Artikel top billede

Facebook og Youtube bløder streaming-seere efter genåbningen – Twitch står stærkest

Streamingplatforme inden for gaming lider under diverse genåbninger rundt om i verden.

Verden er ved at være åbnet op igen efter coronakrisen, og det rammer streamingselskaberne hårdt.

Det fremgår af tal fra Streamlabs.

Streamingtjenesterne med fokus på gaming har nydt godt af, at folk i stor stil har været hjemsendt de sidste to år, men nu er festen ved at være forbi. Og ligesom Netflix har set et tab i tallet af brugere og et dyk i aktiekursen, bliver streamingsider som Twitch, Youtube og Facebook også ramt.

Antallet af sete timer på for de tre selskaber for første kvartal 2022 med otte procent i forhold til første kvartal sidste år.

Hvis der i stedet sammenlignes med seneste kvartal, er der tale om en stagnering af antallet af sete timer. I første kvartal 2022 blev der på platformene set lidt over otte milliarder timer.

Twitch dominerer

Twitch har faktisk set en lille stigning i forhold til fjerde kvartal 2021, men det sker efter fald i anden og tredje kvartal.

Twitch er dog klart den dominerende platform af disse og står for 76 procent af de samlede antal sete timer, mens Youtube har 14 procent og Facebook har 10 procent. Det skal bemærkes, at det kun er disse tre platforme, som er med i statistikken.

Når det kommer til skaberne af indholdet, fører Twitch også stort. Her udgør platformen 91,5 procent af de timer, som skaberne har streamet indhold ud til seerne. Her ligger Facebook Gaming på fem procent, og Youtube ligger på 3,5 procent.

Youtube med stort fald

Antaller af sete timer på Youtube Gaming er faldet drastisk siden fjerde kvartal 2020, hvor tallet toppede på 1,9 milliarder timer. Ved første kvartal i 2022 er tallet nede på 1,1 milliarder timer.

Samme tendens kan ses i skabelsen af indehold, som toppede i andet kavartal af 2020 med 17,9 millioner timer, og nu er faldet til 8,7 millioner timer.

Facebook Gaming har holdt ved, men nu er det slut

Facebook Gaming lykkedes med at opretholde en vækst længere end Youtube, men nu rammer virkeligheden.

Hvor Youtube Gaming toppede i fjerde kvartal af 2020 fortsætte Facebooks vækst i antallet af sete timer indtil tredje kvartal af 2021, hvor det peakede med cirka 1,3 milliarder timer. Ved fjerde kvartal af 2021 var tallet nede på 1,1 milliarder timer, og ved første kvartal 2022 er tallet nu på 803 millioner timer.

I forhold til skabelse af indhold blev der streamet mest i andet kvartal af 2021 med 20,8 millioner timer. Siden da er tallet faldet hvert kvartal, og ved det seneste kvartal endte tallet på 12,5 millioner timer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering