[  ,  ] Til[  ,  ] Det er så bare om at fordoble det der står i venstre side hvis du vil have talen til at være halvt så hurtigt.

Jo bedre lydfil du arbejder med jo bedre resultat, ændring i hastighed kan godt afslører selv de mindste forringelser i en digital optagelse.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2015 - 15:14 #6
Har ikke fået kigget på det endnu.
Skal nok vende tilbage i løbet af de næste dage.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2015 - 14:44 #7
Har fundet ud af det.
Der er dog en grænse for hvor meget det er muligt at sænke tempoet uden det bliver "underligt" (bruger den rigtige). Men det er jo selvfølgelig logisk nok...
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2015 - 14:45 #8
Lyder det som om jeg ikke, som jeg tror, har styr på det. Så sig venligst til. Giver ikke mening hvis ikke jeg gør det rigtigt / udnytter funktionen mest muligt.
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2015 - 14:45 #9
'bedst muligt'
Avatar billede jensenjs Juniormester
24. september 2015 - 22:35 #10
Hvis original lyden er dårlig, selv om man umiddelbart ikke kan hører det, det er ofte kompressionen der har skåret det "ikke ørbare" væk når så man sætter hastigheden ned så bliver lyde der tidligere lød helt flydende pludselig som om de hakker og starter og stopper, helt afhængig af kompressionen.

wav og andre filer uden kompression er derimod ret gode at ændre på.

Men du kan jo prøve med an frekvens ændring før hastighedsændring og når det er gjort så ændre frekvensen tilbage igen.

Jeg sidder ikke med det lige her, men du burde kunne forsøge at hæve frekvensen og derefter ændre hastigheden, for til sidst at sænke frekvensen igen.

Og selvfølgelig forsøge dig med det modsatte.
Det er forhåbentligt nogenlunde forståeligt.

Og husk at gemme i komprimeret udgave wav, aif og pcm er ukromprimerede formater.

Du kan så til sidst gemme slut resultatet komprimeret som en hel almindelig mp3, men behold dog original filen.
Avatar billede jensenjs Juniormester
24. september 2015 - 22:36 #11
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2015 - 12:19 #12
"Du kan så til sidst gemme slut resultatet komprimeret som en hel almindelig mp3."

Har jeg netop brug for. Da jeg skal klippe noget ud og smide over på min mobil.

Tak for hjælpen.

Læge et svar.

PS. Ved du noget om hvornår præcist det er slut med point-halløjet. Har fået at vide det bliver afskaffet meget snart.
Skal af med 100 point i en anden tråd (selvfølgelig min egen skyld, men gjort er gjort), så løber snart tør for point.
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. september 2015 - 17:04 #13
Så er det godt jeg ikke samler på point, så behold bare point selv.

Om det bliver afskaffet ved jeg intet om.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2015 - 22:10 #14
Ok.
Tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2015 - 15:48 #15
-