2006 blev et år, hvor der skete rigtig meget på mediefronten i Danmark.
Vi blev introduceret til den gratis morgenavis og ikke bare en af slagsen men hele tre, der alle kæmper om læsernes gunst.
Derudover fik vi en ny landsdækkende nyhedskanal 24-timer i døgnet, og lige om lidt kommer der endnu et nyt medie fra TV2 nemlig en landsdækkende radiostation.
Og DR kommer med nyhedskanal på nettet.
Både lyd og billeder
2006 blev også året, hvor podcasting for alvor slog sig fast, og det er nu muligt både at få lyd og billeder fra medier som blandt andet Computerworld og DR til sin iPod.
Ved siden af det er der snart ikke en politiker eller kendt person, som ikke blogger og udbreder sin mening om både det ene og det andet på det interaktive web – på DR kan man for eksempel læse alt fra nyhedsværternes morgenvaner til diskussioner omkring Saddams hængning.
Men det mest opsigtsvækkende var faktisk, da Time Magazine i 2006 kårede DIG som årets personlighed, fordi DU har været med til at ændre den måde internettet bruges på.
Ifølge Time Magazine er det brugerne, der har overtaget udviklingen af internettet med portaler som MySpace og YouTube.
Det har skabt en ny form for digital demokrati, hvor alle frit kan komme til orde.
Brugernes behov
Det betyder, at medierne i højere grad må fokusere på kundernes og brugerens behov.
Det nytter ikke at tro, at relevant viden om mediebrugerne kan klares med et par medieanalyser og en fokusgruppe i ny og næ, eller en papfigur af Birthe – med eller uden h.
Nej medierne bliver nødt til i langt højere grad at være i dialog med deres brugere og kunder.
Det handler ikke om blot at lade sine værter blogge men om at tage relevante og meningsfyldte diskussioner op på nettet.
Det handler om at være i øjenhøjde med sine læsere, lyttere, seere og brugere og ikke tale ned til eller virke bedrevidende.
Og hvordan kan man så det?
Tag folk ind i forløbet
Man kan bruge nettet og være i dialog med dem, man kan tage dem med ind i udviklingsforløb, man kan invitere mediebrugerne ind som gæsteredaktører, man kan tage ud og se, hvordan medierne reelt bruges i hverdagen, man kan bede sine brugere om at skrive, hvad de synes, der er vigtigt for dem, og man kan tage deres henvendelser seriøst og reelt gøre brug af alt det input, man får fra sine læsere, lyttere, seere og brugere.
Det handler om som en anden antropolog eller etnolog at søge ud i virkeligheden og finde ud af, hvad der i virkeligheden optager os mennesker.
Det at forstå sine brugere og kunder er ikke det samme, som at lefle for sine brugere.
Gode medier forstår nemlig også, at det, brugerne søger, er autencitet og forundring.
Desværre er der mange medier, der har glemt det med forundringen i jagten på at ramme præcist.
Et af de medier, der udmærker sig ved at have forundringen som sit grundprincip er Weekendavisen, der på trods af sine 257 år på bagen til stadighed formår at overraske og bringe lige netop den artikel, man ikke vidste, at man havde brug for.
Så min ønskeseddel for det nye år i forhold til medierne er følgende:
- Giv mig ikke flere medier, bare fordi det er muligt – giv mig relevante medier.
- Fortæl ikke altid de historier, der ligger lige for – overrask mig.
- Vis mig, at det at forstå brugerne ikke er det samme som at tale ned til brugerne.
- Opsøg virkeligheden i stedet for kun at rapportere om den.
- Få øje på de store bogstaver
Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.