Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Fejl i oldgammelt DSB-system var skyld i kæmpe nedbrud: "Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om"

Interview: En overset begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem var forklaringen på, at de danske statsbaners for en uge siden blev ramt af et flere dage langt nedbrud, fortæller DSB's CIO Michael Moesgaard til Computerworld.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Bliv klogere på den fejl, der resultere i udbuddet
  • Få forklaringen på, hvorfor DSB ikke opdagede fejlen i tid
  • Få Michael Moesgaard svar på, hvilken relationen nedbruddet har til det stormløb, som DSB oplevede på sine systemer i forbindelse med salget af det attraktive rejsepas
1.074
5:30 min
Det var en teknisk begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem, der var årsagen til, at de danske statsbaner tidligere på ugen blev ramt af et massivt it-nedbrud.

Michael Moesgaard, DSB’s CIO, forklarer til Computerworld, at nedbruddet blev forårsaget af en hidtil uopdaget teknisk begrænsning på antallet af tilgængelige billetnumre i systemet.

”Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om,” siger Michael Moesgaard til Computerworld og forklarer:

”Det der skete var, at en tabel løb

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Historisk million-bøde får Region Syddanmarks it-direktør til at efterlyse nye GDPR-retningslinjer

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Ser med 'stor alvor' på problemer med vand, varme og manglende kontrol i politiets datacenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Brugere rammes af Microsoft-fejl: M365-produkter er på mystisk vis blevet deaktiveret

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Overblik: Danske it-selskaber strømmer ind mod den centrale storby - og det handler ikke om penge

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Tivoli søger ny CIO: Kenneth Hartvig stopper efter tre år på posten