Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Fejl i oldgammelt DSB-system var skyld i kæmpe nedbrud: "Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om"

Interview: En overset begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem var forklaringen på, at de danske statsbaners for en uge siden blev ramt af et flere dage langt nedbrud, fortæller DSB's CIO Michael Moesgaard til Computerworld.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Bliv klogere på den fejl, der resultere i udbuddet
  • Få forklaringen på, hvorfor DSB ikke opdagede fejlen i tid
  • Få Michael Moesgaard svar på, hvilken relationen nedbruddet har til det stormløb, som DSB oplevede på sine systemer i forbindelse med salget af det attraktive rejsepas
1.074
5:30 min
Det var en teknisk begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem, der var årsagen til, at de danske statsbaner tidligere på ugen blev ramt af et massivt it-nedbrud.

Michael Moesgaard, DSB’s CIO, forklarer til Computerworld, at nedbruddet blev forårsaget af en hidtil uopdaget teknisk begrænsning på antallet af tilgængelige billetnumre i systemet.

”Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om,” siger Michael Moesgaard til Computerworld og forklarer:

”Det der skete var, at en tabel løb

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Se listen: Disse 10 it-færdigheder kaster den højeste løn af sig lige nu

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Verdens vigtigste sårbarhedsdatabase var få øjeblikke fra at lukke: Det bør være et wake up-call for os alle

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Klaus Koefoed Eriksen står i spidsen for stor europæisk cloud-leverandør: "Vi oplever stor interesse for europæiske cloud-alternativer"

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Brødrene Trackman slår sig til ny salgsrekord på 1,8 milliarder kroner – men USA-afhængighed kaster skygger over fremtiden

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Oracles danske ERP-forretning: Vi mærker intet til kritisk stemning over for amerikansk tech