Avatar billede madseksperten Nybegynder
09. marts 2015 - 19:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

betal skat

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål.

Hvis man på sin forskudopgørelse sagde i staten af året 2014 at man tjente 360.000 kr, men tjente 420.000 kr. Skal man så betale skat tilbage, eller er det omvendt?

Fx, hvis man satte at man tjente 420.000 kr, men tjente 360.000 kr. Er det så her man skal betale skat tilbage?

mvh Mads
Avatar billede delakuer Nybegynder
09. marts 2015 - 19:57 #1
Fx, hvis man satte at man tjente 420.000 kr, men tjente 360.000 kr. Er det så her man skal betale skat tilbage?

Det vil jeg mene at det er det korrekte, men du ka gå på skat.dk allerede nu og tjekke op på om du får penge tilbage.
Tjener du mere end du har oplyst, betaler du jo reelt mere skat end du har oplyst = du burde få penge tilbage
Avatar billede chalde Seniormester
09. marts 2015 - 20:27 #2
Hvis du har oplyst at du tjener kroner X, så vil du blive trukket Y i skat af din løn.
Hvis du så tjener kroner X+N, men stadig kun bliver trukket Y i skat, så mangler du at betale skat af N og skal derfor betale det manglende tilbage.

Sætningen:
Hvis man på sin forskudopgørelse sagde i staten af året 2014 at man tjente 360.000 kr, men tjente 420.000 kr. Skal man så betale skat tilbage
er derfor det korrekte.

-----

Tjener du mere end du har oplyst, betaler du jo reelt mere skat end du har oplyst = du burde få penge tilbage
Passer ikke, da du netop ikke har betalt mere i skat end oplyst (skatten reguleres ikke automatisk over året).
Avatar billede moddi100 Seniormester
09. marts 2015 - 20:26 #3
#delakuer det er ikke korrekt. Tallene du oplyser bruger skat jo netop til at vide hvor meget skat du skal betale.

Har du således oplyst at du forventer at tjene 420.000, men reelt set kun ender med at få 360.000, vil du få penge tilbage. Skat har jo netop kalkuleret med at du ville tjene mere = jo mere du tjener, jo mere skat = du skal betale mere skat til dem, hvis du oplyser et højere tal.

Kort sagt: Det er bedre at oplyse et for højt tal end et for lavt. For højt tal = penge tilbage i skat.
Avatar billede keysersoze Guru
10. marts 2015 - 00:53 #4
Jeg holder med moddi100 - hvis man oplyser et lavere tal på forskudsopgørelsen end man reelt tjener bliver den beregnede forskudsskat tilsvarende lavere hvilket betyder at man får mere, og dermed for meget, af sin løn udbetalt. I sidste ende vil et for lavt tal på forskudsopgørelsen betyde tilbagebetaling til skat.

Jeg sætter bevidst min indkomst lidt højere end forventet (ligesom jeg sætter mine renteudgifter lavere og renteindtægter højere end forventet) hvilket resulterer i at jeg få lidt tilbage hvert år.
Avatar billede Pdan Nybegynder
10. marts 2015 - 08:24 #5
Helt enig med det sidste svar! Det er lidt rart, at skulle have penge tilbage i skat, når man har ventet 4 timer for at komme igennem på skats hjemmeside :-)
10. marts 2015 - 08:50 #6
Så længe ændringen i dein indtægt ikke er større end de nævnte beløb, vil det alene ikke give anledning til den store korrektion af skatten. Du betaler jo arbejdsmarkedsbidrag + din trækprocent af det beløb, du tjener.
Så tjener du mere end oplyst, har du betalt mere i skat.

Kun hvis dit beregningsgrundlag passerer grænsen for betaling af topskat, vil der være basis for en større korrektion.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
11. marts 2015 - 12:06 #7
Mange tak for svaret. Synes næsten moddi100 skal have pointene. Ligger du et svar moddi100?

mvh Mads