Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Fejl i oldgammelt DSB-system var skyld i kæmpe nedbrud: "Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om"

Interview: En overset begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem var forklaringen på, at de danske statsbaners for en uge siden blev ramt af et flere dage langt nedbrud, fortæller DSB's CIO Michael Moesgaard til Computerworld.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Bliv klogere på den fejl, der resultere i udbuddet
  • Få forklaringen på, hvorfor DSB ikke opdagede fejlen i tid
  • Få Michael Moesgaard svar på, hvilken relationen nedbruddet har til det stormløb, som DSB oplevede på sine systemer i forbindelse med salget af det attraktive rejsepas
1.074
5:30 min
Det var en teknisk begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem, der var årsagen til, at de danske statsbaner tidligere på ugen blev ramt af et massivt it-nedbrud.

Michael Moesgaard, DSB’s CIO, forklarer til Computerworld, at nedbruddet blev forårsaget af en hidtil uopdaget teknisk begrænsning på antallet af tilgængelige billetnumre i systemet.

”Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om,” siger Michael Moesgaard til Computerworld og forklarer:

”Det der skete var, at en tabel løb

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Regeringen vil have GDPR til debat: Lovgivningen må ikke hæmme konkurrence og innovation

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

It-direktør efter to dage på symposium: "Vi tager ikke til Barcelona for at hygge os med sangria"

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Flertallet af investeringer i AI vil fejle: Her er CIO'ernes fire store forhindringer for at skabe værdi

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

It-leverandører: Statens plan om selv at udvikle it-system til 375.000 brugere er spild af penge - vi kan gøre det meget billigere

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Regeringen vil give NemKonto sin helt egen lov: Flere regelændringer på trapperne - se dem her