Efter tre en halv måneds forsinkelse er den nye Digital Post mandag gået i luften, og allerede nu kan du hente den nye Digital Post-app fra Digitaliseringsstyrelsen ned på din smartphone.
I den nye app, som netop er landet i App Store og Google Play, kan du modtage digital post fra alle offentlige myndigheder, der bliver sendt til enten dig personligt eller til din virksomhed eller forening.
Udover at læse posten kan du via appen også skrive til myndigheder og besvare beskeder fra myndighederne.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser desuden, at den nye app også giver mulighed for at du kan videresende post og organisere din post i forskellige mapper.
Kræver NemID eller MitID
For at komme i gang med at bruge appen skal du logge ind med NemID eller MitID første gang du åbner den.
Herefter kan du vælge, om du vil bruge NemID eller MitID hver gang du logger ind, eller om du vil nøjes med bruge en pinkode eller bioemtetriske login-løsninger som TouchID og FaceID.
Appen minder en hel del om E-Boks-appen, som du muligvis har brugt indtil nu. Du vil dog også kunne fortsætte med at E-boks til at modtage din digitale post fra den offentlige, hvis du foretrækker det.
Det skyldes, at E-Boks har indgået en såkaldt tilslutningsaftale med Digitaliseringsstyrelsen, hvilket betyder, at E-boks fortsat vil fungere som en visningsklienter, hvor det vil være muligt at læse breve det offentlige.
Derudover kan du også læse Digital Post på borger.dk, Virk samt hos Mit.dk, der drives af Netcompany.
Du finder den nye Digital Post-app i Apples App Store her, mens du kan hente Android-versionen i Google Play via dette link.