Avatar billede Slettet bruger
09. september 2015 - 13:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu 14.10, Sikkerhed

Hej jeg er igang med at lave et infoskærmssystem, jeg har valgt en løsning med Raspberry Pi 2, Ubuntu 14.10 hvor der er intalleret chromium, og så benyttes Rise Vision.

Mit spørgsmål går på:

Hvem sørger for at opdatere Ubuntu regelmæssigt og hvordan?

Hvem sørger for at opdatere Rise Vision regelmæssigt?

det er spørgsmål som it-afdelingen på min arbejdsplads skal have svar på før Raspberry Pi 2 kan komme på internettet, nogle der kan hjælpe med at svare mig på det?
Avatar billede chalde Seniormester
09. september 2015 - 13:45 #1
Hvem der har ansvaret er op til jeres organisation. Min mening: Systemejers ansvar (hvem der så udfører opdateringen er op til systemejer, men ansvaret er systemejers alene og ham der må tage skraldet hvis noget går galt).

Hvad er regelmæssigt: Op til jeres organisation. Meget forskelligt alt afhængigt af kritikalitet, placering på netværk etc. Det kan være alt fra dagligt og opefter. Men hør evt. IT afdelingen om hvad der er regelmæssigt for de øvrige systemer eller få en anbefaling fra dem.

Ubuntu: Det kan enten automatiseres eller gøres manuelt. Se evt: https://help.ubuntu.com/community/AutomaticSecurityUpdates
Men selvom det automatiseres, så bør det altid følges op med en manuel verifikation. Automatisering kan dog medføre at mulige dependencies knækker funktionalitet hvis det ikke testes.
Rise Vision: Undersøg med producenten hvordan det udføres.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. september 2015 - 14:26 #2
Undskyld mig, men hvis det var Windows hvem havde så ansvaret?

Du kan sætte Ubuntu til og opdatere løbende med et crobjob.. jeg ved ikke med Rise Vision om det er noget du henter fra deres side og om du bruger et PPA, så vild et blive opdateret med systemet...

Følgende skal du dog lige sikkerhedsmæssigt set gøre.

I terminalen skriver du: sudo ufw enable
Det aktivere den indbyggede firewall
Nu skal du så nok åbne nogle porte i den for at det i bruger måske vil fugnere..

Dernæst: sudo passwd root

så er der kode på root brugeren. (Medmindre du allerede har givet brugeren root en kode.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2015 - 14:40 #3
Tak for input, send svar
Avatar billede Blueeyez Mester
09. september 2015 - 19:28 #4
Svar herfra..