Verden er ved at være åbnet op igen efter coronakrisen, og det rammer streamingselskaberne hårdt.
Det fremgår af tal fra Streamlabs.
Streamingtjenesterne med fokus på gaming har nydt godt af, at folk i stor stil har været hjemsendt de sidste to år, men nu er festen ved at være forbi. Og ligesom Netflix har set et tab i tallet af brugere og et dyk i aktiekursen, bliver streamingsider som Twitch, Youtube og Facebook også ramt.
Antallet af sete timer på for de tre selskaber for første kvartal 2022 med otte procent i forhold til første kvartal sidste år.
Hvis der i stedet sammenlignes med seneste kvartal, er der tale om en stagnering af antallet af sete timer. I første kvartal 2022 blev der på platformene set lidt over otte milliarder timer.
Twitch dominerer
Twitch har faktisk set en lille stigning i forhold til fjerde kvartal 2021, men det sker efter fald i anden og tredje kvartal.
Twitch er dog klart den dominerende platform af disse og står for 76 procent af de samlede antal sete timer, mens Youtube har 14 procent og Facebook har 10 procent. Det skal bemærkes, at det kun er disse tre platforme, som er med i statistikken.
Når det kommer til skaberne af indholdet, fører Twitch også stort. Her udgør platformen 91,5 procent af de timer, som skaberne har streamet indhold ud til seerne. Her ligger Facebook Gaming på fem procent, og Youtube ligger på 3,5 procent.
Youtube med stort fald
Antaller af sete timer på Youtube Gaming er faldet drastisk siden fjerde kvartal 2020, hvor tallet toppede på 1,9 milliarder timer. Ved første kvartal i 2022 er tallet nede på 1,1 milliarder timer.
Samme tendens kan ses i skabelsen af indehold, som toppede i andet kavartal af 2020 med 17,9 millioner timer, og nu er faldet til 8,7 millioner timer.
Facebook Gaming har holdt ved, men nu er det slut
Facebook Gaming lykkedes med at opretholde en vækst længere end Youtube, men nu rammer virkeligheden.
Hvor Youtube Gaming toppede i fjerde kvartal af 2020 fortsætte Facebooks vækst i antallet af sete timer indtil tredje kvartal af 2021, hvor det peakede med cirka 1,3 milliarder timer. Ved fjerde kvartal af 2021 var tallet nede på 1,1 milliarder timer, og ved første kvartal 2022 er tallet nu på 803 millioner timer.
I forhold til skabelse af indhold blev der streamet mest i andet kvartal af 2021 med 20,8 millioner timer. Siden da er tallet faldet hvert kvartal, og ved det seneste kvartal endte tallet på 12,5 millioner timer.