Test: Centurion Challenger E Cargo: Stilfuld elcykel med plads til bagage

En lækker cykel, der giver mulighed for transportere større ting takket være et praktisk lad på fronten.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En af fordelene ved en elcykel er, at man kan få lidt hjælp, når der er læs på. E Cargo har plads til betydelig last på det store lad, som er placeret foran styret. Vi er ikke helt oppe i christianiacykel-kategorien her, men du kan fint have et par flyttekasser på den.

Resten af cyklen er let og relativt slank i konstruktionen. Batteriet er gemt under ladet, så man ikke ser det, og i sin kombination af matsort stel og trælad er det en særdeles stilfuld cykel. En københavner-cykel, som vores jyske kontakt kaldte den, eller med andre ord: en sand hipster-slæde.

Lidt ujævn kørsel

Motoren er placeret på baghjulet, og giver et fint skub fremad. Der skal ikke arbejdes helt så meget for det som på Kildemoes-cyklen og på Power 7, som har centermotor. Men baghjulsmotoren betyder, at gearene er udvendige, og det gør hele systemet lidt mere sart.

Fremdriften stopper, når du skifter gear, hvilket kan virke lidt forstyrrende for dit ”flow”. Kæden blev desuden løs og hoppede lidt i testperioden (det er ikke ualmindeligt for en ny cykel).

Det gav flere umotiverede stop af motoren og betød, at kørslen blev lidt ujævn. Den slags er hurtigt fikset med en standard-justering, men viser, at der kan være mere vedligeholdelse ved en elcykel med baghjulsmotor.

Cyklen har baghjulsmotor, og derfor er gearene udvendige. Cyklen har baghjulsmotor, og derfor er gearene udvendige.

Trods det store lad er cyklen let at træde. Selv uden hjælp fra motoren kommer du nemt frem på cykelstien. En walk assist-funktion triller cyklen fremad med motorkraft, når du går med den. Du skal blot trykke på den nedereste af to kontrolknapper, som også bruges til at vælge assistance-styrke.

En simpel indikator med fem streger viser niveau for assistance batteri. Dejlig overskueligt.

App til mobilen

Hvis du vil have flere informationer, så er der mulighed for dette via en app til mobilen. Her kan du se distance, maks-hastighed, et kort over din kørsel og meget andet. Det er ret smart, omend appen er lidt primitiv i sit design.

Batteri og assistance vises med LED-lys. En mobilapp giver yderligere info. Batteri og assistance vises med LED-lys. En mobilapp giver yderligere info.

Rækkevidden er fin. Cyklen klarer cirka 50 kilometer ved fuld assistance, før du igen skal have batteriet ladet op.

Er du indstillet på, at der kan være lidt ved vedligeholdelse, og har du behov for at fragte større ting, så er E Cargo en fin løsning.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S