Artikel top billede

Datatilsynet øger GDPR-kontrollen med ny strategi: Første del bliver spørgeskema med 100 spørgsmål

Det danske Datatilsyn er på vej med en ny data- og risikobaseret strategi i tre faser. Den første bliver et skema med op mod 100 spørgsmål, som virksomheder og myndigheder skal besvare. "Tilsynsmodellen har et element af stikprøvekontrol og er opbygget som en tragt," siger tilsynschef Frederik Siegumfeldt.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Indsigt i det nye tilsynskoncept og spørgeskema Datatilsynet lancerer
  • Se illustrationen af Datatilsynets nye tilsynskoncept med tre faser
  • Indblik i hvilke typer spørgsmål Datatilsynet vil stille
  • Hvad målet er med det nye tilsynskoncept
771
4 min
Datatilsynet lancerer onsdag en helt ny data- og risikobaseret strategi, der skal føre til en langt bedre udnyttelse af tilsynets ressourcer.

Strategien har fået navnet 'Tilsyn med effekt', og med den åbner Datatilsynet op for et nyt koncept, hvor der blandt andet skal sendes spørgeskemaer ud til virksomheder og offentlige myndigheder.