Handlen med musik på nettet kan få vidtrækkende konsekvenser for både detailhandlen og for musikindustrien.
En undersøgelse blandt 1.122 brugerne af TDC Musik viser, at musikkøberne i disse år i massivt omfang flygter fra de traditionelle cd-butikker på gaden og samtidig ikke længere gider købe hele album.
Undersøgelsen viser, at adfærdsændringen sætter hurtigt ind. Blandt brugere med mindre end en måneds erfaring med at købe musik på nettet foretrækker syv ud af ti stadig at købe musik på cd.
Efter et år er andelen af cd-købere faldet til blot to ud af ti, mens andelen af kunder, der køber næsten alt deres musik som download, er vokset til seks ud af ti.
- Folks adfærd ændrer sig radikalt, når de først begynder at handle på nettet. Kunderne skipper i stor udtrækning at købe album og plukker i stedet selv deres hit. Det er både en kæmpe udfordring og en kæmpe mulighed for musikerne og pladeindustrien. Man behøver ikke længere lægge et godt nummer i skuffen og vente på 11 andre gode numre, der måske aldrig kommer, siger Søren Tvilsted, der er leder af TDC Musik.
Generelt er det billigere at købe musik på nettet, men de lavere priser fører ikke nødvendigvis til, at man bruger færre penge på musik. Kun 28 procent oplyser, at de bruger færre penge på musik, mens 20 procent faktisk er begyndt at bruge flere penge. De øvrige bruger det samme eller ved ikke, om deres forbrug har ændret sig.
Undersøgelsen viser også, at computeren er ved at overtage rollen som hjemmet primære musikafspiller. Mellem 80 og 90 procent af de adspurgte bruger computeren til at spille musik. Mange unge supplerer desuden computeren med MP3-afspillere, mens en del af de ældre vælger også at brænde egne cd'er.
Læs hele undersøgelsen her.