Artikel top billede

Fortalt til: Jacob Ø. Wittorff

Mennesker i IT
Udgivet 20. august 2021 kl. 15.21
Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få historien om skabelsen af 90'ernes helt store danske spil- og underholdnings-eventyr, skærmtrolden Hugo
  • Få Hugo-skaberen Ivan Sølvasons histore om, hvordan spillet blev skabt
  • Få forklaringen på, hvordan seerne styrede Hugo med deres trykknap-telefoner
  • Få indblik i hvad der gik galt, da Hugo-eventyret kollapserde og få Ivan Sølvasons forklaring på, hvad han har lært af eventyret
1.161
6 min
I filmen Speed fra 1994 siger skurken, der spilles af Dennis Hopper: “Interactive tv. Wave of the future,” da han sprænger en bombe ved hjælp af en telefon, mens han sidder og følger det hele i fjernsynet.

Og da jeg så den scene, tænkte jeg – "det er jo det, jeg hele tiden har sagt."

For det var mig, der udviklede skærmtrolden Hugo og isbjørnen Oswald, som seerne tilbage i 90'erne kunne styre med deres trykknaptelefoner på direkte tv fredag aften i Eleva2eren.

Ideen til at man kunne bruge telefonernes dtmf-toner til at styre figuren var min, og jeg lagde også selv stemme til Oswald, når han eksempelvis sagde “Det var vel nok ærgerligt. Vi prøver igen”

Flere mennesker i IT Om mennesker i it


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter