Vi har en ret klar strategi for, hvordan vi kommer videre i Novo Nordisk. Og det handler at om få styr på basisdelen, så forretningen bliver i stand til at innovere.
For at gøre det, så er der fire trin, vi skal tage: Det handler om at modernisere kernen af it, om at generobre kontrollen, om at skabe flere muligheder for forretningens innovation og så skal økosystemet åbnes yderligere op.
Vi har et ret kompliceret it-landskab. Da jeg tiltrådte, var vi kommet en smule bagud og samtidig havde teknologien udviklet sig ret hurtigt. Så der lå først en opgave med at modernisere selve it-kernen og følge med tiden.
Det er en opgave, som vi hele tiden skal arbejde med. Og det er mit indtryk, at vi er godt på vej.
Behov for at generobre kontrollen
Men vi havde også behov for at generobre kontrollen. De moderne måder at arbejde på betyder, at du har behov for flere af dine egne ansatte.
Før i tiden, da du havde outsourcet for fuldt drøn, kunne du overleve med en ret begrænset it-organisation. Men der er behov for flere af dine egne it-ansatte, når man som it-organisation arbejder meget tæt sammen med kollegaer fra forretningen.
Så for at få kontrollen tilbage har vi været vi nødt til at ansætte folk med nogle afgørende kompetencer - og samtidig gå på jagt efter en række nye.
Vi har derfor udarbejdet en analyse af de strategiske nøglekompetencer, som vi har brug for og som klarlægger de afgørende kompetencer, som vi savner.
Det er især arkitektur-kompetencer og forholdet mellem slutbrugeren og forbrugeren - og hvordan man kan oversætte det i forhold til et it-system.
Når det kommer til selve udviklingen, så kan vi kan købe det ude i byen. Og når det kommer til at drive netværket og standardkomponenter, så kan helt sikkert også købe det.
Men når det kommer til at forstå, hvad forretningen har behov for, og oversætte det til en it-løsning, lave arkitekturen bag det og drive den service - det er der, at vi har behov for interne ansatte, der trækker på både deres it-viden og deres indsigt i pharma-området og processerne.
Et mere åbent økosystem hos Novo
Min opgave er derfor at generobre kontrollen over retningen ved at hyre eller uddanne de rigtige folk, så vi er parat til fremtiden. Det er i virkeligheden at være enabler for, at forretningen kan være innovativ.
Der er 45.000 ansatte i Novo Nordisk. Mange af dem arbejder meget tæt på patienterne. Vi har fat i noget virkeligt stærkt, hvis vi kan sætte dem i stand til at innovere ud fra deres oplevelser af patienten, lægens eller hospitalets behov og give dem de værktøjer, som de har brug for, for at kunne udføre arbejdet bedre.
En anden opgave, som måske er lidt længere ude i fremtiden, er at åbne hele vores økosystem.
Så er det ikke bare Novo Nordisk. Men så vi også kan invitere partnere ind og sammen skabe løsninger der kan gavne patienten og samfundet som helhed.
Anders Romare, CIO hos Novo Nordisk
Nomineret til Årets CIO 2021
Lyt også til Computerworlds podcast med Anders Romare hvor han uddyber hvordan han arbejder med teknologi og ledelse hos Novo Nordisk.