- En dybdegående indsigt i de strategiske beslutninger, Alm. Brand har taget i forbindelse med fusionen med Codan, herunder valget af it-platform og den efterfølgende oprydning i legacy-systemer.
- De specifikke teknologiske udfordringer, Alm. Brand har stået overfor, såsom håndteringen af legacy-systemer og implementeringen af en ny domænedrevet arkitektur.
- Indblik i ledelsesfilosofien hos Alm. Brand, hvor medarbejderindflydelse kombineres med klare strategiske mål
De fleste af os mærker forandringerne af og til, men dem der for alvor mærker konsekvenserne, er de store forsikringsselskaber.
For konsekvensen af en ny digital og samtidig usikker verden er stigende konkurrence, som skaber pres på priserne, og store udbetalinger, når klimaet, vejret eller verden slår en kolbøtte.
For Alm. Brand har strategien været at vokse gennem opkøb, senest af Codan i 2021, og dermed opnå stordriftsfordele.
Fusionen skabte en af de største forsikrings-grupper i Danmark med en samlet markedsandel på lidt over 16 procent.
Siden da har de to selskaber arbejdet på at integrere deres operationer og skabe et forenet brand. Dette har involveret betydelig investering i teknologi og infrastruktur samt et fokus på at simplificere og standardisere processer overalt i begge organisationer.
Målet er, ifølge CIO Bo Krag Esbensen, at forbedre kundernes oplevelse og placere selskabet i en bedre position for fremtidig vækst i et hurtigt ændrende marked.
Det er dog, som altid, lettere sagt end gjort.
Selv for den fysik-uddannede Bo Krag Esbensen, som efter knapt 11 år hos konsulentfirmaet McKinsey indtog rollen som koncerndirektør og CIO i januar 2023. En rolle, han overtog efter Kristian Hjort-Madsen, som i dag er CDO hos Norlys.
[articlelink id="287368" layout="image" label="Læs om skiftet til Norlys her:" title=""]
Med fusionen stod Alm. Brand også reelt med to meget forskellige systemer og et brændende behov for at træffe et strategisk:
"Skal vi køre på den ene, skal vi køre på den anden eller skal vi bygge noget helt nyt - og helt fra bunden?", opsummerer Bo Krag Esbensen valget, da Computerworld møder ham i hovedkvarteret Midtermolen tæt på Langelinje i København.