Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Fejl i oldgammelt DSB-system var skyld i kæmpe nedbrud: "Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om"

Interview: En overset begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem var forklaringen på, at de danske statsbaners for en uge siden blev ramt af et flere dage langt nedbrud, fortæller DSB's CIO Michael Moesgaard til Computerworld.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Bliv klogere på den fejl, der resultere i udbuddet
  • Få forklaringen på, hvorfor DSB ikke opdagede fejlen i tid
  • Få Michael Moesgaard svar på, hvilken relationen nedbruddet har til det stormløb, som DSB oplevede på sine systemer i forbindelse med salget af det attraktive rejsepas
1.074
5:30 min
Det var en teknisk begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem, der var årsagen til, at de danske statsbaner tidligere på ugen blev ramt af et massivt it-nedbrud.

Michael Moesgaard, DSB’s CIO, forklarer til Computerworld, at nedbruddet blev forårsaget af en hidtil uopdaget teknisk begrænsning på antallet af tilgængelige billetnumre i systemet.

”Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om,” siger Michael Moesgaard til Computerworld og forklarer:

”Det der skete var, at en tabel løb

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

DeepSeeks overraskende vej til succes: USA’s ønske om at kvæle den kinesiske AI-industri kan have haft den stik modsatte effekt

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Seks af de største offentlige it-leverandører betaler ikke en krone i skat i Danmark

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Her er fem europæiske alternativer til Microsoft 365

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Dansk rekrutterings-ekspert: Sådan får du fat i det perfekte job uden at spilde tid på cv, ansøgninger og LinkedIn

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Løfter sløret: Så meget tjener Microsoft på sine AI-løsninger


White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering