Vi svømmer efterhånden i data. Data omkring hvordan vores kunder rejser med togene - og data om, hvordan de søger på togene. Det giver nye muligheder for at bruge data for at få flere kunder i togene.
Vi har jo mål, som vi gerne vil nå. Det ene er, at vi gerne vil bidrage til bæredygtighed i samfundet med den kollektive trafik. Det andet er, at vi gerne vil hjælpe med trængslen omkring de store byer.
Det kan gå hånd i hånd, hvis vi kan få sat priserne rigtigt. Der bruger vi machine learning til at behandle alle de data, som vi nu har, til at optimere priserne.
Lige som man kender det fra luftfarten, hvor billet-priserne falder, hvis ikke man får solgt billetterne og stiger hen imod afgang, hvis man har fået solgt dem. Det bruger vi også.
Bortset fra at vi aldrig lader priserne stige.
Vi vil hellere have fyldt togene op og tjene det samme, end at køre med halvt fyldte tog.
Michael Moesgaard, CIO hos DSB - i podcasten The Digital Edge her