Kvindelige topchefer er da det rene guld

Klumme: Undersøgelser viser, at kvinder i toppen giver profit på bundlinjen. Hvornår går det op for bestyrelserne - også i it- og mediebranchen - at kvindelige topchefer er det rene guld?

It- og mediebranchen har meget til fælles.

Begge brancher er i konstant forandring, begge brancher har yderst kompetente folk, og begge brancher har stort set ikke nogen kvindelige ledere.

De to største elektroniske mediehuse – DR og TV2 – har ingen kvinder i deres direktion.

Meget bedre bliver det ikke, når man vender sig mod magasinerne.

Hverken Egmont eller Bonnier har kvinder i deres direktion – meget bemærkelsesværdigt, når man tænker på, at en stor del af deres forretningsgrundlag kommer af at lave magasiner til kvinder.

Chefredaktører af hunkøn mangler

På dagbladssiden går det heller ikke for godt – der er nu kun to kvindelige chefredaktører tilbage: Anne Knudsen (Weekendavisen) og Dorthe Carlsen (Urban).

Det er jo ikke ligefrem storslået i betragtningen af, at der i Danmark udkommer i alt 31 betalte dagblade og seks gratisaviser.

Hvordan ser det så ud i it-branchen?

Helt på samme måde.

Kun to ud af it-branchens 100 største virksomheder har i dag en kvindelig administrerende direktør.

Ingen har en kvindelig bestyrelsesformand hverken på medierne eller blandt it-branchens virksomheder.

Det er jo ikke fordi, der ikke er kompetente folk at tage af – hverken inden for den ene branche eller den anden – hvad kan det så skyldes?

Skyldes det kulturen?

Kulturen måske?

Begge brancher er jo præget af myter om stjernerne – manden som regel en solist – der gennem hårdt arbejde, gerne foran computeren graver sig ned og finder det fantastiske program eller den utrolige historie.

Det er begge brancher, der i den grad hylder stjernerne, og vi kender dem: Bill Gates, Janus Friis, Janus Flösser, Per Mikael Jensen, Ulrik Haagerup og mange flere.

Der er også rigtig mange, vi ikke kender.

Alle de kvindelige mellemledere, som ofte får hverdagen til at hænge sammen. Men det taler vi ikke så meget om.

Mangler rollemodeller

Begge brancher mangler i den grad kvindelige forbilleder, der kan vise både kvinder og mænd, at der er andre måder at gøre tingene på.

Det er heller ikke, fordi der mangler kvinder at tage af. 88 procent af danske kvinder mellem 25 og 49 år er i arbejdsstyrken, men andelen af kvinder, som er ledere i det private erhvervsliv, er kun 38 procent.

Til sammenligning har Portugal 53 procent kvindelige ledere, Grækenland 54 procent, Irland 57 procent og Spanien 62 procent – EU gennemsnittet er 50 procent. (Kilde: Institut for Fremtidsforskning).

Derfor er det også rigtig dejligt, at Dansk Industri (DI) har taget initiativ til at få flere kvindelige bestyrelsesmedlemmer.

For som alle ved, skal forandringen komme fra toppen af. DI har sammen med Kvinfo lanceret databasen “Women On Board” – en database med erhvervskvinder, der alle har kvalifikationer til og ambitioner om at påtage sig bestyrelsesarbejde.

De er da guld værd

Så nu er der ingen grund til i medievirksomheder eller it-virksomheder – store som små at lede meget længere.

Og den rigtig gode nyhed er, at flere af de kvinder, der er opført i databasen, har erfaring fra både medie- og it-branchen.

Det er bare om at se og komme i gang, for kvinder er guld værd for bundlinjen.

Analyser fra Handelshøjskolen i Århus viser nemlig, at virksomheder, der har kvinder i ledelsen, klarer sig signifikant bedre end deres mandsdominerede konkurrenter.

En dansk virksomhed med en kvinde som administrerende direktør har i gennemsnit en bruttoavance på 38 procent, hvorimod en virksomhed ledet af en mand ligger på 34 procent.

Og en virksomhed med kvinder i topledelsen ligger generelt syv procentpoint over bruttoavancen hos en konkurrent uden kvindeligt islæt.

Også resultatet efter skat i forhold til egenkapitalen forbedres af kvindelige ledere.

Hvad skal der mere til, før bestyrelsesformænd og -medlemmer for alvor rekrutterer kvinder til direktionerne?

Det er vel stadig bestyrelsers mål at forbedre bundlinjen og dermed aktiekursen...

Også i medie- og it-branchen.

Trine Nielsen er udviklingschef hos Crossroads Copenhagen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere